Podcasts og flowradio trives side om side

Flere danskere lytter til podcasts, herunder de mange nye podcast-tilbud fra DR. Men podcasts-lytningen kannibaliserer - trods vækst - ikke på flowradioens dækning.

Anne Glad er en af dem, der laver podcast direkte til DR’s lyttere. Hun står for ’Bogselskabet’, hvor lytterne kan møde aktuelle forfattere. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Flere danskere lytter til podcasts hver uge. Men den lytning kannibaliserer ikke på de direkte flow-radiokanalers dækning.

Nye tal peger på, at de to typer af radiodækning snarere kan siges at supplere hinanden.

Ni ud af 10 danskere er hver uge forbi en af flow-radiokanalerne, mens de er på vej på arbejde i bilen, laver aftensmad i køkkenet eller sidder på kontoret. Den gennemsnitlige lyttetid per dag er knap to timer. Altså et særdeles markant medie for mange danskere.

Ved siden af det, er der vokset en podcast- og on demand-lytning frem, særligt gennem det seneste år, og særligt blandt de yngre lyttere. Sidste år var den ugentlige dækning for podcast og on demand-radio således 15,7 procent, og blandt de unge på 25 procent. En markant stigning i forhold til årene før.

To spor for fremtidens radio

I de kommende år vil vi på den baggrund se radioen herhjemme udvikle sig i to tydelige spor, forudser radiochef Gustav Lützhøft fra DR:

”I det ene spor vil vi fortsat se stærke flow-radiokanaler, som samler danskerne i fællesskaber omkring direkte dansk indhold. I det andet spor vil vi samtidig se en markant fremgang i podcasts, der på original vis formår at udnytte, at lytte-situationen er en anden, hvor vi er mere fordybede i indholdet. Podcasts er altså en kærkommen digital knopskydning, der beriger radiomediet og åbner helt nye muligheder,” siger han.

Arbejdet med at udvikle DR’s radiotilbud fremover handler desuden om at udstille det samlede radioindhold og gøre det lettere at finde, når og hvor man vil.

”Omdrejningspunktet er DR´s radioapp, der både præsenterer DR’s direkte flowkanaler, men også vores podcasts. På den måde kan vi vise variationen i DR’s samlede radiotilbud og forhåbentlig inspirere mange til at lytte til programmer, de slet ikke vidste eksisterede. Det er centralt for public service, at brugerne også møder det nye indhold, de ikke vidste, de ville blive vilde med”, siger radiochef Gustav Lützhøft.

Facebook
Twitter