Seertallet for Eurovision er klar: 182 millioner så danske Leonora

Specielt blandt de yngre var der i år flere end tidligere, der så Det Internationale Melodi Grand Prix. I Island var seertallet noget helt særligt.

  • Leonora og hele holdet fra Danmark endte på en 12. plads i finalen og blev set af ikke færre end 182 millioner seere. REUTERS/Ronen Zvulun (Foto: Ronen Zvulun © Scanpix)
  • Hollandske Duncan Lawrence stak af med sejren i Eurovision, hvor 182 millioner seere så med i deltagerlandene. (Foto: Paul Bellaart © Eurovision Song Contest 2019)
1 / 2

Det blev en ganske lang affære, da årets vinder skulle findes i Eurovision Song Contest i Tel Aviv lørdag den 18. maj. Fire timer og 10 minutter varede finalen, inden de sidste 12 point var uddelt, og hollandske Duncan Lawrence kunne kåres som vinder og dermed sikrede landet sin første sejr siden 1975.

Nu har European Broadcasting Union (EBU) fået overblik over alle seertallene fra de 41 lande, der deltog i årets løjer, og tallet blev 182 millioner seere til finalen på kryds og tværs af Europa og Australien. Derudover blev finalen også vist i for eksempel Sydafrika, USA, Canada og flere andre lande.

I Danmark så 1.095.000 seere med, og Eurovision Song Contest blev dermed ugens mest sete program. I Danmark havde 71,2 procent af alle med fjernsynet tændt den 18. maj mellem klokken 21.00 og 01.10, tændt for finalen, og dermed er danskerne stadig nogle af de mest Grand Prix-ivrige i Europa, fremgår det af EBU’s tal.

I gennemsnit var sharen, som det tal hedder, 36,7 procent i de deltagende lande, så med andre ord er danskerne nærmest dobbelt så Grand Prix-entusiastiske, som europæerne generelt.

Islændinge så allermest

Igen i år blev islændingene de mest Grand Prix-euforiske. For første gang i fem år nåede Island finalen i år, og det betød, at 98,4 procent af alle seerne med fjernsynet tændt den aften, havde øjnene rettet mod Israel og Tel Aviv og det nordatlantiske lands spektakulære Grand Prix-bidrag.

Både i Holland, der vandt, og i Israel, der var vært, lå Grand Prix-seening højt – i Holland var tallet det største siden 2014, og i Israel det højeste siden 2003.

Ifølge EBU havde årets Eurovision Song Contest rigtig godt tag i særligt det unge publikum i år. Seerandelen blandt de 15-24-årige var 45,3 procent – altså højere end for befolkningen som helhed. Faktisk steg unge-andelen med to procent i forhold til sidste år, fremgår det af seertallene.

Udover at se Eurovision på TV, var der også en række der fulgte sangdysten på sociale medier – og det var også især de unge. Eurovision Song Contest havde 40 millioner unikke seere på YouTube, og 72 procent af dem var under 35 år, fremgår det af tallene.

I 13 lande valgte landets radiostation også at sende finalen, så dermed har endnu flere end 182 millioner fulgt med i den store finale.

Facebook
Twitter