Vidtfavnende koncertmester fra DR nomineret til Nordisk Råds Musikpris

DR SymfoniOrkestrets koncertmester Christina Åstrand er nomineret til Nordisk Råds Musikpris 2019 for sine personlige fortolkninger og mange nyskabende initiativer.

DR SymfoniOrkestrets koncertmester Christina Åstrand er nomineret til Nordisk Råds Musikpris 2019. (© Bjarne Stæhr)

Hun sidder helt fremme på stolen til DR SymfoniOrkestrets koncerter. Hun er den, der spiller de store orkestersoli og formidler dirigentens idéer ud til hele orkestret med sine bevægelser - og når bifaldet bryder løs, er det ofte hende, der scorer dirigentens blomsterbuket.

Men selvom de fleste danskere kender Christina som koncertmester i DR gennem mere end 25 år, er hendes liv fyldt med et væld af andre store, musikalske projekter. Derfor er hun nu blevet nomineret til Nordisk Råds Musikpris, som uddeles i Stockholm den 29. oktober.

”Spændende, personlig og vidtfavnende"

I motivationen fra priskomitéen kan man læse, at Christina Åstrand er nomineret til Nordisk Råds Musikpris for sine ”altid spændende og personlige fortolkninger”. I det hele taget mener juryen, at Christina ”på alle planer er en uhyre bemærkelsesværdig og vidtfavnende violinist”. Det kan man bl.a. se i den lange liste af bedrifter, som nævnes i juryens begrundelse – fra soloprojekter til kammermusik, og fra musikhistoriske fund til samarbejder med nulevende komponister.

Pionér for det nye og det ukendte

Gennem hele Christina Åstrands karriere har to kunstneriske spor løbet parallelt med hendes arbejde som koncertmester i DR SymfoniOrkestret, nemlig eksperimenter med den helt nye musik og et stort pionérarbejde for at genopdage glemte værker af danske komponister.

På den ene side har Christina uropført violinkoncerter, kammermusikværker og solostykker af store, nulevende komponister som Per Nørgård, Hans Abrahamsen og Pelle Gudmundsen-Holmgreen. Og på den anden side er hun gået på opdagelse i Det Kgl. Biblioteks samlinger og har fundet musikalske skatte af danske komponister som Gade, Kuhlau og Langgaard.

Projekter i støbeskeen

Også i denne tid har Christina Åstrand travlt med en række store projekter ved siden af sine koncerter med DR SymfoniOrkestret. Til september uropfører hun en ny dobbeltkoncert af Allan Gravgaard-Madsen sammen med sin mand, Per Salo, og DR SymfoniOrkestret, og til oktober indspiller hun et album med danske romancer for violin og orkester.

På lidt længere sigt byder Christinas kalender på uropførelser af bl.a. Hans Abrahamsen og et nyt samarbejde med komponisten og musikeren Signe Lykke, hvor de to kunstnere er sammen om at skabe musikken i dialog med fire nordiske strygeorkestre.

Får publikum til at lytte

- Jeg er utroligt beæret over at være nomineret til Nordisk Råds Musikpris, fordi det er en anerkendelse af, at jeg sideløbende med mit virke i DR SymfoniOrkestret altid er gået mine egne, musikalske veje, siger Christina Åstrand, der fortsætter - Jeg har altid elsket at eksperimentere og løfte det ukendte eller glemte frem, så publikum lytter mere intenst end de gør, når de kender musikken i forvejen.

For Christina Åstrand er der en tæt sammenhæng mellem arbejdet med den nye og den ældre musik. - Når jeg samarbejder med nulevende komponister, har jeg mulighed for at afprøve nye klangfarver og spilleteknikker sammen med dem, så vi inspirerer hinanden gensidigt. Og faktisk har den frihed, jeg har i den ny musik, også kastet et helt andet lys over den ”gamle” musik for mig.

Om sit arbejde med den danske musik siger Christina: - Jeg synes, det er vanvittigt vigtigt, at vi husker at dyrke musikken fra det sted, vi kommer fra, i stedet for at vi altid orienterer os mod for eksempel tyske klassiske komponister. Det er en måde at forstå vores identitet og historie på.

En del af DR SymfoniOrkestrets udtryk

For Kim Bohr, der er chef for DR SymfoniOrkestret, er det helt fortjent, at Christina Åstrand bliver nomineret til Nordisk Råds Musikpris.

- Christina Åstrand er en passioneret og nysgerrig musiker, der hele sit liv har haft violinen som omdrejningspunkt. Hendes dybe faglige indsigt kombineret med en spilleglæde og en lyst til at dele musikken med publikum er en utrolig vigtig del af DR SymfoniOrkestrets grundlæggende udtryk, og hendes hudløst ærlige musikerskab gør musikken spillevende og vedkommende.

Facebook
Twitter