P2 finder nye veje og får nye i butikken

Det går godt for P2, der har haft succes med at sprede aktiviteterne ud på flere platforme. I forrige uge slog de til og med lytterrekord.

P2 har haft succes med at prøve sig frem med nye tiltag og formater. Programmet 'Natsværmeren Live' blev for eksempel til en event på Østre Gasværk Teater i København. (Foto: DR)

”Det var på en måde held i uheld, hvad der skete i 2011, da DR mistede den fjerde FM-kanal, og P2 kom til at dele frekvens med P1. Vi blev nødt til at finde nye veje.”

Det siger redaktionschef Jakob Marstrand fra P2, kanalen, der er kommet ind i en stime, hvor de kan notere fremgang på den tid lytterne bruger på kanalen.

Og det skyldes, ifølge Jakob Marstrand, blandt andet, at man strategisk har valgt at udvide paletten med tilbud til ikke alene de trofaste P2-lyttere, men også gennem tiltag, der skal lokke nye kunder i butikken og se tilbuddene bredt som andet og meget mere end traditionel flowradio.

”Tricket har været på den ene side at finde tilstrækkeligt almene greb, og på den anden side være tro mod for eksempel den lytter, der har 10 forskellige indspilninger af Bruckners 6. symfoni,” forklarer Jakob Marstrand, der peger på projektet ’Klassisk Top 50 – den danske sang’ fra tidligere på året, hvor P2 bad danskerne om at give deres bud på en top 50 over den danske sangskat som et eksempel på, hvordan kanalen lykkes med at favne bredere.

”Vi tænkte, at når vi skulle markere Carl Nielsen-året, ville det være relevant at tage udgangspunkt i, at Nielsen i den brede befolkning er allermest kendt for sine sange. Men vi bredte det ud, så i stedet for kun at handle om Nielsen gjorde vi det til at handle om den danske sang og fællessang i almindelighed,” siger han og kunne konstatere, at ikke bare P2-lyttere, men i ’Aftenshowet’- og P4-segmenterne havde lyst til at stemme deres yndlingssang ind på listen.

Men Top 50-projektet blev ikke indenfor P2’s grænser – for det er en del af det nye tværgående Klassisk for alle-samarbejde: DR Pigekoret lavede en DR K-transmitteret koncert med de 10 mest populære sange, og Top-50-sangene fik et et efterliv i et sanghæfte udgivet i samarbejde med musikforlaget Wilhelm Hansen. Til sidst fik P2 folk til at uploade videoer af deres egne versioner af de 50 sange.

”Pointen er, at når vi skaber et Klassisk for alle-brag, så går vi all in og sørger for at de, der bliver fanget ind bliver mødt med releteret indhold på flere platforme” forklarer Jakob Marstrand.

Snarere musikformidler end radiomedarbejder

Nogle kan opfatte P2 som en lidt støvet kanal med en noget magistral tilgang til formidlingen. Hvordan har I håndteret den udfordring?

”Medarbejderne på P2 er drevet af en dyb passion for musikken, og de har set potentialet i de forskellige platforme. Vi ser os selv mere nu som musikformidlere end radiomedarbejdere, som er et meget snævert begreb i en moderne medievirkelighed. Om det så er Facebook, en podcast, en event eller en konkurrence, er formidlingen vores primære fokus uanset platform,” siger Jakob Marstrand og konkluderer:

”Vi er en klassisk radiokanal, der turde tage skridtet.”

Udfordrer traditionelle billede

Seneste eksempel på den bredere tilgang til den klassiske musik kulminerede i sidste uge, hvor  befolkningen var med til at udnævne Danmarks nye julesang i en konkurrence, der var udskrevet af P2. Der kom 515 forslag, 5800 afgav deres stemme, og vindersangen blev afsløret i mandagens ’Aftenshowet’. Og i sidste uge kunne P2 så konstatere en af deres lyttemæssigt bedste uger så længe man har målt lyttertal.

Men det er ikke hun P2, der viser fremgang, siger leder af DR Medieforskning, Dennis Christensen.

”Radiomediet udfordrer vores traditionelle billede af radioen som et medie i tilbagegang, for radiolytningen stiger faktisk generelt for første gang siden 1990’erne,” siger han og uddyber i forhold til P2:

”Lytterandelen på kanalen er steget med næsten 25 procent fra 2014 til i år fra 3 til 3,8 procent. Sammenholdt med, at radiolytningen generelt er steget, kan man sige, at radiokagen er blevet større, men at P2’s andel er vokset mere end kagen i sig selv,” siger Dennis Christensen, der noterer sig P2-fremgang på både FM og DAB og konstaterer, at det altoverskyggende er blandt dem over 60 år, at fremgangen kan ses.

”Det er en klub af lidt ældre lyttere, der bliver mere og mere loyale over for P2. Der kommer måske ikke så mange nye ind, men P2 er gode til at tage sig af dem, der er.”

Selvom man kan konstatere en stigning i lyttertallet over det seneste års tid, er Dennis Christensen dog endnu varsom med at turde kalde det en egentlig tendens på mediemarkedet.

”Jeg har endnu ikke slået på de store gong-gonger, for vi plejer at sige, at en udvikling skal kunne ses over en periode på tre år, inden man kan kalde det en trend, og indtil videre har vi ”kun” fem kvartaler.”

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter