Seriemusikken blev hyldet i Koncerthuset

Fredag den 19. august stod i tv-seriernes tegn, da DRs Symfoniorkester fremførte musikken fra tidens mest populære serier i Koncertsalen.

  • Fredag den 19. august var en hyldest til seriemusikken i Koncerthuset, hvor Ulla Essendrop var vært. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Bjarne Bergius Hermansen)
  • DR Symfoniorkestret levede sig ind i den stemningsfyldte musik. (Foto: Bjane Bergius Hermansen)
  • DRs Big Band spillede op til 'Mad Men' afterparty i foyeren efter koncerten. (Foto: Bjane Bergius Hermansen © Bjarne Bergius Hermansen)
  • Ulla Essendrop bruger to timer på make-up og hår i sminken med sminkør Lene Majgaard Arentsen før aftenens koncert. (Foto: Felix Bache © Felix Bache)
1 / 4

Som led i en trilogi af koncerter med musik fra film og serier bød Koncerthuset i fredags til en fejring af seriemusikken, hvor først DRs Symfoniorkester og siden DRs Big Band spillede nogle af de mest ikoniske melodier fra de serier, vi kender og elsker.

Tænk på din yndlings tv-serie. Hvad er det første, du tænker på? Måske er det den cool Don Draper fra ‘Mad Men’ i sort jakkesæt med en ‘old fashioned’ i hånden. Måske er det den smukke Daenerys Targaryen fra ‘Game of Thrones’, der majestætisk står på toppen af en klippe med drager flyvende omkring sig. Eller måske tænker du på Kevin Spacey i rollen som Frank Underwood i ‘House of Cards’, der gang på gang kigger i kameraet med et blik, der er så koldt og kynisk, at det kan få enhver voksen mand til at ryste i bukserne. Uanset hvem eller hvad, der toner frem på din nethinde, er der ingen tvivl om, hvilken melodi, der ledsager billedet: temamelodien. Du kender den bedre end selv den største landeplage fra 80’erne, og den giver dig altid lyst til at smide alt, hvad du har i hænderne og tænde for Netflix.

‘Serier, serier, serier’. Sådan lød overskriften på det arrangement, der i fredags blev holdt i Koncerthuset. Og det var lige, hvad vi fik. Først i Koncertsalen og senere i Koncerthusets foyer, hvor der var linet op til ‘Mad Men’ after-party. En aften, der hyldede serier, og mest af alt musikken bag.

En særlig koncertoplevelse

DRs Ulla Essendrop var vært på arrangementet. Ulla Essendrop har selv søgt om at få rollen som vært på arrangementet, der oprindelig slet ikke skulle have haft en vært. Fredag formiddag sidder hun i sminken, mens hun ser frem til aftenen.

“Jeg glæder mig helt vildt. Vi får en særlig koncertoplevelse, hvor Symfoniorkesteret bliver taget ud af deres vante rammer. Vi får lov at opleve Big Bandet og Koret i topform, og vi får Steen Jørgensen at se, der kommer og synger ‘True Detective’. Det bliver en totaloplevelse.”

Selvom Ulla Essendrop er på arbejde, og arbejdsdagen er lang, er det tydeligt, at hun glæder sig. Det er en særlig begivenhed for hende, da hun har et tæt forhold både til serier og musik,

“Hvis jeg ikke skulle stå på scenen, ville jeg have siddet blandt publikum. Jeg elsker serier, og jeg er vokset op med klassisk musik meget tæt på mig, så det her en koncert jeg aldrig ville gå glip af,” siger hun.

På tværs af platforme

Særligt for aftenen er, at koncerten ikke kun bliver oplevet af gæsterne i Koncerthuset. Folk derhjemme kan følge med både på DR K, P2, P8 Jazz, DRTV og dr.dk/klassisk. Desuden har der været flere konkurrencer på Facebook og Instagram op til og under arrangementet. Orkesterchef Klaus Ib Jørgensen er digital tilrettelægger på arrangementet.

“Vi har aldrig lavet et koncertarrangement på tværs af så mange platforme. Det er en lejlighed til at få Big Bandet og Symfoniorkesteret ud til så mange som muligt. Der er et utal af mennesker i DR Byen, der har løftet sammen for at få det her projekt til at spille,” siger han.

Klokken er blevet 19.00 og publikum er ved at ankomme til Koncerthuset. Der er blevet opfordret til, at man tager sit stiveste ‘Mad Men’-dress på, og det ses tydeligt. Mændene er troppet op i slips og jakkesæt og ledsages af kvinder i smukke gallakjoler, der straks henleder tankerne på New York i 50’erne og 60’erne. I Koncerthusets foyer er køen til baren lang og stemningen er høj.

Klokken er 20.00 og publikum er ved at indfinde sig i Koncertsalen. Lyset slukkes og en skrattende speakerstemme flyder ud af højttalerne, mens grafikken på storskærmen i toppen af Koncertsalen viser billeder af amerikanske tropper i Irak. Symfoniorkestret spiller de første toner af temaet fra ‘Homeland’, og man mærker allerede, at det ikke er en almindelig aften i Koncerthuset.

