Tre ting TV-seere vil ha’

Flere TV-seere har fortalt DR Medieforskning, hvordan de synes TV-programmer skal skæres. Her er tre af de krav til fladflimmeren, som seerne nævnte mest.

I rapporten Medieudviklingen 2013 har flere seere givet udtryk for tre TV-tendenser, de gerne vil have ændret. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

TV-programmer bliver produceret efter en del faste konventioner. Der er ofte seriøst udseende værter, noget, der skal gøres på en helt bestemt måde– og konklusionen og klimakset ligger til sidst i programmet. Men sådan er det ikke alle seere, der vil have det. Det fortæller en ny rapport – Medieudvikling 2013. Rapporten er lavet af DR Medieforskning, der præsenterer tre af de mest efterspurgte seerkrav til fremtidens fjernsyn.

1. Værterne skal være mere menneskelige

I gamle dage var en god vært oftest en ældre herre i jakkesæt, som kiggede direkte ind i kameraet og fortalte præcist, hvor skabet skulle stå. Sådan vil seerne ikke nødvendigvis have det anno 2014. Ifølge rapporten viser DR Medieforsknings undersøgelse fra 2013, at flere hellere vil have karismatiske værter og helst nogen, som har personlige aktier i programmet:

For eksempel kan seerne godt lide sportsværter, der er tidligere sportsstjerner, så seerne lettere kan gennemskue værtens personlige engagement i emnet. En 16-årig pige fortæller i rapporten om en god sportsvært.

”Jeg synes, det er rigtig fedt, at hun lever sig ind i spillet og siger: ”Det var så spændende, at jeg lige skal se, om jeg overhovedet kan sige noget. ”Jeg elsker hendes indlevelse og humor, og at følelserne får frit løb.”

Rapporten slår også fast, at seerne bliver irriterede, når værten leverer indstuderede og opstillede monologer, og de vil altså i stedet hellere have oprigtighed og spontanitet.

2. Færre gentagelser og ”mediegejl”

Når et tv-program stopper op for at fortælle hvad, der kommer lige om lidt, bliver mange irriterede. De fleste oplever gentagelserne som irriterende formmæssige greb, der kun spilder seernes tid, og grebene bliver beskrevet som ”mediegejl” i den nye rapport.

”Jeg bryder mig ikke om gentagelserne. Det virker, som om man hele tiden skal mindes om, hvilket program, man ser – det burde vel ikke være nødvendigt. Og hvorfor skal de gentage de samme ting i hvert program? Det er simpelthen for konceptpræget,” fortæller en 54-årig mand i rapporten.

Man kan også se, at de mere autentiske formater var populære i 2013. Søren Ryges programmer har sjældent været så populære, og på TV3 har ’Familien på Bryggen’, som har meget få formgreb, også været meget populært.

3. Mindre tænkearbejde, flere klare konklusioner

En hel del TV-programmer bliver ofte konstrueret efter sammen formel som film: Programmet opbygger spænding og i slutningen kommer det store klimaks og konklusionen. Men hvis den sidste del kræver for meget tænkearbejde, så bliver seerne irriterede, har flere nævnt i rapporten. De fleste ser TV for at slappe af og for at blive underholdt, og vil derfor klart få at vide af producenterne, hvad konklusionen er.

 Pay off’et skal komme med det samme, også i programmer, som arbejder med sæsonafslutninger, hvor sagerne først bliver afsluttet sidst på året.

”Sæsonafslutningen kan jeg ikke vente på, jeg vil have resultatet nu i dette program. Sæt mig ikke på standby med en fiks melodi, lige som teleselskaberne gør,” siger en 42-årig kvinde til DR Medieforskning.

Og for ikke at tvinge folk til at vente, kommer konklusionen på tre af seernes krav til fremtidens fjernsyn: Værterne skal være mere menneskelige og mindre indstuderede, programmer skal gentage meget mindre og have færre konstruerede formgreb – og konklusionen skal stå tindrende klart og serveres på et sølvfad.

Facebook
Twitter