Redaktør: Europa skal “joine” os til ESC

Eurovision Song Contest skal være det mest involverende Grand Prix nogensinde, og der er de sociale medier en gave til showet.

DRs digitale team under Melodi Grand Prix. (fra venstre): Teknisk koordinator Christian Rasmussen, journalistpraktikant Marie Kjempff, redaktionsleder Søren Bygbjerg, TVM-praktikant Anne Brandbjerg, webredaktør Frederik Bjerre Andersen, webreporter Kasper Madsbøll Christensen og social media manager Michael Søndergaard.

Eurovision Song Contest skal være det mest involverende Grand Prix nogensinde, og der er de sociale medier en gave til showet. Det mener DRs redaktør for digitale og sociale medier under ESC.

“Vi har en intention om, at det her er det første Eurovision, der helhjertet omfavner sociale medier. Det skal være det mest involverende nogensinde, og der er sociale medier en gave til TV-showet,” siger Søren Bygbjerg, der er redaktør for digitale og sociale medier under ESC.

Han sidder som en af de lige nu 120 Eurovisionmedarbejdere på 1. sal i DR Byen. Seks ud af de 120 medarbejdere er sammen med ham med til at gøre ESC til det mest involverende nogensinde ved hjælp af hashtags, opdateringer og selfies, der underbygger overskriften #JoinUs.

“Eurovision er jo en af de få begivenheder - udover sport, der samler hele Europa. Vi vil gerne understøtte de fællesskaber og anerkende den snak, der foregår på sociale medier og ikke mindst den kreativitet, der sprudler,” siger Søren Bygbjerg.

Syng med Emmelie de Forest

Og netop kreativiteten forsøger teamet i høj grad at anerkende og gøre aktivt brug af.

I de foregående måneder har hashtags som #MyEurovisionDance, #MyEurovisionSong og #MyEurovisionIdea grupperet tusinder af kreative indputs fra 50 forskellige lande indtil videre.

#MyEurovisionSong er en af de kampagner, der er aktuelle lige nu.  Hashtagget skal danne rammen om et stort virtuelt kor, som sidste års ESC-vinder, Emmelie de Forest, skal have med sig, når hun går på scenen under semifinalerne.

“Vi beder folk om at optage sig selv på deres computer, hvor de skal synge en lille bid af Only Teardrops, og uploade det på websitet JoinUs.dk, og så syr vi det hele sammen til et virtuelt kor, der åbner semifinalerne. Så vi tager “JoinUs” helt bogstaveligt,” forklarer Søren Bygbjerg.

Det er i høj grad Europa, der byder ind, men også lande som Canada, Fillipinerne og Australien har sendt inputs afsted til de forskellige platforme.

Melodi Grand Prix logoet 2014 - Join Us (© DR)

Folk vil være med

Søren Bygbjerg, der har arbejdet med underholdningsprogrammer som X Factor og Melodi Grand Prix på nettet siden 2007, er overbevist om, at de sociale medier også har forandret, hvordan man laver tv i dag.

“Folk vil ikke længere kun læne sig tilbage i sofaen, når de ser TV, de vil i stedet læne sig frem og være med. Og det skal vi indbyde til,” siger han.

Ved det danske Melodi Grand Prix blev der fastsat et bestemt hashtag fra DRs side, så man som seer ved, hvor snakken befinder sig. På platformen Twitter tikkede der 12.500 tweets ind i løbet af  showet. Et højt antal af tweets for en lille platform, når der sammenlignes med eksempelvis Facebook.

Instagram fanger de unge

Det er slet ikke tilfældigt, hvordan man bruger de forskellige platforme på redaktionen. Der er nemlig forskellige målgrupper at hente.

“På dr.dk gør vi selvfølgelig meget ud af at dække Melodi Grand Prix. Vi havde en million sidevisninger på en uge i forbindelse med det danske Grand Prix. Det har vi ikke på Instagram, men her når vi yngre grupper,” forklarer  og uddyber, hvad der er interessant for netop den gruppe.

“På Instagram er vi i kontakt med 10-12 årige drenge og piger, som måske ikke sætter deres ben på dr.dk. Pludselig er vi tilstede på Instagram, hvor vi svarer, når de spørger. Her kan de komme et skridt nærmere,” siger han.

Det er alt mellem himmel og jord, der tikker ind på de forskellige sociale medier, som redaktionen sidder og overvåger.

Flere hundrede liker et billede af pølser og brød til #rejsegilde i B&W hallerne og ellevilde fans ønsker @basim stort tillykke.

Stemningen er høj

Stemningen i Eurovisionland på 1. sal i DR Byen og i cyperspace har aldrig været bedre, end den er nu. Det er netop blevet offentliggjort, at Basim starter som nummer 23 ud af finalens 26 deltagerlande. Og det er en fordel, hvis man sværger til statistik.

Siden 2000 har et land med et startnummer i første halvdel af finalen kun vundet to gange. Derimod har en sang fra finalefeltetes sidste tredjedel vundet 11 gange siden årtusindeskiftet.

Instagram ved de 195 likere af nyheden godt, hvad det betyder. Og det gør Basim også.

“YEAAAAAAAAAAH!!!!!”, skriver @basim som svar på redaktionens post.

“Genialt! Ligesom Rollo og King i 2001, men denne gang tager vi sgu sejren!” skriver en anden følger på DRs Instagram profil, drgrandprix.

En holdindsats

Alle har fra starten støttet op om visionen for de social medier under det danske og det internationele Melodi Grand Prix, lyder det fra Søren Bygbjerg. Og det er vigtigt, når man vil gøre alvor af #JoinUs,

“Det er jo en holdindsats, vi har gang i her. Danskerne og europæerne skal tættere på deltagerne og konkurrencen. Jeg synes, det klæder DR rigtig godt, at vi er i øjenhøjde med danskerne, er tilgængelige og gerne vil høre på, hvad de siger, og hvad de har at bidrage med," siger han.

Og spørger man redaktøren, er det med hånden på hjertet, at DRs Eurovionmedarbejdere jublede med armene over hovedet, da Basims startnummer blev trukket.  

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk