Stegelmann og DR SymfoniOrkestret er klar til nye gaming-toner

Til august blænder DR SymfoniOrkestret op for musikken fra både kendte og helt nye computerspil i DR Koncertsalen – med Jakob Stegelmann som vært og en ægte gaming-diva på dirigentpodiet.

Til august danner DR Koncertsalen rammen om tre koncerter, hvor DR SymfoniOrkestret, Jakob Stegelmann og gaming-divaen Eimear Noone tager publikum med ind i spilmusikkens forunderlige verden. (Foto: Jon Bonde Eriksen © Type 1)

Mange troede ikke deres egne øjne, da DR SymfoniOrkestret sidste år satte musik fra computerspil på plakaten for første gang i orkestrets historie. Men efter de totalt udsolgte koncerter var hverken publikum eller orkestret i tvivl: gaming-musikken er en genre, der godt kan tåle at komme frem i lyset – og ind i koncertsalen.

Fra primitive spil til de store klassikere

Nu er Stegelmann og DR SymfoniOrkestret klar til en ny musikalsk rejse ind i spillenes magiske verden. Det sker i DR Koncertsalen til august under titlen 'Gaming in Symphony', og denne gang kan publikum se frem til en tur rundt i næsten alle spilgenrer og epoker – fra helt tidlige og primitive spil til store, kendte computerspil som World of Warcraft, Grand Theft Auto, Hitman og Assassin’s Creed.

Oven i købet uropfører DR SymfoniOrkestret musikken fra to helt nye danske spil, 3D-spillet A Hat in Time og det poetiske eventyrspil Forgotton Anne.

Gaming-diva på podiet

Til at lede aftenens godt 100 musikere gennem spilmusikkens landskaber er det lykkedes for DR SymfoniOrkestret at få en af verdens førende dirigenter inden for film- og spilmusik til at lægge vejen forbi København: den irske gaming-diva Eimear Noone.

Med DR SymfoniOrkestrets gaming-koncerter stiller vi skarpt på spilmusikken som en kunstart, der både bygger på velkendte, klassiske stilarter, men som også eksperimenterer, kombinerer på nye måder og skaber musik, der er helt sin egen

Jakob Stegelmann, vært på Troldspejlet

Eimear Noone har viet sit liv til spil- og filmmusikken, ikke bare som dirigent, men også som komponist. Hun er blevet belønnet med priser, som for eksempel Hollywood Music in the Media Award, og faktisk har hun selv skrevet en del af aftenens musik, nemlig et uddrag fra World of Warcraft.

Samtidig er Eimear Noone i sit rette element på dirigentpodiet, hvor hun ofte dukker op i spektakulære kostumer. Hun har ledet gaming-koncerter på store scener som Sydney Opera House og Beijings olympiske stadion, ligesom hun har dirigeret nogle af USA’s førende symfoniorkestre i bl.a. Philadelphia, Washington, Dallas og Pittsburgh.

Fra kælderen frem i lyset

For aftenens vært, Troldspejlets kendte Jakob Stegelmann, er koncerterne med DR SymfoniOrkestret en måde at få en forkætret kunstart frem i lyset. ”Mange unge har oplevet, at deres gaming-aktiviteter var henvist til kælderen, fordi deres forældre ikke syntes, at det var en sund og opbyggelig interesse – og vel også fordi lyden og musikken fra spillene virker meningsløs og forstyrrende på den, der ikke selv spiller,” siger Jakob Stegelmann og fortsætter:

”Men for spilleren selv er musikken en integreret og ofte helt uundværlig del af oplevelsen”, forklarer Stegelmann, ”og faktisk har de sidste 40 års computerspilsproduktion efterladt os med noget, der godt kan kaldes en musikskat. Med DR SymfoniOrkestrets gaming-koncerter stiller vi skarpt på spilmusikken som en kunstart, der både bygger på velkendte, klassiske stilarter, men som også eksperimenterer, kombinerer på nye måder og skaber musik, der er helt sin egen.”

Dedikeret publikum

Fra DR SymfoniOrkestrets side vil Gaming in Symphony være endnu et kærkomment møde med et anderledes publikum, end orkestret kender fra de klassiske Torsdagskoncerter.

”Det har været overvældende for os i DR SymfonOrkestret at opleve den enorme interesse og den dybe dedikation hos et publikum, som ikke er vant til at opleve den levende, symfoniske musik - men som tager orkestret til sig med åbne arme og spidsede ører, når de kommer indenfor i Koncertsalen,” siger Kim Bohr, der er chef for DR Kor & Orkestre.

Han fortsætter:

”Samtidig må vi fra orkestrets side anerkende, at spilmusikken udnytter det storesymfoniorkester til sit absolut yderste. Den er skrevet og instrumenteret af nogle af verdens absolut bedste film- og spilkomponister; folk, der kender deres virkemidler, og som forstår hvor mange fantastiske nuancer et symfoniorkester kan levere, når man udnytter alle dets klange og rytmer. Den slags mærker musikerne med det samme, og de kvitterer med at spille deres allerbedste.”