Tv-købmænd vil have fat i DRs programmer tidligt

I den kommende uge bliver der holdt MIPCOM-messe i Cannes, hvor tv-indkøbere fra hele verden mødes. DR er med, men oplever også, at flere henvender sig på forhånd for at få programmerne først.

DR Salg vil nu prøve at afsætte flere af DR3’s event-formater – for eksempel ’Live fra tarmen’ med Emil Thorup og Thomas Skov Gaardsvig (Foto: Lars Ostenfeld © Type 1)

Når tv-købmænd fra hele verden mødes i Cannes i den kommende uge til MIPCOM-messe, har DR Salgs medarbejdere kufferten fyldt med dramaserier, dokumentarer, børneprogrammer og velkendte DR-formater, som de prøver at få afsat til interesserede fra hele verden.

Flere af indkøberne har DR Salg nu haft kontakt med på forhånd – også om de programmer, som DR har med til Sydfrankrig.

”Konkurrencen om at få fat i de bedste programmer er efterhånden hård, og derfor oplever vi i stigende grad, at flere indkøbere tager kontakt til os på forhånd eller ligefrem flyver til Danmark for at se, hvad vi har på hylderne på forhånd,” siger salgs- og marketingchef Helene Aurø fra DR Salg.

I visse lande kæmper flere tv-stationer for eksempel om at få fat i nordiske dramaserier, og derfor vil de gerne ind i forhandlinger om at købe programmerne så tidligt som muligt.

Selv om DR Fiktions dramaserie, der nu har fået navnet ’Bedrag’ (eller på engelsk ’Follow the Money’), først har premiere på DR1 i starten af 2016, ligger det allerede nu fast, at serien skal sendes i Benelux-landene, England og Australien, ligesom den er solgt til genindspilning i USA.

Derudover vil DR Salg også prøve at få solgt ’Arvingerne 3’ i Cannes. Serien rammer ellers først de danske seere i 2017.

”Vi håber, at vi kan få serien afsat, fordi sæson 1 og 2 allerede har været vist i en lang række lande,” siger Helene Aurø.

DRs dramaserier er fortsat en af de helt store slagvarer for DR Salg, som også har en ny udgave af dramaserien ’Bankerot’ med. Den kan i Cannes også fås i en version med en timer lange afsnit, hvor de i Danmark var på en halv time hver.

”På børnefronten har vi også en populær dramaserie med. Vi prøver at få afsat DR1’s julekalender fra sidste år, ’Tidsrejsen’, ligesom vi også har ’Sofus’-programmerne med fra Ramasjang. Mens DR bruger meget krudt på at lave børneprogrammer, er det ikke et område, der er højt prioriteret og hvor egenproduktionen er stor mange steder. Derfor håber vi også, at vi kan sælge nogle af DRs kvalitets-børneprogrammer,” siger Helene Aurø.

Bonnie på tur

For nylig vakte Mette Korsgaards dokumentar ’Bonnie og de 1000 mænd’ på DR1 diskussion for og imod prostitution herhjemme, og måske kommer udenlandske seere også snart til at møde Bonnie.

’Bonnie og de 1000 mænd’ er med til MIPCOM i Cannes, og det samme er Jakob Kroghs ’Horisont’-udsendelse om ’Ebolas børn’ og ’Jagten på det vilde vejr’, som Halfdan Muurholm har lavet og Mikkel Fønsskov var vært på.

De senere år har DR øget indsatsen for at få afsat nogle af de programformater, som DR selv har fået ideen til. For eksempel findes både ’Hammerslag’ og ’Gintberg på kanten’ flere steder i verden, og på MIPCOM vil DR Salg blandt andet prøve at få flere af DR3’s live-formater solgt.

”Udlandet vil gerne have fat i programmer, der har vist deres værd i deres hjemland, og hvor der er en god og brugbar opskrift. Dem har vi en del af, ligesom vi også har flere titler med for finske YLE, som vi har lavet en aftale om at repræsentere på format-området,” forklarer Helene Aurø.

DR3’s events med ’Mandefødsel’, ’Live fra tarmen’ og ’Æggebanko’ er for eksempel med til Cannes, og det samme er ’Fuckr med din hjrne’.

I forbindelse med MIPCOM bliver nomineringerne til årets internationale Emmy-priser for øvrigt også præsenteret.

Facebook
Twitter