Udlandet lægger mærke til DR-medieforskning om unges musikforbrug

Medieforskerne Rasmus Kidde og Peter Niegel fra DR Medieforskning har fået international pris for deres undersøgelse om unge og musik, som bliver foldet mere ud til januar i ’Medieudviklingen 2019’.

Rasmus Kidde er her i gang med at præsentere undersøgelsen om unge og musik i Prag. (Foto: ASI)

Når DR’s medieforskere til januar præsenterer deres rapport om ’Medieudviklingen 2019’, er der samtidig stort fokus på, hvordan de nye måder at forbruge lyd på påvirker unges måde at vælge musik på.

Det er medieforskerne Rasmus Kidde og Peter Niegel fra DR Medieforskning, der har forsket i det og står bag undersøgelsen ’Unge og Musik – Brug, kuratering og opdagelse’.

Forleden præsenterede Rasmus Kidde nogle af resultaterne på en medieforskerkonference i forbindelse med ASI International Radio & Audio Conference i Prag. Her blev forskningen modtaget med så stor anerkendelse, at DR’s medieforskere bagefter modtog Tony Twyman-prisen i den tjekkiske hovedstad.

Prisen bliver dels givet for fremragende formidling – dels givet til den præsentation, der giver det bedste bidrag til en større forståelse af radio- og lyd-området, som ASI skriver på sin hjemmeside.

- Vi har undersøgt de unges musikforbrug, og hvad der er sket med den i forbindelse med, at vi forbruger lyd på en anden måde end for bare få år siden. Der bliver både hørt podcast og streamet flittigt, og i undersøgelsen har vi også set på, hvad det betyder for brugen af for eksempel DR’s radiokanaler, forklarer Rasmus Kidde.

Forskel på over og under 25 år

De to medieforskeres rapport når blandt andet frem til, at der er relativ stor forskel på, hvordan man opdager musik – afhængig af, om man er over eller under 25 år.

- Vi har spurgt folk, om det er vigtigt for dem at høre musik - og det er meget vigtigt for både dem over og under 25 år. Vores undersøgelse viser dog samtidig, at de traditionelle medieudbydere er udfordret – ikke mindst af de yngre målgrupper, siger Rasmus Kidde.

Ifølge ’Unge og Musik – Brug, kuratering og opdagelse’ spiller radioen en central rolle i den måde, som personer over 25 år opdager ny musik på. I befolkningen under 25 år er streaming derimod kæmpestor, og her er den typiske måde at opdage ny musik på særligt via Spotify og venners anbefalinger, ligesom YouTube faktisk også her spiller en stor rolle i unges musikforbrug.

- Én af de erfaringer, vi har gjort, er, at ny musik for unge er musik, de ikke har hørt før. For dem er det ikke så afgørende, om den er udkommet i går eller for fem år siden, fortæller Rasmus Kidde.

Hvor radioen i en årrække har været stedet, hvor man opdagede et aktuelt album eller en ny single, er den i dag ’bare en del af øko-systemet’, som DR-medieforskeren formulerer det.

Tilgængelighed er vigtig

Ny musik bliver også opdaget gennem film, venner, streamingtjenester, gennem app’en Shazam, som kan bruges til at identificere musik, hvis man ikke ved, hvem den er med – og på mange flere måder. Ifølge Rasmus Kidde er nøgleordet med andre ord ’convenience’, og at musikken er nem at anvende og altid lige ved hånden.

- Hvor det engang var afgørende, at de unge havde det helt rigtige anlæg eller nogle gode højttalere til at høre dem på, handler det i dag mere om, hvorvidt musikken er tilgængelig, og en radioapp eller streamingtjeneste er brugervenlig, forklarer Rasmus Kidde.

Rasmus Kidde og Peter Niegel fortæller mere om undersøgelsen om unges musikvalg i et kapitel af rapporten ’Medieudviklingen 2019’, som udkommer i anden halvdel af januar. Chefen for DR Medieforskning, Dennis Christensen, glæder sig over, at DR Medieforskning modtog en international pris for undersøgelsen om unges musikforbrug. - I afdelingen har vi stort fokus på formidling og på, at det vi laver, kan bruges og er anvendeligt. Derfor forsøger vi i størst muligt omfang at dele vores resultater – både i rapporten ’Medieudviklingen’ og på blandt andet konferencer. Derfor er vi naturligvis også stolte over, at andre fandt vores oplæg interessant og ligefrem prisbelønner det, siger han.