Redaktør for digitale fortællinger: 'Der må gerne være nogle overraskelser undervejs'

Når Kim Schou og hans redaktion laver webdoks til dr.dk, er målet at give læserne noget ekstra, som de selv kan gå på opdagelse i.

Kim Schou og resten af redaktionen flyttede i marts op ved siden af den undersøgende redaktion i DR Nyheder for at være tæt på historierne fra start. (Foto: Jonas Nielsen)

I takt med at mulighederne bliver flere i den digitale verden, udvikler DR’s digitale fortællinger sig hele tiden. Bag dem står redaktøren for digitale fortællinger, Kim Schou.

Sammen med journalist Annegerd Lerche Kristiansen og grafiker Emil Thorbjörnsson udvælger og udvikler han de webdoks, der udgives på dr.dk. Selvom formatet er fast, kan historierne ikke laves efter samme skabelon.

- Historien dikterer, hvad vi gør. Vi bygger det aldrig op som en nyhedshistorie med det vigtigste først, men forsøger os i stedet med en dramaturgi, der passer til vores format, siger Kim Schou og fortæller, at det primære mål er at give læseren en oplevelse.

- Der må gerne være nogle sproglige og visuelle overraskelser undervejs. Ofte forsøger vi også at lave noget grafik, læseren kan gå på opdagelse i. Det handler meget om fordybelse. Vores vigtigste målsætning er ikke mange klik. Det vigtigste er, hvor lang tid folk bruger på det.

Redaktionen lavede for eksempel, i samarbejde med DR’s politiske analytiker Jens Ringberg, dybdegående webdoks om alle partierne, der stillede op til folketingsvalget.

Trækker på tegneserieerfaring

Kim Schou har blandt andet en fortid som tegneserieredaktør hos Egmont, og som de grafiske muligheder bliver flere og flere på dr.dk, kan han også trække mere på sine tidligere erfaringer.

- Den måde, man i tegneserier kombinerer tekst og billede er oplagt at tage med ind i digitale fortællinger. Der, hvor tingene sker i tegneserier, er mellem panelerne, hvor man som læser selv skal indsætte, hvad der sker, og det bruger vi også rigtigt meget i det, vi laver. Når man kan overlade ting til fantasien og vise ting uden at sige dem, får det læseren til at fordybe sig mere i historien. Det kræver noget af læseren, men det giver også historien noget ekstra, siger han.

Han nævner webdokken om Vitus Bering som et eksempel. En fortælling, redaktionen lavede sammen med DR Kultur Digital på baggrund af dokumentaren ’Ekspeditionen – på sporet af Vitus Bering’. Du kan se den her

Her klippede de alle animationssekvenserne ud af den oprindelige dokumentar og lavede historien som en tegnefilm med lydeffekter og stemningsmusik.

- Det blev meget anderledes, end hvad man ellers har set, og det er meget den vej, jeg gerne vil gå nu. Mindre tekst og mere video, grafik og lyd, som vi er rigtigt gode til i DR, siger han.

Har lært sig selv at kode

Inden Kim Schou kom til DR sidste år, lavede han digitale fortællinger for Kristeligt Dagblad. Der sad han på en meget lille redaktion, hvor de grafiske kompetencer var mindre, end de er i DR, og han lærte derfor sig selv at kode.

Han fortæller, at han er glad for, at han i DR har fået kolleger, der er meget bedre til grafik, design og kode, end han selv er, så historierne kan blive endnu flottere, og han selv kan fokusere på historiernes opbygning.

- ­De er inde i noget stof, som jeg aldrig bliver ekspert i, men det er en fordel for mig, at jeg kan så meget kode, fordi vi kan tale sammen, og jeg kan byde ind med løsningsforslag, siger han. Han opfordrer alle journalister til at lære lidt kode for at få en forståelse af, hvad der er svært, og hvad der er nemt at bygge.

Eksperimenternes holdeplads

Fremover er redaktionens måde at arbejde på ændret, og man skal udkomme med færre historier. Hvor redaktionen tidligere har leveret 40-45 historier på et år, skal de nu udkomme med 20-25 historier.

Det skyldes, at de i fremtiden skal kobles på DR’s store dokumentarer, ligesom det er slut med at tage imod pitches fra højre og venstre. Arbejdet er med andre ord blevet mere fokuseret og struktureret, og den digitale redaktion skal være med helt fra manuskriptfasen af dokumentarerne.

- På den måde har vi bedre mulighed for at få de rigtige fotos eller andre ting, der løfter den digitale fortælling. Det gør det meget sjovere at arbejde med, og det giver meget bedre resultater, fortæller Kim Schou og nævner arbejdet med dokumentaren om børnene på Sjælsmark som et eksempel på, hvordan de gerne vil arbejde fremover. Du kan se sitet her

Der er typisk 8-10 store DR-dokumentarer om året, som Kim Schou og resten af det digitale hold bliver en del af. Udover det, kan de koble sig på andre projekter i huset, som de ser webdok-potentiale i.

- Jeg synes, vi har rigtigt mange ting på vej, hvor der er masser af nye og spændende måder at fortælle på. Det er nogle tunge emner, det meste af det, men det har nogle virkeligt spændende digitale muligheder, og jeg tror, vi kan lave noget meget flot. Det er virkeligt eksperimenternes holdeplads, for det digitale udvikler sig hele tiden, så der er hele tiden nye ting at prøve af, siger Kim Schou.

Facebook
Twitter