Stor interesse for programmer om antik

’Guld i købstæderne’ var ugens mest sete program i uge 30, og generelt er seerne vilde med at se programmer om antik, viser en status fra DR Medieforskning.

’Guld i købstæderne’ – med Cecilie Nielsen i midten som vært – blev den mest sete udsendelse på alle kanaler i uge 30, og generelt er seerne pjattede med at se antikprogrammer. (Foto: DR Danmark © Type 2)

Da seertallene kom fra TNS Gallup TV-Meter for uge 30, stod det klart, at DR1-antikprogrammet ’Guld i købstæderne’ var ugens mest sete udsendelse på alle danske TV-kanaler.

Det var første gang i den nuværende sæson, at den nye vært Cecilie Nielsen og kollegerne røg helt til tops. Men alle sæsonens hidtidige ’Guld’-programmer er endt i top 10, og helt generelt kan seerne godt lide at se antikprogrammer, viser kvalitative undersøgelser, som DR Medieforskning har lavet.

Udover ’Guld i købstæderne’ har DR de senere år blandt andet vist antik-udsendelser som ’Skattejægerne’, ’Auktionshuset’, ’Under hammeren’ og ’Antikduellen’, og de fleste af dem har klaret sig godt.

”Måler man i antal tusinde seere er tallene måske ikke tårnhøje, men det skyldes, at programmerne ofte bliver sendt tidligt på aftenen (for eksempel ’Antikduellen’) eller om sommeren, som ’Guld i købstæderne’ bliver det. Ser man derimod på seerandele, klarer programmerne sig ganske glimrende,” forklarer medieforsker Henrik Gregor Knudsen fra DR Medieforskning.

Hver tredje tænder

Seerandelen til de fleste af DR1’s antikprogrammer er på 30-35 procent, hvilket svarer til, at cirka hver tredje, der har fjernsynet tændt på det tidspunkt, hvor DR for eksempel sender ’Guld i købstæderne’ eller ’Skattejægerne’, følger med i antikudsendelserne.

”Programmerne har generelt lidt bedre fat i kvinder end mænd, og seerandelen er stigende i takt med folks alder. Men selv om programmerne har bedst fat i de ældste seere, er der også en del yngre seere, som ser med,” forklarer Henrik Gregor Knudsen.

DR Medieforskning har også aktivt været ude at spørge folk, hvorfor de godt kan lide at se antikprogrammer, og her kommer de med flere forskellige forklaringer:

"Mange påpeger, at de får ny viden – serveret på en underholdende måde, og at de for eksempel får inspiration til deres boligindretning. Andre ser programmerne af mere nostalgiske årsager, hvor de måske sidder og siger, at ”Sådan en havde vi også i mit barndomshjem”,” forklarer Henrik Gregor Knudsen.

Han fortæller, at andre igen drømmer om at gøre en god handel, og at de derfor gerne vil følge med i, hvad der rører sig på antik- og loppemarkederne lige nu.

Henrik Gregor Knudsen tror, at antikprogrammerne vil hitte et stykke tid endnu, og at interessen så sandsynligvis vil ebbe lidt ud. Det samme er også sket med madprogrammer.

Den næste udgave af ’Guld i købstæderne’ bliver – i anledning af OL – allerede vist tirsdag med start klokken 19.55 på DR1. Her er vært Cecilie Nielsen i Nykøbing Falster.

Facebook
Twitter