Radioen er på vej mod nye eventyr

Efter et lille halvt år i stolen som radiochef, har dr.dk/omdr spurgt Gustav Lützhøft, hvad der venter radioen og dens lyttere i fremtiden.

”Vi kommer med en ny radio-app - en total makeover af den, vi har i dag. For vi må erkende, at vi stadig har nogle udfordringer med at nå brugerne,” siger DRs radiochef Gustav Lützhøft. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Det er DRs ældste medie og siden 1925 grundstenen i det hele. Men radioen er stadig ganske sprælsk og på vej mod nye eventyr. I en tid, hvor de fleste andre medier kræver øjenkontakt med brugerne, kan radioen tages med og proppe hovedet fuld af musik, viden eller gode historier, mens man cykler, kører bil, laver mad, passer haven eller går en tur.

Det kan lytterne åbenbart godt lide, for kurven, der viser lyttetiden her til lands i 2015, vender optimistisk opad - for første gang siden 1990’erne. Og det er flowradioen, der skubber dette tal opad - alt det, som strømmer ud af de mange kanaler, når man trykker på knappen. Nok er vi nu i moderne tider, men som DRs radiochef Gustav Lützhøft bemærker, så er det endnu ikke podcasts og on demand-lytning, der lægger beslag på størstedelen af danskernes lyttetid.

Tager tidsforskudt tilbud til sig

"Af de lidt mere end to timer vi i gennemsnit lyttede radio hver dag i 2015, udgør on demand og podcast tilbud blot cirka 46 sekunder. Tallet skal dog tages med det forbehold, at det er en mindre, men dedikeret del af befolkningen der lytter rigtig meget on demand og podcast, og flere og flere tager disse tidsforskudte tilbud til sig, så jeg er overbevist om, at det kommer til at fylde meget mere i fremtiden. Men her og nu må vi konstatere at det fortsat er almindelig radiolytning der står for langt det meste af lyttetiden" siger han og tilføjer "det er desuden interessant at bemærke at den øgede lyttetid især er et resultat af de digitale radiokanalers stigende popularitet".

Gustav Lützhøft understreger samtidig, at det er vigtigt at fremtidssikre DRs radiotilbud og forsøge at være et skridt foran, for at opnå den samme styrkeposition på det digitale område, som allerede eksisterer for flowradio.

"Det er en strategi, der går på to ben. På den ene side skal vi opretholde vores høje kvalitet og position på flowområdet. På den anden side skal vi også opdyrke kompetencer og udvikle nyt, når det gælder digitale tilbud som tidsforskudte programmer og podcast, så vi er klar, når den omstilling for alvor slår igennem i den brede befolkning."

Kanalerne giver et klart løfte

Foreløbig går det altså rigtig godt for flowradio:

"Det er et gammelt, traditionelt og i nogles øjne støvet medie, men radioen er altså stadig relevant i 2016. Jeg tror, at det skyldes, at vi har fået skabt nogle klare kanalstrukturer, så lytterne ved, hvad de kan forvente, når de tænder for den ene eller den anden kanal. Og så selvfølgelig at vi præsenterer indhold, der er originalt, skarpt og efterspurgt af lytterne på de kanaler," siger Gustav Lützhøft.

Han nævner som eksempel flytningen af "Mads og Monopolet" fra P3 til P4:

"Programmet er en af de absolutte sværvægtere i dansk radio, men passede efterhånden bedre ind i P4's profil og målgruppe end på P3. Sammen med de øvrige justeringer og nye programmer, har flytningen af 'Mads og Monopolet' været med til at skabe et mere helstøbt P4, og samtidig gjort det muligt, at vi nu kan udvikle nyt på P3".

DR Radio skal forblive nysgerrige på fremtiden

Fremtiden er en besværlig størrelse, medgiver Gustav Lützhøft:

"Især på det teknologiske område. Det er derfor vigtigt, at vi hele tiden går forrest og er nysgerrige på, hvad der er på vej og hvilke muligheder det giver os for at fortælle historier på en ny måde. Men samtidig også huske at flowradio fortsat vil være den primære distributionsform. Vi skal passe på og holde fokus på det, som er vores kerneområde og formentlig vil være det i mange år frem."

Men der er samtidig spændende ting i pipelinen, forsikrer radiochefen: "Udover at vi har lanceret nye podcasttilbud, som for eksempel serien 'Nattens Dronning', kommer vi også med en ny radio-app. En total make over af den vi har i dag. For vi må erkende, at vi stadig har nogle udfordringer med at nå brugerne. Og det er bare sindssygt vigtig, at digital radio er lige så velfungerende som den gamle FM-radio hjemme på køkkenbordet. Det SKAL være lige så nemt, og vi skal for alt i verden undgå, at det ikke virker, når man prøver at lytte på sin telefon. For så bryder vi løftet om, at radio er nemt og med os overalt.

Hele Danmarks Radio

"Noget af det, der optager mig er, at vi har så utrolig godt fat i lytterne. Fire ud af fem danskere lytter hver uge med til DRs radiotilbud, og det er en dækning der er uhørt høj. Hvad kan vi bruge den tårnhøje dækning til? Og hvordan udnytter vi den til at kunne fortælle historier fra alle kroge af Danmark? Hvordan kan vi omsætte vores dækning til en eller anden form for sammenhængskraft og give et mangfoldigt billede af Danmark? Det er spændende og noget af det, jeg er optaget af lige nu."

"I DRs distrikter har vi for eksempel oprustet på journalistikken og indført et to-værts set up, så vi står stærkere i de regionale flader, og vi arbejder meget med at de nyheder og historier, vi bringer regionalt, har en relevans lokalt," siger han. Og fortsætter:

"Samtidig arbejder vi med at få lytterne mere aktivt ind i fladerne så vi kan høre endnu flere historier fra de mennesker der lever og arbejder i Danmark. Sociale medier har potentialet til at knytte os tættere til lytterne, og det skal vi udnytte endnu bedre end vi gør allerede"

Teknikken giver nye muligheder

Som på alle andre tekniske områder, bliver udstyret stadig lettere og nemmere at tage med sig. Og det skal DR udnytte, mener radiochefen:

"Mulighederne for at sende mobilt bliver bedre og bedre, og det skal vi udnytte, så vi når længere ud og rundt end dengang det krævede en sendevogn. Vi skal tættere på virkeligheden og de historier, der er derude. Men det er altid en balance. Baglandet på P1 er et godt eksempel på en redaktion, der kommer tæt på almindelige danskere."

Og så er der den lille, spinkle fugleunge - podcasten - som der er god grund til at fodre: "Når det gælder det område, er det vigtigt at være med fra starten, og at vi indser, at vi mangler nogle års forspring, sådan som vi ellers ofte har haft, når der er kommet nye muligheder. På podcast-området er vi nogle af de nye. Og det er en uvant position for os. Derfor er det vigtigt for os at få oprustet, udviklet og uddannet de talenter, der er her. Vi er endnu ikke verdensmestre til alt det nye, og det er uvant - men også en fed udfordring."

Facebook
Twitter