DR Symfoniorkestret ser ondskaben i øjnene med sjælden operaopførelse

19. september kl. 19.30 i Koncertsalen: Den italienske stjernedirigent Gianandrea Noseda står i spidsen for et internationalt sangerhold, når DR SymfoniOrkestret opfører og cd-indspiller operaen 'Fangen'.

Den italienske dirigent Gianandrea Noseda står i spidsen for DR SymfoniOrkestrets koncertopførelse af operaen "Fangen" i DR Koncerthuset den 19. september (Foto: pressefoto)

Hvad er den værste tortur, et menneske kan udsættes for? Er det den fysiske eller psykiske vold, der rammer os hårdest?

I den italienske opera Fangen er der ingen tvivl. Hovedpersonen er godt nok både blevet ydmyget og tortureret sin fængselscelle. Men den ultimative grusomhed er, da hans håb om frihed viser sig at være en udspekuleret straf i sig selv.

Internationale gæstekunstnere

Det er selve essensen af ondskab og umenneskelighed, der er i spil, når DR Koncerthuset den 19. september lægger scene til den psykologiske og politiske gyser Fangen af den italienske komponist Dallapiccola.

I spidsen for opførelsen står den italienske stjernedirigent Gianandrea Noseda, og aftenens sangsolister er hentet blandt operaverdenens stærke internationale navne med den tyske baryton Michael Nagy i den store hovedrolle.

Samme hold af internationale gæstekunstnere medvirker på DR SymfoniOrkestrets cd-indspilning af operaen, som skal udkomme på det engelske pladeselskab Chandos i 2020.

Skrevet til radio

Selvom Fangen har været opført på mange operascener verden over, skal man ikke forvente operakulisser, kostumer og store fagter i DR SymfoniOrkestrets koncertopførelse 19. september.

Operaen opføres nemlig ikke scenisk men koncertant, og det er helt i overensstemmelse med komponistens oprindelige idé. Værket er nemlig skrevet som en såkaldt radio-opera og blev uropført af den italienske radio, RAI, i 1949.

Her fik Fangen så stor succes, at operaen de følgende årtier blev iscenesat af en lang række europæiske operahuse – også Det Kgl. Teater, som har haft værket på repertoiret i adskillige sæsoner.

Et kig ind i operaens verden

Ifølge Kim Bohr, chef for DR Koncerthuset, Den levende musik og P2, er der mange gode grunde til, at man opfører opera som del af DR’s klassiske koncertsæson.

- Der findes så mange spændende og pragtfulde operaer, som hverken vores publikum, lyttere eller musikerne selv skal snydes for at opleve – selvom vores smukke sal strengt taget ikke er et operahus. Desuden giver operaopførelserne os mulighed for at samarbejde med nogle af de mange fantastiske kunstnere, som findes indenfor operaverdenen, hvilket Fangen er et strålende eksempel på, siger Kim Bohr og tilføjer:

- I øvrigt er det så at sige vand på vores mølle i DR Koncerthuset at opføre et værk, som ligefrem er skrevet til radio. Vi er jo vant til, at hver eneste koncert med vores kor og orkestre bliver sendt ud til mange tusind lyttere, som oplever musikken gennem radioen – med alle de muligheder det giver for at lytte intenst i sine egne, private rammer. Og så er der selvfølgelig formidlingen af musikken, som lytterne kan glæde sig til også denne aften, hvor P2 sender direkte fra Koncertsalen med værterne Celine Haastrup og Esben Tange.

Facebook
Twitter