Som sild i en tønde i sandhedens tjeneste

Det er ikke kun danske skolebørn, der får gavn og glæde af public outreach-projektet, der skal skærpe den kildekritiske nyhedssans.

8.-klasser fra Herning er til workshop 'I Sandhedens Tjeneste' hos DR Midt og Vest (Foto: DR Midt og Vest)

Siden 2015 har tusindvis af 8.-9. klasseelever efterhånden været igennem ’I Sandhedens Tjeneste’-projektet, der er et samarbejde mellem DR Skole, nyhederne og DR-distrikterne. Her lærer de unge blandt andet om kildekritik, og hvordan man kan skelne mellem de rigtige og troværdige nyheder og fake news.

Og i sidste uge var der international opmærksomhed i Holstebro. Det fortæller Ingrid Schmidt, redaktionssekretær på DR Midt og Vest, der efterhånden har haft 4000 elever i de kildekritiske hænder.

”Så vi er vant til at have gæster på stationen; men sidste uge skilte sig ud. Dels foregik tre workshops på engelsk, dels satte vi rekord i antal gæster i et studie på én gang,” fortæller hun og fortsætter:

”Tirsdag havde vi to hold på besøg fra Den internationale Efterskole i Vedersø med elever fra blandt andet Finland, Irland, Schweiz, Mexico og Danmark. På skolen foregår undervisningen på engelsk. Så det gjorde den også her, med hjælp fra min kollega Thomas Bach Poulsen.”

Og den engelsksprogede undervisning fortsatte om onsdagen, hvor to 8.-klasser fra Herning var på besøg sammen med deres hollandske venskabsklasser fra CS Vincent van Gogh-skolen i Assen.

"Det gav 115 elever i alt plus 6 lærere, der i løbet af to timer fik en introduktion til DR og et modul af ’I Sandhedens Tjeneste’, så her fik vi for alvor pudset vore engelskkundskaber af,” forklarer Ingrid Schmidt om besøget, der sluttede med, at alle var med i studiet, da mikrofonerne blev tændt til P4 Eftermiddag. ”Udtrykket ’som sild i en tønde’ gav mening,” konstaterer hun, og P4 Midt og Vest-lytterne kunne følge med i udsendelsen fra det godt fyldte studie og blandt høre interviews med elever og lærere om udvekslingsprojektet.

Mere fra dr.dk

Facebook
Twitter