Vi hører mere radio digitalt

36 procent af al radio bliver nu hørt digitalt. Efter at radiolytterne skruede op for radiolytningen i 2015, har de skåret lidt af forbruget igen i 2016, fremgår det af ’Medieudviklingen 2016’.

Radioen kører fortsat næsten to timer om dagen hos gennemsnitsdanskeren – i en del hjem blandt andet når der bliver vasket op. (Foto: © Petra Kleis, Type 1)

”Først den ene – og så den anden vej”, lyder det i den gamle sang om skomagerdrengen.

Sangteksten er også meget dækkende for, hvordan det er gået med den danske radiolytning i de seneste år. For efter at gennemsnitsdanskerens radioforbrug for første gang i flere årtier steg fra 2014 til 2015 – er radiolytningen faldet stort set lige så meget fra 2015 til 2016.

Ifølge rapporten ’Medieudviklingen 2016’, som DR Medieforskning udgiver i anden halvdel af januar, hørte hver dansker over 12 år sidste år radio i 1 time og 56 minutter om dagen. Det er fire et halvt minut mindre end året før, hvor det blev til 2 timer og 1 minut dagligt med radioen kørende.

”Radioen faldt i 2016 tilbage i den gamle rille med svag tilbagegang. Dog er tilbagegangen fordelt ud på bestemte kanaler og ikke på mediet som helhed. Derfor er det heller ikke utænkeligt, at man måske kan se radiolyttetiden stige igen på et senere tidspunkt,” siger lederen for DR Medieforskning, Dennis Christensen.

Han tilføjer, at 36 procent af al radio blev hørt digitalt i 2016 mod 31 procent året før og 28 procent i 2014.

Kanaler som P4, P1, P5 og Radio24syv har oplevet lytterfremgang i 2016, mens P3, P7 Mix og P2 har oplevet det modsatte – i større eller mindre grad, fremgår det af ’Medieudviklingen 2016’.

Der er stadig meget, der minder om sig selv på radiomarkedet i 2016. P4 og P3 er fortsat de klart største radiokanaler, hvorimod Radio24syv, som i 2015 var den 9. mest lyttede kanal i 2016 har overhalet P7 Mix og Pop FM, og nu er den 7. mest lyttede kanal,” siger lederen af DR Medieforskning.

Podcast er stadig for de få

I visse kredse er der blevet talt meget om podcasts i 2016, men lytningen af dem er ikke steget, så det er blevet et bredt folkeligt fænomen, lyder det i ’Medieudviklingen 2016’.

”I 2015 lyttede ni procent af befolkningen til podcasts hver uge, og det tal er ikke steget i 2016. Andelen af danskere, som siger, at de ikke podcaster, er dog faldet fra 68 procent til 64 procent, så man kan godt sige, at flere stifter bekendtskab med fænomenet. Den næste udfordring for mediet må således være at konvertere nogle af de lyttere, som stille og roligt stifter bekendtskab med mediet, til trofaste podcast-kernelyttere,” siger Dennis Christensen.

I radiobranchen findes der i dag ingen fælles download-tal for, hvor mange der har hentet programmer on demand.

Af ’Medieudviklingen 2016’ fremgår det dog, at DR oplevede en vækst på 60 procent i antallet af programmer som blev hentet som on demand – og at 24syv havde en vækst på 65 procent. Og så er underskoven af mere eller mindre uafhængige podcast fra for eksempel Politiken og Third Ear eller populære engelske og amerikanske podcastformater ikke talt med.