Rettelse til artikel på dr.dk om voldtægtstal

Det var ikke korrekt, at MetroXpress ikke ønskede at kommentere på artikel.

(Foto: screenshot)

I artiklen ”Faktatjek: Voldtægtstal bliver brugt forkert” på dr.dk d. 7. april 2016, fremgik det til at begynde med, at MetroXpress ikke havde ønsket at kommentere på artiklen. Det var ikke korrekt.

MetroXpress har efter artiklens udgivelse sendt følgende kommentar:

”Det burde have stået klarere i den pågældende artikel, at de 3.600 sager i Justitsministeriets offerundersøgelse både inkluderer voldtægter og voldtægtsforsøg. Det erkender jeg. Justitsministeriets forklaring er dog tæt på ordkløveri - for som offer er det at blive tvunget til sex altså det samme som at blive voldtaget. Undersøgelsen handler om offerets opfattelse af, hvad hun eller han har været udsat for,” skriver journalist på Metroxpress Lars Fogt. Vi beklager fejlen.