Tour-seere er trofaste: 336.000 så over 24 timers cykelløb sidste år

Lørdag starter Tour de France på både DR og TV 2, og seerne er ualmindeligt dedikerede, viser en status fra DR Medieforskning.

Touren er en populær juli-beskæftigelse i de danske hjem. 336.000 så over 24 timer sidste år.

Når DR og TV 2 lørdag begynder at sende fra de 3519 kilometer på en cykelsadel, som det bliver til for årets Tour de France-deltagere, er der formentlig masser af danskere, der vil bevæge sig ind i skyggen eller sætte sig tilrette i den bedste stol for at følge etapeløbet, der starter på Mont-Sant-Michel i Normandiet og slutter om tre uger på Champs-Élysée i Paris.

For Tour de France-seerne er utroligt trofaste, og 336.000 danske seere så sidste år over 24 timers Tour sammenlagt i TV – og for nogles vedkommende endnu mere, viser en status om befolkningens Tour de France-vaner, som DR Medieforskning har lavet.

”Man kan da roligt sige, at seerne er dedikerede til Tour de France, når så mange bruger mere end et døgn på Tour de France i løbet af juli. Vores tal viser, at flertallet af de meget dedikerede seere er mænd over 55 år, men der er nu også tusindvis af kvinder, der kigger med,” forklarer medieforsker Jakob Vikær Hansen fra DR Medieforskning.

Lægger man både Tour’en på TV2 og ’Aftentour’ på DR1 sammen, så hver seer over tre år sidste år Tour de France på dansk TV i fem timer og 37 minutter i gennemsnit – foruden streaming.

Ifølge Index Danmark er cykling – efter håndbold, fodbold og motorsport – den mest populære sport i Danmark, og 21 procent tilkendegiver, at de er interesserede i cykling på TV. Af dem er 28 procent mænd og 14 procent kvinder.

”Sammenlignet med andre sportsgrene interesserer cykling faktisk bredt - målt på alder og geografi,” forklarer Jakob Vikær Hansen.

Dansk succes er vigtig

Han kan dog også berette om, at interessen for at se Touren på TV er dalet, siden Team Saxo Bank havde succes i 2010 og 2011. Det var også i den periode, den hidtil mest sete Tour de France-etape de senere år var på skærmen. Nemlig 19. etape – Alpe d’Huez-etapen – i 2011, hvor der i snit var 829.000 seere, og hvor over syv ud af 10 med fjernsynet tændt i de 225 minutter, den varede, fulgte ikke mindst Alberto Contador.

”Dansk succes blandt rytterne eller holdene er ret vigtigt for danskere, men i 2015 var der fortsat en pæn seerandel på 45 procent til de daglige eftermiddagstransmissioner på TV 2, ligesom ’Aftentouren’ på DR1 havde en seerandel på 26 procent – helt ligesom året før,” forklarer Jakob Vikær Hansen.

I forbindelse med en undersøgelse om sport i Danmark spurgte DR Medieforskning for nylig befolkningen, om doping har haft betydning for danskernes lyst til at følge med i sport. Her svarede 26 procent, at det ikke har haft betydning for deres interesse for at se sport, mens 61 procent mente, at det enten har mindsket eller fjernet deres interesse for sport. Blandt de 15-29 årige var tallet dog væsentligt lavere – nemlig 45 procent, viser tallene.

Igen i år er arbejdsfordelingen sådan, at TV 2 og DRs P3 sender direkte fra Tour de France hver eftermiddag, mens DR1 og vært Søren Reedtz følger op om aftenen i ’Aftentour’ – første gang er lørdag klokken 18.55, mens programmerne typisk på hverdage bliver sendt klokken 21.00.

Se hvordan DR dækker Tour de France 2016 her

Facebook
Twitter