P3 Guld er blevet mere digital: ’Det skal være mere end bare et tv-show’

Tirsdag aften blev P3’s guld uddelt i DR Koncerthuset til den traditionsrige prisoverrækkelse. Årets udgave af showet så dog anderledes ud end tidligere, for et nyt fokus på digitalt indhold har været en rød tråd i arbejdet med årets prisfest.

Bandet Statisk sørger for en energisk og medrivende fest. (Foto: Agnete Schlichtkrull)

I DR Koncerthuset er publikum klar til en aften i P3 guldets tegn efter en energisk opvarmning af DJ Kato, der sørgede for, at basarme og lyden af hujen fløj gennem luften. Som åbningsnummer hejses Lasse Dein, der er kendt fra P3’s musiksatire, op i en kran og sætter showet i gang med et brag af et nummer lavet særligt til lejligheden.

Lasse Dein fra P3's musiksatire åbner årets P3 Guld med et brag af et show. (Foto: Agnete Schlichtkrull)

P3 Guld er et traditionsrigt tv-show, der siden 2001 har haft ny, dansk musik i højsædet, men i år er ikke alt, som det plejer at være. I stedet for at tænke på showet som ét stort produkt skal alt indhold i P3 Guld nemlig fungere som selvstændige og delbare øjeblikke.

- Et mellemlag, en optræden eller en prisoverrækkelse skal kunne fungere isoleret, så man kan dele det på de relevante platforme. Målet er, at brugerne møder noget fra P3 Guld på alle de platforme, de også normalt møder deres P3-indhold på. Vi sender live i radioen på aftenen, deler heftigt på sociale medier, laver artikler på dr.dk, har premiere på DRTV og sender til sidst hele molevitten på DR1, siger Bettina Skriver, der er producent på P3 Guld.

Et helt nyt show

Til årets P3 Guld fungerer ’Curlingklubben’ som seerens guide i DR Koncerthuset på aftenen, og bolden sendes hurtigt videre til Selma Judith, der med sin store harpe og mindst lige så store stemme står for en inderlig performance. I løbet af showet brydes de musikalske indslag op af videoer eller indslag fra kendte P3-navne, som når ’Curlingklubben’ møder Infernal til en noget utraditionel performance-workshop.

'Curlingklubben' er seerens guide på aftenen. (Foto: Agnete Schlichtkrull)

I stedet for at starte med showet og efterfølgende tænke i indhold til andre platforme, har holdet bag årets P3 Guld vendt processen på hovedet.

- Det er en meget anderledes måde at tænke sådan et show på. På DRTV eller DR1 får man hele oplevelsen, men vi valgte at starte der, hvor brugeren er. Vi har simpelthen taget alle dem, der normalt laver alt det ekstra indhold med helt ind i maskinrummet fra starten, siger William Abrahamsen, der er redaktør på P3 Guld.

P3 Gulds primære målgruppe er de unge, og ifølge holdet bag P3 Guld er det vigtigt, at de har mulighed for at vælge showets forskellige elementer til eller fra.

- Vi har tænkt meget over udgivelsesformen, så vi ikke er så stædige omkring, at P3 Guld skal være det her store show, som alle nødvendigvis ser fra start til slut. I stedet for at fokusere på at lokke unge til at se DR1 klokken 21 lørdag aften, vil vi hellere sørge for, at showet er på de platforme, hvor de er, siger William Abrahamsen, hvorefter Bettina Skriver tilføjer:

- Undersøgelser har vist os, at mange mellem 15 og 25 slet ikke kender P3 Guld, selvom man tænker, at det må være noget, de er vokset op med, eller at det er et legendarisk show. De unge lytter ikke til flowradio, og de ser ikke DR1, så der ligger en stor udfordring i at nå dem. Derfor skal vi være mere end bare et tv-show.

William Abrahamsen og Bettina Skriver er henholdsvis redaktør og producent på P3 Guld og tager i år showet i en ny og mere digital retning. (Foto: Agnete Schlichtkrull)

Ingen værter og digitalt fokus

I stedet for en gennemgående vært på årets P3 Guld optræder de navne, som folk i forvejen kender fra P3. ’Curlingklubben’, ’Adnan på Tværs’, ’Hav og Kamal’, ’Buffeten’ og ’Go’ Morgen P3’ kigger alle forbi i løbet af aftenen, og i Koncertsalen er optrædener fra Lord Sivas, Burhan G, Tobias Rahim, Kidd, Coco O, Statisk og Drew Sycamore med til at sætte gang i festen.

- Vi elsker at lave de store fællesskabsorienterede underholdningsshows på DR1. Men det kræver, at folk gør en aktiv indsats og bruger tid på at sætte sig ned og se dem. Derfor så vi det som en fed opgave at få den type shows ind i det digitale univers. P3 Guld er et oplagt sted at starte, fordi vi henvender os til en målgruppe, der ikke ser flow-tv, så i stedet for at hive plastret langsomt af og gøre showet digitalt i løbet af 10 år, går vi all in og river det af lige nu og her, siger Bettina Skriver.

P3 Guld sendes stadig på DR1 lørdag aften, og det har været en udfordring for holdet, at showet både skal henvende sig til den traditionelle seer og den digitale forbruger. I år er showet som et resultat af det kortet ned, så det nu kun varer en time, hvor over halvdelen er musik.

- Det har været en meget spændende øvelse at lave et produkt, der smager ligesom det, de kender ovre på DR1, men som også skal kunne klippes i bidder og serveres for den digitale forbruger på sociale medier. Jeg tror, at vi er i gang med at tage de første spadestik til, hvordan man kan lave den her slags shows fremover, siger William Abrahamsen.

Coco O. står for en kraftfuld og overbevisende performance af nummeret 'Soldier'. (Foto: Agnete Schlichtkrull)

Mere P3 end nogensinde før

Tilbage i Koncertsalen er aftenens priser blevet uddelt, og festen er ved at være forbi. Drew Sycamore får ’P3 Prisen’, Mekdes får ’P3 Talentet’ og nummeret ’Stor Mand’ med Tobias Rahim og Andreas Odbjerg løber med ’P3 Lytterhittet’. Guldet er stadig i højsædet til P3 Guld, men i år fylder P3-delen og comedy mere end nogensinde før. Det er et sats, men ifølge holdet bag showet er det en vigtig chance at tage.

- Hvis vi ikke prøver nogle ting af, så bliver DR aldrig dem, der kommer til at være først med noget eller bryder med traditionen, siger William Abrahamsen, og Bettina Skriver fortsætter:

- Udfordringen er stor – at ramme en målgruppe, der ikke ser og hører flow og måske er ligeglad med det indhold, DR ellers laver. Den slags udfordringer elsker jeg, og vores samarbejde med P3 og Ung Digital, som jo er målgruppeeksperter, har været helt uundværligt i den proces og vidunderligt givende. Spørgsmålet er: ’Hvad gør vi med den her slags shows i fremtiden?’ Og årets P3 Guld er en dejlig konkret erfaring, der forhåbentligt skal hjælpe os på vej mod en ny måde at tænke powerbrands og store shows på.

Vinderne af priserne til årets P3 Guld blev Drew Sycamore, Tobias Rahim, Andreas Odbjerg og Mekdes. (Foto: Agnete Schlichtkrull)

På DRTV kan P3 Guld ses lørdag fra klokken 06.00, og samme dag sendes showet på DR1 klokken 21.00. Derudover kunne P3 Guld allerede fra tirsdag aften høres på DR Lyd.

FacebookTwitter