Torben Brandt laver drama om sæd

Ugens aktuelle navn: For første gang i dokumentaristen Torben Brandts lange radiokarriere er han dykket ned i den fiktive genre. Det er blevet til radiodramaet ’Sæd’.

”Faktisk kan jeg ikke særlig godt lide radiodrama. Skuespillerne snakker ofte med meget teatralske stemmer,” siger Torben Brandt, der nu har lavet – radiodrama. (Foto: Agnete Schlichtkrull © Type 1)

Ifølge Torben Brandts mor var hans første ord ’radio’. Om det bare er noget, hun har sagt, fordi det passede godt ind i historien om hendes radiopassionerede søn, vides ikke. Allerede som dreng glemte han at lave lektier, fordi han lyttede til P1.

Lyd er stadig en passion. I snart 40 år har han fodret DRs radiolyttere med features, montager og dokumentarer. Nu har han prøvet kræfter med en helt ny genre, radiodrama, der har premiere i denne uge.

”Faktisk kan jeg ikke særlig godt lide radiodrama. Skuespillerne snakker ofte med meget teatralske stemmer. Det er en helt anden verden end den dokumentariske, jeg er vant til,” siger han.

Sæd som handelsvare

Da muligheden bød sig, kastede han sig alligevel over den fiktive genre. Ud af det kom serien ’Sæd’. Den handler om, hvordan det føles at være mand i en tid, hvor den hellige sæd er blevet til en handelsvare.

I serien opsøger journalisten Frank sin gamle drukkammerat Martin, der som ung valgte at forsøde sit studieliv ved at sælge sin sæd til en sædbank. Det er nu 20 år siden, hans kone og datter ved intet om det, så det kræver store overvejelser, da journalisten vil have Martin til at forholde sig til hans ungdoms salg af sæd. Hvor mange børn er der kommet ud af det? Hvordan ser de ud? Og hvordan føler Martin egentlig?

Han indvilger i at deltage som Franks interviewoffer på betingelse af, at hans stemme bliver forvrænget i radioen. Da muligheden for at få indsigt i konsekvenserne af Martins sædsalg pludselig opstår, udvikler deres fælles interviewprojekt sig til noget, der kan få fatale følger.

Mændene er overset

”Jeg håber, at dramaet giver folk får en følelse af, at de har set emnet gennem en mands øjne,” siger Torben Brandt.

Han research-interviewede flere tidligere sæddonorer og fandt frem til, at mange oplevede en klaustrofobisk følelse, når de tænker over de børn, de kan have sat i verden, hvis opvækst de ikke har nogen mulighed for at påvirke. Alderen ændrer mændenes opfattelse af forplantning, er Torben Brandts uvidenskabelige konklusion.

”Jeg havde lyst til at give en stemme til de mænd, som man aldrig hører om, og som ingen interesserer sig for. Seks til syv procent af alle danske børn tror, de har en anden far, end de biologisk har. Man taler altid om børnene, kvinderne og æggene, der bliver befrugtede,” siger Torben Brandt, der også mener, at andre end de sæddonerende mænd kan genkende følelsen:

”Nogle kan måske have tanken: Hvad skete der egentlig med hende der, jeg flirtede med, da jeg var ung? Jeg har oplevet veninder, der gik ud og havde onenightstands med fyre med det ene formål at blive gravid.”

En befrielse at lave drama

Som dokumentarist gennem mange år oplevede Torben Brandt en stor befrielse, da han kastede sig over den fiktive genre:

”Ofte sidder man som dokumentarist og tænker: Hvis bare kilden havde gjort sådan og sådan, så havde historien været fantastisk. Det er en kæmpe frisættelse at kunne forme virkeligheden selv.”

De dramaturgiske kneb i en fiktiv historie og i en dokumentar er stort set ens.

”Der er enormt mange ligheder mellem at lave dokumentar og drama. Man laver en masse forskellige scener og lag, som man springer imellem for at skabe dynamik. Der skal være et vendepunkt i fortællingen, og man skal holde oplysninger tilbage. Strukturen minder meget om film,” fortæller Torben Brandt, der i sine unge dage i DR underviste folk fra hele Norden i dramaturgi.

Hvis man kan lide at lytte til ’Sæd’, så kan man glæde sig over, at der formentlig kommer både mere fiktiv og dokumentarisk radio fra Torben Brandt. Når man spørger lydentusiasten, om han aldrig bliver træt af at arbejde med radio, er svaret klart:

”Nej. I love it.”

'Sæd' har premiere på P1 onsdag den 8. januar klokken 11.03 og kan høres igen torsdag aften – 9. januar klokken 21.03. Den kan også hentes som podcast her.

  • Torben Brandt, 60, blev ansat i DR i 1976 som lydtekniker, hvor samarbejdet med den nu afdøde montagelegende Stephen Schwartz begyndte.

  • Han har været vært på blandt andet ’Radiofortællinger’, ’Kulturnyt’, Agenda, Mellemlanding, samt P1-temaer, serier, features, reportager, radiomontager og lydkunst-udsendelser.

  • I 2012 modtog han Krygerprisen, han fik en Prix Italia i 1982 og var nomineret til en Prix Europa i 1995.

  • Han er kendt for sine (lyd)billedlige, dynamiske og innovative radiofortællestil samt sit internationale arbejde med medieudvikling.

Facebook
Twitter