Peter Lous har været i ’Selvsving’ i 20 år og i DR i 25 år

Ugens aktuelle navn: Peter Lous har arbejdet med lyd i DR i 25 år, og han har været en del af holdet på P1’s satireprogram ”Selvsving”, siden det blev startet op for 20 år siden.

  • Peter Lous har 25 års jubilæum i DR, og samtidig kan han fejre, at han har været med til at sende 'Selvsving' i 20 år. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Oliver Zahle og Peter Lous diskuterer hvilke lydklip, de skal bruge (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Jens Korse følger med i manuskriptet, mens Oliver Zahle og Lars le Dous sidder i studiet og indtaler sketchene. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Lars le Dous og Oliver Zahle indtaler sketchene. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Oliver Zahle får af vide inde fra redigeringsstudiet, at han skal rette på ledningerne. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Peter Lous indstiller mikrofonen, så lyden bliver mest optimal. (Foto: Mette Marie Heinfelt)
  • Simon Nøiers skal indsynge 'Selvsving'-versionen af ?More than words (Foto: Mette Marie Heinfelt)
1 / 7

Peter Lous sætter mikrofoner op i det lydtætte studie, hvor DRs hørespil bliver optaget. På væggene hænger store tæpper, som Peter Lous forklarer hedder lydabsorbenter og skal gøre akustikken helt rigtig, så han senere kan lægge baggrundslyde på optagelserne i redigeringen. 

”Vi skal skabe lydbilleder, der skal være virkelighedstro. Vi kan bevæge os fra caféer, redaktionslokaler, til små syriske landsbyer, Christiansborg-gange og ’X Factor’-shows. Andre gange er vi i fantasiens vold, når der eksempelvis er møde i ’Forsamlingen af Naturkatastrofer’. Her er det min opgave at få det til at lyde som om Askesky vitterligt snakker med Tsunami, og Meteornedslag kommer for sent til mødet.”  

Inde ved siden af hørespilsstudiet sidder Oliver Zahle, Jens Korse og Lars le Dous og retter i manuskriptet til denne uges ”Selvsving” på P1. De er ved at finde lydklip, som de kan bruge til udseendelsen. Oliver Zahle sætter sig på en stol og bladrer i manuskriptet. 

”Vi skal have fundet det sted, hvor Morten Olsen siger ”takserede”. 

Lars le Dous søger i DRs arkiv med gamle klip, men han kan ikke finde det. De har skrevet en sang, der fungerer som en Morten Olsen-parlør, men de skal bruge klip med nogle af de selvopfundne ord, som Morten Olsen har sagt efter at have boet i udlandet i flere år.  De er gået i ”Selvsving” i 20 år

Oliver Zahle, Jens Korse, Lars le Dous og Peter Lous har dannet par på radioprogrammet ’Selvsving’, siden det startede på P3 for 20 år siden. Dengang var det et samfundssatirisk program, hvor de gjorde grin med alt fra unge kaospiloters attitude til politisk korrekthed og reklamefilm. 

’Selvsving’ lå hen i næsten 10 år, men blev i 2006 genoplivet og skiftede kanal til P1, hvor de kan høres hver fredag morgen klokken 6.50 og 7.50. Skiftet til P1 betød også noget for indholdet, da der fremover kom mere fokus på den politiske satire. 

Peter Lous har ikke fortrudt et eneste øjeblik, at han har været med til at lave ”Selvsving” i så mange år.  

”Jeg er hamrende stolt over, at vi kan fejre 20-års jubilæum. Det er utroligt at have skabt et så langtidsholdbart program”.

Han er sikker på, at det hænger sammen med, at der står så godt et hold bag programmet.  

”Jeg føler mig meget heldig ved at være en del af ’Selvsving’. Vi er et hold med mange forskellige evner, og mange forskellige mangler på evner, men tilsammen er vi med til at vende dansk politik lidt på hovedet og få sat fokus på ting, der forarger os. Og så er der enighed om, at vi også går op i det lydlige udtryk.”  

Lyd skal tænkes ind i programmer

Da klokken bliver halv otte torsdag aften er man færdig med at optage sketchene med Oliver Zahle og Lars le Dous. En ung fyr kommer ind ad døren. Han er kommet for at synge. Der er nemlig  typisk en sang med i ’Selvsving’. 

Det er Jens Korse, der skriver sangene. I dag har han skrevet en sang om Morten Olsen, fordi han i ugen er stoppet som landsholdstræner. 

Peter Lous sidder og klipper i en karaokeudgave af sangen ’More than words’, som i ’Selvsvings’ version hedder ”Morten O”. Han vrikker med foden og tæller takter for at klippe sangen lidt kortere. 

Simon Nøiers, som skal synge sangen, går rundt ude på gangen og øver, men han kan ikke helt få melodien og ordene til at passe sammen. 

”Jens har den evne, at han kan skrive nogle sange, som det stort set kun er ham selv, der kan synge inde i hovedet. Heldigvis har vi nogle dygtige sangere, der alligevel altid får det til at passe,” siger Peter Lous. 

I dag er det en ret simpel sang, men nogle gange når de op på at redigere i 16-20 spor, før de er tilfredse. Når det sker indspiller sangeren flere stemmer, som bliver optaget af flere omgange og lagt oven på hinanden. 

Peter Lous elsker at nørkle med lyden og finde forskellige effekter i DRs lydarkiv, der rummer flere tusinde lyde af alt fra blitzende kameraer til droner og snakkende menneskemængder. 

”Lyd er et fantastisk billedskabende og medfortællende element til at formidle en historie. Og det er ærgerligt, at mange af de radioprogrammer, der bliver produceret, kun består af tale. Tale fungerer til at informere om noget, men rent radiofonisk er det ret fattigt. Vi skal bruge musikalske elementer, reallyde og effekter så der kan opbygges universer, som kan løfte historien.” 

Klokken er otte, og der venter Peter Lous flere timers redigering alene i studiet. I morgen skal han tidligt op igen, for han skal passe sit almindelige job i DR. Til daglig er han nemlig teknisk produktionsspecialist og underviser andre i at bruge redigeringsprogrammer og arbejde kreativt med lyd.