Ugens TV-top 10: Melodi Grand Prix frister stadig efter 60 år

Lørdagens Melodi Grand Prix blev ugens mest sete program med over 1,4 millioner seere.

Annette Heick og Johannes Nymark var værter i Melodi Grand Prix 2017. De blev ugens mest sete med 1.430.000 seere. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)

60 år efter at DR sendte sit første Melodi Grand Prix i 1957, har sangdysten stadig et godt tag i landets seere. Anja Nissens sejr i lørdags i Boxen i Herning blev fulgt af 1.430.000 seere – eller næsten 68 procent af alle med fjernsynet tændt mellem klokken 20.00 og 22.00.

Dermed blev ’Melodi Grand Prix 2017’ ugens mest sete program, og Annette Heick, Johannes Nymark og de 10 sangere vippede ’Badehotellet’ af tronen som 1’er. Det har dramaserien ellers været i flere uger nu. Seertallene viser, at Grand Prix i høj grad er noget, man ser sammen med andre. Det gjorde 70 procent af seerne - og tilmed fik Melodi Grand Prixet i år den bedste seervurdering til dato. På en skala, hvor 1 er noget bras, og hvor 5 er det absolut højeste, scorede Melodi Grand Prix karakteren 4,1 hos seerne. Også afslutningen af DRs dramaserie ’Arvingerne’ og ’X Factor’ klarede sig godt på ugens liste, hvor DR1 satte sig på otte af de 10 pladser øverst i Kantar Gallup Seer-undersøgelsen for uge 8.

I gennemsnit så hver seer fjernsyn i 18 timer og 49 minutter i sidste uge, hvor DR1 med 27 procent af seningen var den største kanal.

De 10 mest sete programmer på alle danske kanaler i uge 8 var:

  1. 1

    Melodi Grand Prix 2017, DR1 – 1.430.000 seere

  2. 2

    Badehotellet, TV 2 – 1.405.000 seere

  3. 3

    X Factor, DR1 – 1.335.000 seere

  4. 4

    X Factor-afgørelsen, DR1 – 1.317.000 seere

  5. 5

    Vores Vejr (fredag), DR1 – 1.154.000 seere

  6. 6

    Arvingerne III, DR1 – 964.000 seere

  7. 7

    Gift ved første blik, DR1 – 803.000 seere

  8. 8

    Bonderøven, DR1 – 702.000 seere

  9. 9

    Hammerslag, DR1 – 677.000 seere

  10. 10

    Sæt pris på dit hjem, TV 2 – 623.000 seere

Se alle ugens tal

Facebook
Twitter