Unges medieforbrug er meget anderledes end tidligere

Efter en uge uden internet ville halvdelen af de 12-29-årige først tjekke Facebook. DR Medieforskning har set nærmere på de unges brug af lyd, radio og sociale medier.

Foto: Scanpix (© Scanpix)

”De bliver kaldt ”Head Down”-generationen,” siger medieforsker Peter Niegel til de fremmødte i Konceptværkstedet i DR Byen.

DR Medieforskning har brugt 2013 til et nærmere studie af de unges medieforbrug. En generation, der også er bedre kendt som dem, der altid har hovedet begravet i teknologi.

P3 på sociale medier

Facebook, Instagram, Twitter, Spotify og Youtube. Platformene bliver nævnt i flæng hos medieforskerne Tina Skov Gretlund, Dennis Christensen og Peter Niegel fra DR Medieforskning, der har bevæget sig ud af laboratoriet for at snakke med DR-medarbejdere, der gerne vil være klogere på denne målgruppe.

”Det er interessant at komme til et oplæg om unges medieforbrug og sociale medier, fordi vi ved, at det er her den unge målgruppe befinder sig. Der er et stort vakuum, der skal udfyldes. Det kan vi blandt andet se med 'Monte Carlo', som bliver slugt råt på både på Facebook, Twitter, Instagram og Youtube - nå ja, og i radioen,” siger Jonas Delfs, der er digital redaktør for P3.

P3’s 'Monte Carlo' har i skrivende stund 147.253 likes på Facebook. Tilsammen har radioværterne flere end 75.000 følgere på Twitter.

Lister i stedet for cd-samling

”Musiksamlingen har de unge kastet over bord. De har ikke den samme trofasthed over for kunstnere og cd-samlinger. Det er i høj grad fra streemingtjenester som Spotify, de unge får deres musik,” siger Dennis Christensen fra DR Medieforskning.

Et blik i en cd-samling var før et smugkig til sjælen i 'Kender du typen'. I dag har de unge ikke cd-samlinger, men lister til enhver lejlighed.

”På Spotify opdeles musikken i lister. Chill, veninder, fest, gå i bad og se mig, jeg lytter til cool musik,” siger Dennis Christensen.

Lytterunivers frem for radio

De unge har et medieforbrug, som er meget anderledes end generationen før, lyder det enstemmigt fra DR Medieforskning. Såkaldte smagsfællesskaber vinder frem via Spotify, Facebook og Instagram, der gør det let at dele sig selv i form af musiklister, billeder, videoer og så videre.

Peter Niegel, DR Medieforskning (Foto: Marianne Hjort Bøgh Poulsen)

”Alt det de unge laver, lytter til og bruger er digitalt delbart. De unge lever i en slags smagsfællesskaber,” siger Peter Niegel og understreger vigtigheden af, at man som medie er en del af det univers og smagsfællesskab, som de unge deler.

Siden efteråret har DR Ultra arbejdet med brugen af sociale medier, som en interagerende platform fra deres radioprogram, Sofies Univers.

”Vi har arbejdet meget med brugen af blandt andet Instagram som en brugerinteragerende platform for vores radioprogram 'Sofies Univers'. Her arbejder vi med at give ”behind the scenes”-indblik for vores følgere og også snapchatte eksklusivt indhold til vores følgere,” forklarer Matilde Rasmussen, redaktionssekretær i DRs B&U-afdeling.

Oplægget bekræftede DR Ultra i, at de arbejder med de rigtige ting for at fastholde børnene.

Facebook er ikke yt

Det har i længere tid heddet sig, at de unge var ved at vende ryggen til Facebook for i stedet at kaste deres kærlighed på nyere platforme som Twitter, Instagram og Snapchat. Ifølge DR Medieforskning er det kun en halv sandhed.

”Facebook er stadig kæmpestort. Mere end 50 procent af danskerne er dagligt på Facebook, og i den unge målgruppe er tallet lang højere. Det er hyppigheden af daglige besøg, der har ændret sig,” siger Tina Gretlund fra DR Medieforskning.

Efter en uge uden internet ville 45 procent blandt de 12-29-årige først tjekke Facebook, 24 procent ville tjekke mail, 12 procent ville tjekke nyheder.

”Der er risiko for, at man lader være med at vedligeholde den indsats, man har gang i på for eksempel Facebook, hvis man tror, at de unge er på vej væk fra Facebook. Her kan vi som medieforskere være med til at kvalificere om myten holder, inden man kaster sig over et andet medie,” siger hun.

Facebook
Twitter