Ny tendens: Unge hører mere radio

Teenagerne har skruet op for radiolytningen, fremgår det af DR Medieforsknings publikation 'Medieudviklingen 2014', der kommer i næste uge.

Radioen bliver lidt mere lyttet i de yngre målgrupper, end den gjorde tidligere. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Type 1)

Der gemmer sig nye takter i den status, som DR Medieforskning har lavet over radiolytningen i 2014, og som bliver bragt i publikationen ’Medieudviklingen 2014’, der udkommer i næste uge.

Det nye er, at landets teenagere er begyndt at høre mere radio hver dag, og at faldet i radiolytningen i hele befolkningen er det mindste i en årrække.

Hvor 93 procent af befolkningen benyttede radiomediet i 2013, var tallet faldet til 92 procent i 2014. Og hvor gennemsnitsdanskeren lyttede til radio i 117 minutter pr. dag i 2013, var tallet 116 minutter sidste år.

”Det er nu ikke alle aldersgrupper, der har sænket deres tidsforbrug på radio. Faktisk har teenagerne øget deres daglige lyttetid fra 55 minutter til 59 minutter. Så det hidtidige billede af at de yngste vender mediet ryggen er i hvert fald en kende upræcist,” konstaterer Dennis Christensen, der er stedfortrædende forskningschef i DR Medieforskning.

Han forklarer, at teenagere først og fremmest lytter mere til kommerciel radio – og særligt de lokale kommercielle kanaler.

DR Medieforsknings status viser, at der praktisk talt ingen forskydninger er i, hvilke 10 radiokanaler befolkningen lytter mest til.

P4 har mistet lytterandele i 2014, mens P1 og P5, der er blevet forandret i årets løb, og Nova FM er gået frem. Samlet set faldt DR Radios lytterandel fra 76 procent i 2013 til 73 procent sidste år, og kommerciel radios andel af radiolytningen steg fra 22 til 25 procent. De sidste to procent satte Radio24syv sig på.

21 procent hører digitalt

Mere end en femtedel af lytningen foregår nu digitalt – enten via en DAB-radio eller via internetdistribueret digital radio. 21 procent af danskernes DR-radiolytning er digital. De sidste år har væksten i den digitale lytning været på cirka tre procentpoint pr. år.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk