Unge bruger over tre en halv time på nettet dagligt

Nettet er – målt på tid – nu større blandt de 15- til 29-årige end radio og tv, og hver anden dansker er på nettet fra mobilen hver dag. Facebook vinder fortsat frem, mens Twitter er på retur.

Hver anden dansker er på nettet fra mobilen hver dag. (Foto: Mew)

Nettet vinder fortsat frem – og vi bruger stadig mere tid på det. Særligt blandt de 15-29-årige fylder nettet meget – nemlig over tre en halv time om dagen. Dermed er internettet nu større end både radio og tv i denne aldersgruppe, hvis man måler på tid.

Det fremgår af DR Medieforsknings rapport ’Medieudviklingen 2014’, som kom for nylig, og hvor medieforskerne Rasmus Thaarup og Uffe Høy Svenningsen gør status over vores netbrug.

Snapchat eksisterer stort set kun blandt danskerne under 30 år, men her er det også stort. Halvdelen af alle 12-19-årige og godt en fjerdedel af alle 20-29-årige bruger Snapchat dagligt.

Rasmus Thaarup og Uffe Høy Svenningsen, medieforskere

De understreger dog samtidig, at det er svært at gøre netforbruget op, fordi danskernes samlede netforbrug ikke bliver målt af nogen elektronisk markedsmåling. De tre en halv time er det, som 15-29-årige selv siger, de bruger på nettet, når de bliver spurgt, og i gennemsnit har hver dansker – ung som gammel – tilbragt to timer på nettet dagligt i 2014. Det svarer til en lille stigning på fire minutter i forhold til 2013.

”Tablets og smartphones er ligesom så mange andre år vokset i udbredelse, og det betyder, at tablets nu findes i husstanden hos over halvdelen af danskerne, mens tre ud af fire ejer en smartphone. Med en smartphone har man altid nettet lige ved hånden, og hver anden dansker bruger nu internettet dagligt fra mobilen. Til sammenligning var tallet 18 procent for bare tre år siden,” noterer Rasmus Thaarup og Uffe Høy Svenningsen i rapporten.

Noget af forklaringen på det stigende netforbrug er, at Netflix har fået solidt fodfæste i befolkningen, hvor cirka hver fjerde har adgang til tjenesten. I 2014 brugte hver dansker 15 minutter på Netflix om dagen, hvilket er noget af en fremgang i forhold til 2013, hvor niveauet var på ni minutter.

”De unge bruger mere end dobbelt så meget tid på at streame som den samlede befolkning. Blandt de 15-29-årige fylder Netflix 37 minutter dagligt, hvilket er en eksplosiv stigning fra 2013 på 23 minutter. Også på Viaplay, YouTube og DRs streamingtilbud investerer de unge langt mere tid end de ældre målgrupper,” forklarer Rasmus Thaarup og Uffe Høy Svenningsen.

De unge bruger mere end dobbelt så meget tid på at streame som den samlede befolkning. Blandt de 15-29-årige fylder Netflix 37 minutter dagligt, hvilket er en eksplosiv stigning fra 2013 på 23 minutter.

Rasmus Thaarup og Uffe Høy Svenningsen, medieforskere

3,5 millioner er på Facebook

Når netforbruget fortsat stiger, hænger det blandt andet også sammen med, at brugen af Facebook fortsat er i vækst.

Over 3,5 millioner danskere kommer nu med likes og opdateringer på Facebook. 59 procent af befolkningen bruger nu Facebook hver dag, hvor tallet var 55 procent i 2013.

”Fremgangen skyldes hovedsageligt, at folk over 30 år i stigende grad bruger Facebook, men fremgangen er ikke entydig. For blandt danskerne under 30 år er der en svag tilbagegang i den daglige brug af Facebook. Det betyder ikke, at de 12-29-årige har forladt Facebook, men at de bruger den lidt mindre hyppigt end før,” siger medieforskerne.

Twitter uden stor appeal

I ’Medieudviklingen 2014’ konkluderer Rasmus Thaarup og Uffe Høy Svenningsen også, at det sociale medie Twitter aldrig har opnået den store folkelige appel. Fire procent af befolkningen bruger Twitter dagligt mod fem procent i 2013, så her er der faktisk en lille tilbagegang.

Til gengæld er både Instagram og Snapchat i vækst. Her er antallet af månedlige brugere steget med henholdsvis 55 og 77 procent det seneste år.

”Snapchat eksisterer stort set kun blandt danskerne under 30 år, men her er det også stort. Halvdelen af alle 12-19-årige og godt en fjerdedel af alle 20-29-årige bruger Snapchat dagligt. Derimod er brugen meget lille blandt folk over 30 år,” siger Rasmus Thaarup og Uffe Høy Svenningsen.

Hele ’Medieudviklingen 2014’ kan ses på dr.dk/publikationer.