Fra xylofon til båthorn

De sidste publikummer har fundet sin plads, og nu træder Ulla Essendrop frem på scenen i en kirsebærfarvet kjole. Til de sidste toner af ‘Homeland’ taler hun til publikum, i salen såvel som derhjemme. Det er en speciel aften, kan man tydeligt mærke på værten, der trods sin sædvanlige coolness ikke kan lade være at blive grebet af stemningen i salen, når hun beskriver den rejse, vi som publikum skal ud på.

Og det er lidt af en rejse, vi er kommet på. DR Symfoniorkestret leverer musikken fra vores yndlingsserier med en indlevelse, som var de alle die-hard fans. Og det er de måske. Der er nærmest ikke en genre, indenfor tv-serier, der ikke bliver berørt. Fra det antikke ‘Rome’ til 90’er klassikerserien ‘Twin Peaks’ frem til nutidige dramaer som ‘Breaking Bad’ og ‘True Detective’. Sidstnævnte bliver fremført med Steen Jørgensen på vokal, der med sin ‘mørke og sexede mandestemme’, som Ulla Essendrop beskriver den, giver hele salen gåsehud.

Undervejs i koncerten, er det tydeligt, at publikum har forskellige favoritter. Det storslåede tema fra ‘Game Of Thrones’ er en de melodier, der favner bredt. Her får Symfoniorkestret opbakning fra Koncertkoret, der rejser sig bag orkestret og på ægte middelalder-facon gjalder den fængende melodi på messende latin.

Stemningen i salen er mildest talt dramatisk, men der er masser af smil at spore i mørket blandt publikum, som koncerten skrider frem. Decideret latter får vi hen imod slutningen, da en velkendt blå himmel med tegnede skyer toner frem på lærredet og Koncertkoret igen rejser sig og synger “Theee Siiiimpsooons”. Sjældent har man set et symfoniorkester have så travlt på samtlige instrumenter, som under fremførelsen af Danny Elfmans hæsblæsende komposition fra 1989, hvor der bliver spillet på alt fra xylofon til båthorn.

Den sidste melodi, vi får at høre i koncertsalen i aften, er naturligvis temaet fra ‘Mad Men’, der fungerer som en overgang fra Symfoniorkestrets koncert til det afterparty, der er gjort klar i foyeren. I foyeren sidder DR’s Big Band klar og er allerede gået i gang med at spille en lidt hurtigere og mere swinget udgave af ‘Mad Men’-melodien, der oprindeligt er en sang af DJ’en, RJD2.

Igen er det Ulla Essendrop, der byder publikum velkommen, denne gang til anden del af aftenens arrangement. I løbet af efterfesten spiller DRs Big Band musikken, der har inspireret forfatteren af ‘Mad Men’, Matthew Wiener, og som også optræder i serien. Big Bandet får selskab af Claus Hempler og svenske Mimi Terris, der blandt andet opfører en smuk udgave af Bob Dylan og Joan Baez’ duet ‘I Got You, Babe’.

En anderledes udfordring

Efter Ulla Essendrop har budt velkommen, står hun ved siden af baren, og er, trods den lange arbejdsdag, i højt humør ovenpå koncerten. Hun forklarer, at hun undervejs måtte løsrive sig fra manuskriptet, fordi hun blev grebet af stemningen.

“Det oversteg alle forventninger. Der er noget helt unikt over at høre musikken folde sig ud live. Jeg havde kuldegysninger og hårene i nakken rejste sig. Jeg blev så revet med, at jeg sagde nogle ting undervejs, jeg ikke havde skrevet i manuskriptet, fordi det bare passede i øjeblikket,” siger hun.

Ulla Essendrop sagde blandt andet, at man ikke tænker over, hvor meget musikken egentlig betyder for helhedsindtrykket af en serie eller film, før man sidder og hører det udfolde sig i koncertsalen. En af dem, der fik det til at spille, er violinist Benedikte Pontoppidan Thyssen, der efter koncerten har indfundet sig i backstageområdet.

“Det var en helt anden reaktion fra publikum, end vi er vant til. Normalt er folk lidt mere skolede og lidt mere reserverede, når de klapper. Det var rart at mærke den umiddelbarhed, der var iblandt publikum, når de oplevede den store lyd,” siger hun.

Benedikte Pontoppidan Thyssen er 29 år og har spillet i Symfoniorkestret i et år. Hun har i ugens løb op til koncerten haft ansvaret for DR Symfoniorkestrets Instagramprofil, hvor hun førte følgerne bag om hverdagen i Symfoniorkestret.

“Det var sjovt. Jeg er lidt en Instagram-newbie, så det har været en udfordring. Det er skønt at vise, at det ikke nødvendigvis er gråt og kedeligt at være orkestermusiker. Jeg ville gerne vise Symfoniorkestret fra en anden side,” siger hun.

Og det var i det hele taget en anderledes udfordring, Symfoniorkestret stod overfor i aften. Den ekstra eksponering betyder noget for musikanterne, forklarer Benedikte Pontoppidan Thyssen.

“Der var kameraer alle mulige steder, så man var lidt mere opmærksom på, hvordan man blev set, end man normalt er. Der var for eksempel et kamera, der pegede lidt op under min kjole, så det tænkte jeg lidt over,” siger hun.

Næste gang DR inviterer til en anderledes koncert, er i begyndelsen af 2017, når Koncerthuset i samarbejde med blandt andet Troldspejlet opfører musik fra computerspil til den store ‘Gamingkoncert’ den 27. og 28. januar 2017.

Facebook
Twitter