Ultra sender børn på gaden

Fra på søndag via Ultra App og fra mandag til fredag i den kommende uge kan man følge to 13-åriges, Arthur og Emily, oplevelser som hjemløse.

(Foto: Screendump fra 'Hjemløs - et døgn på gaden)

Tilbage i februar viste DR serien ’52 dage som hjemløs’, hvor fotografen Toke Riskjær i et tv-eksperiment sagde farvel til sin trygge tilværelse med kæreste og barn for på egen krop at mærke, hvad det vil sige at være hjemløs. Serien blev ved august måneds tv-festival belønnet med en såkaldt PionerStafet, hvor nytænkende tilrettelæggere anerkendes for deres vilje til at prøve nye veje for formidling på tv.

Nu får eksperimentet en lillesøster på DR Ultra, hvor serien ’Hjemløs – et døgn på gaden’ over fem afsnit følger Emily og Arthur, der i et døgn skal bo på gaden og blive klogere på, hvordan det er at være hjemløs.

Redaktør Tommy Zwicky, DR Ultra, forklarer om serien, at det for Ultra Nyt er vigtigt at formidle virkeligheden i alle sine afskygninger:

”Som udgangspunkt lever vi et sikkert og trygt land, hvor alle klarer sig ret godt. Det er også sådan vores daglige nyhedsudsendelser typisk ser ud. Men der er nogle, der falder gennem det sociale sikkerhedsnet. Og især i de større byer er hjemløse tydelige i bybilledet. Men hvem er de? Og hvordan er de havnet på gaden? Det er helt oplagte og grundlæggende spørgsmål, som også børn stiller sig selv, når de ser hjemløse på gaden. Og den samtale skal vi også turde tage med børnene.”

Produktet skal tilvælges

I sidste uge lancerede DR ’Tydelig og digital’-planen, og selv om ’Hjemløs – et døgn på gaden’ ikke direkte er en del af den indsats, ser kanalredaktør Morten Skov Hansen serien som en naturlig forløber for de kommende års fokus på at skabe indhold, der har relevans for Ultra-målgruppen.

”Serien støtter op om vores ambition om at sikre og udvikle fortællegreb for faktagenren, hvor det enkelte produkt er relevant og attraktivt nok til at ungerne vælger det til. Jo mere ungerne forlader flow-tv, des mere bliver vi udfordret på fakta-genren. Produktet skal nu tilvælges og kan ikke blot overleve i et flow på en tv-kanal,” siger kanalredaktøren og fortsætter:

”Og dér er styrkelsen af både faktagenren og nyheder til børn i 2018 til 2020, som er del af ’Tydelig og digital’-planen, vigtig, da vi både skal turde eksperimentere og udvikle genrerne, for nyheder og fakta er forsat vigtige søljer for DR Ultra-brandet.”

Ægte og troværdige

Tommy Zwicky mener, at børn har en meget veludviklet retfærdighedssans og oplever noget dybtliggende uretfærdigt, når de i Danmark ser mennesker, der ikke har et sted at bo.

”Så det er vigtigt at skabe en forståelse for, hvem de hjemløse er, hvad deres drømme er – og ikke mindst fortælle om, hvordan der faktisk er mange, der hjælper de hjemløse med at have et godt liv,” siger han og fremhæver, at netop børns helt naturlige undren skal tages alvorligt:

”Og derfor er det også gennem to 13-årige, at vi forsøger at lære mere om de hjemløse. Nogle af deres spørgsmål stikker dybt. Det handler om familie og ensomhed. Andre handler om hvordan man får børstet tænder. Men vi vil gerne skabe en ramme, hvor vores to hovedpersoner kan møde de hjemløse til ligeværdige og åbne samtaler. Det var en stor glæde at mærke, hvordan de hjemløse, vi mødte, var åbne for at dele deres historie. Og fordi Arthur og Emily selv skulle klare sig et døgn på gaden, var de hjemløses råd ægte og troværdige. Selvom vi blot lavede et kort forsøg gav det et åbenhjertigt rum mellem de hjemløse der medvirker og vores to børn, for Emily og Arthur ville oprigtigt gerne vide, hvordan man klarer sig. Hvordan tjener man penge? Hvad spiser man? Hvor sover man? For i denne begrænsede periode på de 36 timer, forsøget tog, var det deres virkelighed.”

Tog livlinerne

En vigtig præmis for udsendelsernes troværdighed ligger i, at tilrettelæggerne ikke bare tager Emilys og Arthurs penge, men også deres livliner – mobiltelefonerne.

”Det var vigtigt for os, at de fik oplevelsen af, at de ikke havde adgang til deres solide hverdag. Måske mere end at måtte sove under åben himmel, var netop manglen på det trygge bagland det nærmeste, de kom på følelsen af at være hjemløse. Det var vigtigt for os at få Arthur og Emily – og dermed også vores seere – til at overveje, hvor godt de fleste af os har det og få dem til at tænke på, om man har overskud til at hjælpe dem, der ikke har det så godt,” siger Tommy Zwicky, der understreger betydningen af, at man rent faktisk bliver klogere af at se udsendelserne – og ikke bare skal se det som et forsøg på at lave underholdning ud af nogle hårde skæbner.

”Her var Arthur og Emily fantastiske. For det var bestemt ikke sjovt for dem. Og den alvor som de gik til forsøget med afspejler sig i hele serien.”

’Hjemløs – et døgn på gaden’ består af fem afsnit af ca. 10 minutter.

De udkommer alle sammen i Ultra App på søndag - og bliver sendt på flow, et afsnit hver aften i hverdagene næste uge.