Rekordmange radioproducenter speed-datede med DR

Tirsdag var 41 danske radioproducenter i DR Byen for at komme med bud på programmer til DR’s radiokanaler. Og formen mindede om noget, man kender fra dating-verdenen.

Karen Albertsen fra produktionsselskabet MUNCK er én af dem, der præsenterer sine programideer for DR tirsdag. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

De står forventningsfulde og venter. Så kommer de ind og har få minutter til at præsentere. Og så er det ud igen og videre til en ny præsentation.

Sådan var modellen helt kort fortalt, da 41 danske radioproducenter tirsdag i DR Byen kom med bud på programmer til DR’s radiokanaler.

En lang række af DR’s radioprogrammer laves i dag af eksterne producenter. Og en gang om året har de mulighed for at byde ind med programideer til alle kanaler og inden for alle genrer og temaer. Fra satire til naturprogrammer. Og fra P1 til P4.

På få minutter skal producenterne præsentere ideen for de forskellige kanalredaktører. Ofte har de bud på programmer til flere kanaler. Så hele huset syder af entusiastiske og spændte radiofolk, der cirkulerer rundt med deres pitches. Lidt, som man kender fra datingverdenens speed-dating.

En af dem, der var klar til at præsentere programideer, var Karen Albertsen, der er redaktionschef på MUNCK, som blandt andet har lavet ’Den Sorte Boks’ til P3:

Har en god bunke med under armen

”Vi har gennem længere tid udviklet de formater, som vi pitcher i dag. Vi er endt med at have en god bunke med under armen til pitchdag i dag, og glæder os til at aflevere dem til kanalredaktørerne”, siger hun på vej ind ad døren til P3.

Her sidder kanalredaktør for P3 Steffen Raastrup klar:

”Det er altid sundt for etablerede mediehuse som os at blive både udfordret og inspireret. De eksterne producenter bidrager med friske vinkler, anderledes perspektiv og nye måder at gøre tingene på, der er med til at løfte det samlede udtryk for P3”, siger han.

Tirsdag bød 41 producenter ind med ideer til programmer. Sidste år var tallet 15. Det afspejler, at DR år for år har øget antallet af radio-timer, som produceres uden for huset af producenter i markedet. 2.240 timer ender det efter planen med i 2018.

”Det er altid sundt for etablerede mediehuse som os at blive både udfordret og inspireret,” siger P3’s kanalredaktør Steffen Raastrup. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

I år var der særligt fokus på de nye muligheder inden for podcasts:

”Radio har med podcast som løftestang fået en kæmpe revival, og det er skønt, at især unge har taget lyd, der ikke kun er musik, til sig i det omfang de har. På et tidspunkt for år tilbage frygtede mange radiofolk, at den tid var forbi, hvor man som producent kunne få lov at lave fortællende, monterede formater, men det har heldigvis vist sig at være kommet stort tilbage. Der bliver virkelig produceret meget interessant dansk radio i øjeblikket”, siger Karen Albertsen.

Det billede genkender Steffen Raastrup fra den anden side af pitch-bordet, hvor netop podcast-ideer er efterspurgte:

”Det store på P3 lige nu er podcasts. Vi vil gerne producere en række nye udfordrende og nærgående P3- dokumentarer, original og troværdig P3-fiktion og nye måder at formidle musik på, der udnytter de muligheder podcastmediet giver”.

På fire år har DR firedoblet det beløb, der indkøbes radioproduktioner for hos eksterne producenter. I 2018 ender tallet på omkring 17,5 millioner kroner.

Facebook
Twitter