Dramachef: Påstand om politisk dagsorden er hovedrystende forkert

Jeg genkender slet ikke Ingolf Gabolds påstande om, at der skulle være en politisk dagsorden med DRs dramaserier, skrev DRs dramachef Piv Bernth i Politiken den 6. februar.

Piv Bernth har lavet dramaserier i DR side 1990'erne, og hun kan slet ikke genkende Ingolf Gabolds påstande. (Foto: © Isak Hoffmeyer, Type 1)

En tidligere dramachef fik onsdag igen bragt sig selv i fokus. I Politiken formastede den nu 73-årige pensionerede dramachef Ingolf Gabold sig til at påstå, at DRs dramaserie ’1864’ havde en politisk dagsorden. Senere lod han forstå, at ”al kunst er politisk”, men der var skaden sket, og de politiske reaktioner kom promte fra Dansk Folkeparti, som herefter mente, at man nu endelig havde fået bekræftet den gamle myte om en politisk skævvridning i DR.

Vi har, gennem de 20 år, jeg har produceret tv-serier, bestræbt os på at udvikle og skrive historier, som har taget svære temaer op, for at give danskerne en mulighed for at reflektere over deres egne holdninger - holde et spejl op og stille nogle spørgsmål, som seerne sammen og hver for sig skulle søge svarene på.

Jeg har været med i produktionen af DRs drama siden slutningen af 1990’erne – og jeg har stor respekt for alt dét, som Ingolf Gabold har betydet for dansk drama og for DR. Men jeg bliver også nødt til at sige, at jeg på ingen måde genkender hans påstande om politisk dagsorden. Det er faktisk en fuldstændig vanvittig påstand og det er hovedrystende forkert. Og det er ikke rimeligt at tage DRs drama som gidsel i sin egen personlige fejde med et politisk parti. Det har en hel perlerække af udøvende manuskriptforfattere, instruktører og producenter jo også slået fast de seneste dage. Men der kunne godt være plads til endnu mere fakta i fortællingen. Og den vil jeg gerne komme med her.

Alene måden hvorpå vi har struktureret beslutningerne i DR Drama, og måden hvorpå vi fortsat arbejder med kreative processer for at skabe nogle af verdens bedste og mest alsidige tv-serier kan faktisk forklare, hvorfor den tidligere dramachefs påstande om egen storhed og politisk bestillingsarbejde simpelthen er skrupforkerte.

Vi har i mange år - siden Rumle Hammerich som dramachef i 90'erne rykkede tv-serierne ind i nutiden og skabte grundlaget for den moderne tv serie - arbejdet ud fra 'One Vision'. Det betyder, at forfatterens vision er ukrænkelig og skal følges af alle, der er involverede til arbejdsprocessen omkring serien fra start til slut.

I tæt samarbejde med producenten udvikler de to det koncept, der giver indhold og rammer for Instruktør, skuespillere, fotografer og hele det kreative hold. Alle arbejder ud fra den samme vision og samme koncept, og på den måde bliver de i stand til at skabe en helstøbt fortælling. De er alle sammen free lancere - vores software, kalder vi dem - for den kreative gruppe kommer altid fra film- og tv-branchen. DRs fiktionsafdeling er ganske lille - vi er 25 fastansatte til at producere cirka 30 timers nyskrevet, original dansk dramatik om året - så vi har brug for at hyre alle de skabende og producerende kræfter fra projekt til projekt. Vi har Producer's Choice, hvilket betyder, at producenten har frie hænder til at vælge sit hold til serien, så det bliver de rigtige mennesker, der skaber netop denne serie.

DR's serier har gennem de sidste 20 år haft stor gennemslagskraft i Danmark og i de sidste 10 år også i udlandet. Mange spørger, når vi rejser rundt i verden, hvorfor? Hvad gør I?

Kulturel baggård

Vi har nogle meget engagerede og velskrivende forfattere, godt uddannede skuespillere og instruktører. Og så skriver vores forfattere historier, som er forankret i vores egen kulturelle baggård, hvilket er en væsentlig pointe. Når man skriver om noget, man virkelig ved noget om - at være dansk i Danmark - så bliver fortællingen mere ærlig, mere kompleks, karaktererne mere nuancerede, og dermed samtidig mere universelle. Jo mere lokal, desto mere global. Det er et af mine mottoer - og det kendetegner faktisk hele Nordic Noir bølgen, som skyller ud fra Skandinavien i disse år.

En anden væsentlig grund til DRs succes er den kunstneriske frihed, som de kreative har. På kommercielle tv-stationer er der mange hensyn at tage til annoncører, co producenter, pengestærke bagmænd, men på DR har vi, indtil videre, kunne skabe et rum for forfattere og de øvrige kreative mennesker omkring dem, hvor de har kunnet arbejde frit, uden indblanding. Der er ingen moraler eller løftede pegefingre, som man ofte ser det i mange udenlandske serier. Vi taler meget om ikke at være forudsigelige, og vi skal overraske vores seere - både med form og indhold.

Hvor kommer dramachefen ind i disse processer? Dramachefen er selvfølgelig med til at beslutte, hvilket repertoire, der skal til for at kunne være en tydelig del af DR's overordnede strategi og spille ind i den. At oplyse, udfordre og samle - det er en målsætning, som vi altid forsøger at opfylde. Også i dramaafdelingen. Det ekstra lag, public service laget eller den dobbelte historie, den efterspørger dramachefen hos forfatterne; hvad er det egentlig, du vil fortælle, undersøge, fordybe dig i med denne historie - hvad er det, du har på hjerte? Hvis visionen er klar, så starter udviklingen af koncept og vision gennem en længere periode, ofte op til 3-6 måneder. Og hvis historien, visionen og konceptet kan fastholde de tanker, som forfatteren talte om fra starten, bliver det forelagt kanalchefen, oplægget diskuteres, der stilles spørgsmål, og forhåbentlig bliver der givet grønt lys til den videre proces.

Herfra har det kreative team, det såkaldte ’A-team’ frit arbejdsrum, og dramachefen fungerer alene som en sparringspartner i det omfang, der er brug for det. Ugentlige møder med producenterne giver en status på arbejdet på den enkelte serie samt orientering om løst og fast i dagligdagen. Dramachefen læser med på manuskripter efter behov og sender alle sine kommentarer til producenten, der suverænt bestemmer, hvilke af dem der kan bruges i arbejdsprocessen i forfatterrummet. Det samme gælder screenings - kommentarer bliver givet i et åbent rum, og forfatter og producent lytter og sorterer. Diktater er ikke eksisterende - den slags ville blev mødt med stor modstand, og det er ikke noget nyt. Arbejdsmetoden hedder 'In charge of, not In controle of' og har været en realitet i årevis..

Det er med andre ord ikke en mulighed at en person, dramachef eller ej, kan orkestrere en eller anden pseudopolitisk dagsorden. Organisering af arbejdet i denne struktur er tværtimod med til at frisætte kreativitet, arbejdsglæde og forløse de ildsjæle, der bruger rigtig mange timer i døgnet på at skrive nogle af verdens bedste tv-serier - for det er det, som er ambitionen. Og det har de været igennem de sidste mange år.

Nu nævnte jeg tidligere, at vores serier ikke har en morale, men det skal dette indlæg i debatten have: One Vision, Producer’s Choice og ”In charge of, not In controle of” – er grundstammen i DR Fiktions arbejde. Sådan har det været i årevis, og sådan er det også i dag.