Publicister gav priser til både DR3 og Søren Ryge

DR3 blev kaldt "en lille perle i det danske mediebillede", og Søren Ryge benævnt ”Danmarks store fortæller”, da Den Danske Publicistklub uddelte priser for 39. gang.

Petra Nagel er blot en af værterne på DR3, der fik ’Medieprisen’, mens Søren Ryge fik ’Fortællerprisen’ fra publicisterne. (Foto: Flemming Jeppesen og Agnete Schlichtkrull)

Uden at overdrive kan man godt sige, at der i det daglige er en vis spændvidde mellem de programmer, Søren Ryge laver på DR1, og de udsendelser, DR3 byder på. Men onsdag aften var de to parter fælles om én ting, nemlig at modtage en af Publicistpriserne 2018. Det var 39. gang, at Danmarks ældste forening for journalister og redaktører – Den Danske Publicistklub – hædrede det, de kalder ”det allerbedste for at fremhæve dem, der kan inspirere andre”.

Uddelingen af årets fire priser foregik på Bremen Teater i København med TV 2’s Cecilie Beck som vært. Publicistklubben arbejder for at sikre og udvikle lødig publicisme, som det hedder.

DR3, der har Irene Strøyer som kanalredaktør, modtog ’Medieprisen’ foran de øvrige nominerede, der var Bornholms Tidende og Watch-medierne. ”DR 3 er en lille perle i det danske mediebillede. Opfindsom, modig, nærværende, talentfuld og sympatisk. DR3 har i særlig grad været i stand til at lave nyskabende og eksperimenterende indhold, hvor især målgruppen - og alle os andre - har fået adgang og indsigt i den vilde periode, hvor man kæmper for at finde sin egen identitet,” sagde chefredaktør Michael Dyrby fra BT og Metroxpress, som har siddet i årets jury.

Søren Ryge, som lige nu går i haven hver søndag klokken 20.45 på DR1 og senest havde sit hyr med muldvarpe og mosegrise i weekendens program, kunne anderledes ubesværet modtage det, som Den Danske Publicistklub har døbt ’Fortællerprisen’. Den fik DRs mangeårige vært i konkurrence med så forskellige nominerede som journalist Nathalie Ostrynski fra Berlingske og programmet ’Superliga Backstage’ på Discovery.Danmarks store fortæller ”Søren Ryge er Danmarks store fortæller. I 40 år har han med sin helt særlige sindige tale både åbnet vores hoveder for verdener, som vi ikke anede eksisterede og evnet at genfortrylle den verden, som vi troede vi kendte,” sagde sidste års modtager af Den store Publicistpris og medlem af juryen, Lone Frank, da hun motiverede valget.

En tredje pris - Den store Publicistpris - gik i år til chefredaktør Erik Bjerager på Kristeligt Dagblad, der fik ros for at ”formå at give sine medarbejdere plads til at beskæftige sig med det, de brænder for: at udkomme med de bedst tænkelige historier hver dag, hver time, hele tiden.”

Endelig blev også Den lille Publicistpris uddelt. Den går til ”et ekstraordinært projekt”, som det hedder. I år gik den til TV 2 og Politiken, som i fællesskab har kørt projektet ’De misbrugte filmbørn’. ”Det fokus, som en serie som ’De misbrugte filmbørn’ skaber, er med til at øge opmærksomheden om overgreb, misbrug og voldtægter generelt og gør en væsentlig forskel i en tid, hvor Metoo-bevægelsen åbner døre for dem, der hidtil ikke har haft en stemme,” lød det i motiveringen. Årets jury har bestået af formand Per Mikael Jensen, Lone Frank, Christian Jensen, Miriam Zesler, Anna von Sperling, Hanne Sindbæk, Michael Dyrby og Karl Kühlmann Selliken.

Facebook
Twitter