Podcast: Fra a-z på et klik

Podcast-markedet er broget og grænseløst, og der er meget af det derude. Rasmus Bjerre skal finde DRs bud på genren.

Rasmus Bjerre, Readkør DR Podcast (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

Kort efter sommerferien tiltrådte Rasmus Bjerre som redaktør for et nyt indsatsområde i DR-familien, DR Podcast, der skal tilbyde nye måder og nye formater at lytte til radio på.

”Hele podcastmediet passer godt til nogle strømninger, der er i tiden i forhold til medieforbruget, og det skift, der er i medieforbruget,” siger Rasmus Bjerre, der formelt er uddannet som cand.mag. i litteraturvidenskab og moderne kultur, men mere ser sig selv som uddannet inden for radiomediet med radiofoniske frontløbere og DR-koryfæer som montagemesteren Peter Kristiansen som overlærer.

Broget og grænseløst

I de seneste år har podcasten – særligt i USA – oplevet en mindre revolution.

”Der er ekstra blæst om det i øjeblikket, fordi podcasten har peget på nogle særlige muligheder for at nytænke, hvad radio er. Det er nye græsmarker også for os at finde ud af hvilke særlige public service-kvaliteter, podcasten kan have,” mener Rasmus Bjerre, der får til opgave at sætte en retning for hvilke typer af produktioner, DR skal udvikle inden for genren.

”Podcast-markedet er broget og grænseløst, og der er meget derude. Folk producerer selv. Det er det vi er oppe imod,” siger han og sætter en retning for DR Podcasts udbud:

”Jeg forestiller mig dels nogle særlige produktioner, der er tænkt til mediet fra start og kun sendes der, dels i samarbejde med afdelingerne co-produktioner, der kan versioneres til både flade og podcast. Og så skal jeg arbejde med at få eksisterende fladeprogrammer til at fungere som podcast,” siger redaktøren, der mener, at korte formater kan medvirke til at udbrede genren.

”Fx en opdateret jazzhistorie eller verdenshistoriens 10 største tænkere på 15 minutter.”

Skal appellere bredt

Rasmus Bjerre har arbejdet med fortællende radio i 15 år. I DR, Third Ear og som selvstændig radioproducer. Blandt andet har han lavet montager, dengang der var noget, der hed det i DR:

”Jeg kommer af den skole, men jeg vil ikke sige, at jeg kommer og vil genoprette montageafdelingen i DR. Det kunne være rart at revitalisere og genopdage nogle af deres fortællemetoder og noget af deres tæft, der måske er gået lidt tabt. Men genren har fornyet sig, så vi skal ikke gå tilbage, men tappe ind i der, hvor formen er nu,” siger han, der dog samtidig har ambitioner om at gøre podcasten mindre nichepræget end den opfattes i dag.

”Det er spændende at kigge på, hvordan vi kan få mediet til at have appel til den bredere befolkning. Det er egentlig kun interessant for os, hvis vi kan få det længere ud end til Vester- og Nørrebro-segmenterne,” siger Rasmus Bjerre, der anerkender, at det kan være et svært marked at komme ind på:

”Hvis jeg skal være djævlens advokat overfor mig selv. Det er en genre vi skal give vores bud på, men det er også et segment, der dyrker genren og selv er i stand til at finde det,” siger han med henvisning til de passionerede brugere, der selv finder frem til og abonnerer hos podcastudbyderne.

Skal kunne bruges til noget

Rasmus  Bjerre mener, at podcasten kan være med til at udforske nye radiofoniske fortælleformer.

”Det er et særpræg, at podcasten har et element, der minder om fiktion. I og med, at det har en afrundet format, har det også gerne en afrundet dramatisk kurve i sig, så man føler, at man får en hel historie, som du kan tage med videre inden i dig,” siger Rasmus Bjerre, der samtidig lægger vægt på at historiefortællingen – story telling-begrebet – også skal være et redaktionelt værktøj.

”Man skal være meget skarp på, hvad det er for nogle historier, der har gennemslagskraft nok og er karakteristiske nok til at kunne leve i universet. Hvis du ikke kan forklare historein for mig på ét minut, holder den sikkert ikke som podcast,” siger han og forestiller sig, at man tænker enkelte historier.

”Jeg har en ambition om, at en podcast skal være noget man kan bruge til noget. Det skal være nemt at afkode. Du skal kunne få fortalt en historie fra a-z på et klik. Det er noget man vælger til, og så skal man også have noget ud af det.”

Facebook
Twitter