Tjekliste: Er du en dr.dk-bruger?

DR Medieforskning har slået fast, hvem den gennemsnitlige dr.dk-bruger er. Og gourmetmad er overraskende nok en faktor. Tjek selv om du er den typiske dr.dk’er.

Vi ved ikke, om Adam Price er en typisk dr.dk-bruger. Men det er en mulighed: Han er mand, i 40’erne, elsker i særklasse gourmetmad, og han er faktisk også højtuddannet og har læst jura. (Foto: Foto: Micha Jemer)

Hvis denne artikel er den første, du læser på dr.dk i denne uge, så mangler du kun at klikke dig rundt på siden to gange mere inden på mandag, og så er du en såkaldt ”højfrekvent bruger”. Det skal der nemlig tre besøg på dr.dk til, før man er. Det slår en ny rapport fra DR Medieforskning fast, som handler om brugerne af dr.dk.

Og hvis du allerede har været her mindst tre gange – og dermed kernebruger, kan vi her fortælle dig hvem, du højst sandsynlig, er:

  • Du er en mand. Simpelthen. Ifølge rapporten er 57 procent af dr.dk’s besøgende mænd. Samtidig kan alle mændene glæde sig over at være i selskab med en masse kvinder. Ifølge rapporten har dr.dk nemlig samtidig den største andel af kvindelige brugere, på nær tv2.dk. Så der er trods alt ikke dømt total mandehørm.

  • Du er 40 til 49 år gammel, hvilket vil sige, at du er lidt yngre end brugerne på ekstrabladet.dk, berlingske.dk og tv2.dk. Dr.dk har dog også mange brugere i alderen 30 til 39 år, men må dog se sig slået af politiken.dk, der har den absolut yngste læserskare mellem 20 og 29 år.

  • Du er københavner eller aarhusianer. Langt de fleste brugere kommer enten fra hovedstadsområdet eller Midtjylland, altså områderne med de store byer.

  • Du er i grunden ret klog. 51 procent af dr.dk’erne har en højere uddannelse, og halvdelen af brugerne er funktionærer. Men faktisk er andelen af højtuddannede på dr.dk lavere end berlingske.dk og politiken.dk, hvor tallet er 57-58 procent.

  • Desuden…

Kort sagt: Den typiske DR.dk-bruger er 40, funktionær og går meget på internettet – når han da ikke lige kører på cykel eller i taxi og tænker på, hvor lidt han egentlig kan lide kæledyr. Og reklamer.

 

Facebook
Twitter