På besøg hos DR Lær: ’Vi gør hverdagen i klasseværelset lidt sjovere’

DR Lær i Aalborg omdanner DR’s indhold til læringsmaterialer, som skoler, gymnasier og børnehaver over hele landet kan benytte. Alt fra pindsvin til Putin er på menuen, når aktuelle begivenheder og DR-programmer bliver til lærerige videoer og sjove aktiviteter for de mindste.

Hos DR Nordjylland kan man finde DR Lær-redaktionen, der står for at omdanne DR's indhold til læringsmaterialer, der benyttes i skoler, børnehaver og gymnasier. (Foto: © Sebastian Alexander Skousgaard)

Hos DR Nordjylland i Aalborg sidder DR Lær, der står for at udvikle materialer, som lærere og pædagoger kan benytte i hverdagen. Afdelingen består af omkring 10 medarbejdere og er en blandet flok af journalister, skolelærere og folk med begge eller øvrige kompetencer.

Cecilie Skøtt er uddannet journalist og arbejder som tilrettelægger i DR Lær. Hun står blandt andet for at udvikle materialer til børnehaver og ser det som det vigtigste, at formidlingen til børn i målgruppen skal være sjov og i øjenhøjde.

- Vi går meget op i, at materialerne ikke altid skal læses, men at man også kan se eller interagere med vores indhold. Pædagoger har nogle gange en tendens til at tænke, at en iPad eller en skærm ikke er noget, børn skal sidde og lege med, men vi forsøger at bruge den slags hjælpemidler aktivt og skabe aktiviteter ud fra dem, der kan få børnene til at bevæge sig eller lære noget nyt, siger hun.

I snart hundrede år har DR haft en finger med i spillet i forhold til at understøtte undervisningen af danske skolebørn. Det startede som et forsøg med skoleradio, hvor 12 skoleklasser i 1927 blev udvalgt til at modtage tre kvarters daglig undervisning på lyd. Meget er sket siden da, men én ting har ikke ændret sig: DR arbejder stadig for at gøre skoledagen i Danmark sjov og lærerig.

Et supplement til hverdagen

Helle Brun Kristensen er uddannet i kommunikation og er teamleder i DR Lær. Hun står blandt andet for at koordinere større projekter, og i øjeblikket er pindsvinene flyttet ind i afdelingen.

- Vi laver et stort projekt i forbindelse med ’Ramasjang Redder Pindsvinene’. Det er et projekt, der blandt andet skal lære børnene om, hvordan man kan bygge pindsvinehuse, lede efter dyr ude på legepladsen og opdage, hvad der egentlig bor af dyr i deres nærområde, siger hun.

Før i tiden bestod DR Lær af to platforme – skole og undervisning. Ifølge teamlederen var de svære at finde, hvis man ikke lige vidste, at de eksisterede, og man har længe arbejdet på at blive en selvstændigt service-brand. For halvandet år siden blev navnet ændret til DR Lær, hvor man nu arbejder med tre målgrupper – Spire, Skole og Studie. Spire er børnehaver, Skole er almindelige skoler og Studie er rettet mod gymnasiet.

- Vi tager simpelthen DR´s univers og produkter og bruger det til at lave undervisningsmaterialer eller leg og læring med nede i børnehaven. Det kan måske være baseret på et tv-program eller et aktuelt emne, der er oppe i tiden. DR Lær er et unikt tilbud, for vi har ikke de samme kapaciteter som de store undervisningsportaler, der findes, men vi kan være et sjovt og gratis supplement til hverdagen i klasselokalet eller børnehaven, forklarer Helle Brun Kristensen.

’Vi giver det gode indhold nyt liv’

Under coronanedlukningen har DR Lær været med til at understøtte hjemmeundervisningen med idéer og indhold, og ifølge teamlederen er der i det hele taget kommet en større bevidsthed om, at afdelingen findes.

- Vi oplever større efterspørgsel både blandt lærere og pædagoger, men også blandt andre afdelinger i DR. Vi er jo en mulighed for, at alt det gode indhold, der bliver lavet, kan komme ud og få et nyt liv i skolerne og leve længere, end det måske kan som eksempelvis tv-program eller podcast, siger Helle Brun Kristensen.

At lave læringsmaterialer kræver en høj grad af koordination, og afdelingen går meget op i at samarbejde på tværs af hele DR.

- Når et stort projekt som ’Ramasjang Redder Pindsvinene’ skal ud over rampen, vil vi gerne være med helt fra start i processen. Vi tænker bare på en anden måde end dem, der laver et tv-program, for vi har hele tiden fokus på, hvor den spændende viden ligger, og hvordan noget vil kunne benyttes ude i klasserne eller i børnehaven. Der er måske nogle faktuelle ting omkring pindsvin, som ikke nævnes eksplicit i et fiktionsprogram, og der kan vi understøtte det ved eksempelvis at lave en sjov explainervideo, der forklarer det i øjenhøjde, siger Cecilie Skøtt.

Foråret er uden tvivl afdelingens travleste periode, for materialerne til efteråret skal allerede ligge klar til sommerferien, da det er der, lærerne typisk går i gang med at tænke på, hvad eleverne skal igennem i det kommende år.

- Noget særligt ved dette forår er også, at vi skal have lagt en ny strategi for DR Lær i forbindelse med DR’s digitale plan. Hvad skal vi udkomme med, hvor meget skal vi udkomme og hvordan når vi bedst lærerne og pædagogerne? Det er et stort arbejde, siger Helle Brun Kristensen.

En balance mellem sjov og læring

Hverdagen i DR Lær varierer meget alt efter, hvilket projekt afdelingen er i gang med. Nogle gange bruger nogen en hel dag på at idéudvikle, og andre dage er man i det kreative hjørne og klipper en video eller finder på lege og aktiviteter til børnehavebørn.

- Det er også en stor del af arbejdet at skrive vejledninger til lærere og pædagoger, for vores indhold skal altid leve op til de faglige mål, der er i skolen eller børnehaven. Det er simpelthen nødvendigt for, at det overhovedet kan blive brugt, siger Helle Brun Kristensen.

DR Lær forsøger i højere grad at tænke værter og skuespillere ind i deres materiale, for det er ifølge teamlederen bare sjovere at have Hr. Skæg eller Mick Øgendahl til at fortælle om en danskopgave, end det er, hvis det altid er børnenes egen lærer, der skal sætte noget i gang. Dog er det vigtigt, at formidlingen sker på både børnenes og lærernes præmisser.

- Når vi formidler, har vi to målgrupper, der ligger lidt implicit i hinanden. Vi skal formidle til lærerne og få dem til at synes, det er fedt først og fremmest. De fungerer som en form for ’gatekeepere’, for børnene ser ikke vores indhold, hvis ikke læreren har valgt, at de skal arbejde med det. Vi kan sagtens lave noget, der er skørt og fjollet, og som børnene vil synes om, men læreren eller pædagogen skal også kunne tage det seriøst. Det fede ved at producere undervisningsmaterialer i et hus som DR er, at der generelt bliver produceret så mange fede ting, som er gode at tage udgangspunkt i, når vi skal blande sjov og læring, siger Cecilie Skøtt.