Rod i regningerne – men ikke i ’Kontant’

TDC klagede over et ’Kontant’-program om firmaets fakturering og inkasso over for privatkunder. Pressenævnet mener dog ikke, der er grund til at kritisere DR.

Pressenævnet finder ingen grund til at kritisere 'Kontant'-vært Jakob Krogh og kollegerne for deres arbejde. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

’Rod i regningerne’ var undertitlen på DR1’s forbrugermagasin ’Kontant’, da det blev sendt den 15. oktober sidste år.

Udsendelsen handlede om TDC’s fakturerings- og inkassopraksis, og hovedvægten var lagt på forholdet til privatkunder, ligesom der blev vist nogle konkrete eksempler på, hvor det var gået galt.

Hos TDC var man utilfreds med programmet, og her mente man, at god presseskik var tilsidesat. Derfor gik man til Pressenævnet, der nu har set på sagen. Her finder man imidlertid ingen grund til at klandre DR for noget og udtale kritik.

TDC klagede dels over, at ’Kontant’ brugte Rasmus Tharsgaard som kilde. Han er selvstændig konsulent, der beskæftiger sig med fakturakontrol for erhvervskunder. TDC mente dels ikke, at han kunne være uvildig ekspert, dels at man ikke var blevet forelagt hans kritik, før udsendelsen blev vist.

Modsætningsforhold til TDC

Pressenævnet udtaler i sin kendelse, at Rasmus Tharsgaard som rådgiver for TDC’s kunder kan have et modsætningsforhold til TDC. Men det betyder ikke i sig selv, at god presseskik er tilsidesat. Det skal dog give DR anledning til at være opmærksom over for rigtigheden af hans udtalelser, hedder det.

I udsendelsen siger Rasmus Tharsgaard blandt andet, ”at der aldrig er overensstemmelse mellem det aftalte og det, der bliver faktureret”. Det kan være en skadelig udtalelse for TDC, og derfor burde udmeldingen have været forelagt TDC. Imidlertid havde DR allerede pr. mail forelagt TDC Tharsgaards mere generelle kritik, hvor han sagde, at han oplever ”at der er rigtig mange fejl på TDC’s fakturaer, og at de er mere komplekse og vanskeligere at gennemskue end fakturaerne fra andre af de store telefonselskaber”.

Har haft problemer

”Uanset at det ikke er faktisk korrekt, at der altid er uoverensstemmelser mellem fakturaen og det aftalte, finder nævnet ikke, at udsagnet er tilstrækkeligt til at udtale kritik. Nævnet har lagt vægt på, at TDC har haft problemer med sin fakturering, ligesom TDC forud for offentliggørelsen var gjort bekendt med, at kritikken vedrørte både privat- og erhvervskunder. Nævnet udtaler derfor ikke kritik,” hedder det i kendelsen.

Facebook
Twitter