Phillip Faber slår til i ny sammenhæng i DR-serien ’Grænseland’

For første gang nogen sinde har chefdirigent Phillip Faber skrevet underlægningsmusikken og titelmusikken til en TV-serie. Det har flere steder været anderledes, end han troede, fortæller han her.

Phillip Faber er både uddannet komponist og dirigent. (Foto: Mikkel Suppras Knudsen)

10 timer efter at

DR
Pigekorets chefdirigent og
TV-vært
Phillip Faber i søndags havde sunget morgensang med seerne, som så mange gange før her i corona-tiden, dukkede han op i en ny sammenhæng på DR1.

Her blev der hverken rullet med hofter eller lavet underlige ansigter, og på mange måder håber Phillip Faber slet ikke, at hans indsats får ’særlig’ opmærksomhed, når

DR
de kommende søndag sender serien ’Grænseland’. Serien, der er i fire dele, markerer, at det i år er 100 år siden, at Sønderjylland og resten af Danmark atter blev genforenet.

Phillip Faber er både uddannet som komponist og dirigent, og ved at skrive titelmusikken og underlægningsmusikken til ’Grænseland’ har han for første gang komponeret toner, der skal på skærmen, og ikke som udgangspunkt er tiltænkt en koncertsal.

- Det startede egentlig med, at

producenten
bag ’Grænseland’ først spurgte mig, om jeg kunne arrangere og hjælpe med at inkorporere fire danske sange i serien. Sangene var ’Sig månen langsomt hæver’, ’Det haver så nyligen regnet’, ’Tunge, mørke natteskyer’ og ’Se, nu stiger solen’, og de numre har jeg arrangeret til en dansk kunstner – en i hvert afsnit, forklarer Phillip Faber.

Chefdirigentens rolle endte nu med at blive markant større end det. Da der i gennemsnit er 15-20 minutters original musik i hvert af de fire afsnit, har Phillip Faber komponeret op imod halvanden times ny musik til ’Grænseland’.

- Foruden den danske sang, der optræder i hvert afsnit, er musikken til serien ny, men tager farve af den danske sang, der indgår. Så du kan sige, at der er mikro-reminiscenser af sangen i underlægningsmusikken, men det er meget subtilt, smiler Phillip Faber.

Ingen Hollywood-luksus

Musikken til ’Grænseland’ er blevet indspillet løbende af

DR
Pigekoret, en til lejligheden kreeret strygekvartet og Phillip Faber selv på klaver.

- Nu skal man ikke tro, at det har været en stor Hollywood-luksusproduktion. For det har det ikke, griner Phillip Faber, der har skrevet underlægningsmusikken og titelmusikken med afsæt i manuskriptet. Det vil sige, at han har gjort musikken faretruende, glad, trist, forventningsfuld, og hvad stemningen nu ellers er i ’Grænseland’.

Derimod har Phillip Faber ikke sat sig med historiebøgerne om Sønderjylland eller med gamle filmstrimler, da tonerne skulle på nodepapir.

- Musikken i en serie som ’Grænseland’ er en slags bro til nutidens beskuer, og den skal skrives i en tone, som er nutid. Der skal ikke være for meget folkemusik eller musik, som den lød i perioden 1840-1920. Allerhelst skal du slet ikke lægge mærke til den, forklarer Phillip Faber, der kalder det en modig beslutning at lade 50 stemmer, fire strygere og et klaver stå for den musikalske ledsagelse.

- Hele den symfoniske lyd er skrællet væk, så man kan høre den enkelte musiker, og det kan jeg godt lide, siger Phillip Faber.

Skal ikke have meget ’skrald’

Som debutant udi at lave underlægningsmusik og titelmelodier til TV, har Phillip Faber lært, at der ikke skal være lige så meget ’skrald’ på musikken, som hvis den skal spilles i en koncertsal.

- Når der medvirker skuespillere af kød og blod, skal der meget lidt til – faktisk også mindre, end jeg troede. Havde jeg skullet skrive musikken til ’Grænseland’ til en koncertsal, ville den have lydt radikalt anderledes. Jeg synes, det har været skønt at komme med noget, der skal benyttes i en anden sags tjeneste, siger Phillip Faber.

Når den konservatorieuddannede komponist skal frembringe musik, er det typisk ikke noget, han har tænkt på i ugevis eller optaget brudstykker af på en diktafon på forhånd, som bare er et af de ’tricks’, andre komponister og sangskrivere bruger.

- Jeg tror ikke på guddommelig inspiration eller på, at der er en muse. Det er håndværk, og noget af det, der altid virker bedst, er at have en tidsfrist, beretter Phillip Faber.

Sjovt nok blev den indre komponist for alvor vakt, da han sidste år var på turné med

DR
Pigekoret og overnattede på en højskole.

- Om morgenen endte jeg med at sætte mig til klaveret i højskolens festsal, og her gik det så godt, at jeg fik skrevet næsten al musik til et af afsnittene af ’Grænseland’. Det kom også bag på mig selv, hvor godt det gik, siger Phillip Faber.

Festen droppet

Ikke al musikken, han har skrevet til ’Grænseland’, er blevet brugt. Andre toner er blevet til efter samtaler undervejs med ’Grænseland’s

producent
, der har forklaret, hvad man lige stod og manglede.

- Det kan godt være, det er gået hurtigt nogle gange. Men andre gange er det nu også sådan, at min kone har udbrudt: ’Er det nu ’Grænseland’ igen? fortæller Phillip Faber.

De havde faktisk aftalt at lave en stor premierefest for indbudte venner og visning af første afsnit af ’Grænseland’-serien for at kompensere lidt for de mange timer, det har taget.

- Nu endte det med, at vi blev os to og vores lille dreng på grund af coronatiden, siger han og kommer med et grin.

Allerede i søndags i ’Morgensang’ klokken 10.03 på DR1 og P2 var der mulighed for at høre den første af sangene, som Phillip Faber har arrangeret til ’Grænseland’. Da sang sangerinden Pernille Rosendahl ’Sig månen langsomt hæver’, som indgik i afsnittet, der stadig kan ses på DRTV.

Her er sangene med DR Pigekoret, som Phillip Faber har arrangeret, og som indgår i de kommende afsnit af ’Grænseland’:

0:00
0:00
0:00
0:00
Facebook
Twitter