Årgang ultra:bit har lært at kode

78 procent af børn i de nuværende 6. klasser siger, at de kan kode. Det viser en ny undersøgelse, der er lavet blandt de årgange, der har stiftet bekendtskab med ultra:bit.

78 procent af børn i de nuværende 6. klasser siger, at de kan kode. Foto: Bjarne Bergius Hermansen. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Der er sket en ganske markant stigning i antallet af elever i landets 6. klasser, som giver udtryk for, at de kan kode – og overhovedet ved, hvad det vil sige.

Det fremgår af en ny delevaluering af DR’s ultra:bit-projekt, som Naturfagenes Evaluerings- og Udviklingscenter har lavet, og som netop er blevet præsenteret.

Hvor det i august 2018 var 27 procent af eleverne, der svarede, at de kan kode, var det tal i maj 2020 steget til 78 procent, fremgår det af delevalueringen. Resultaterne i delundersøgelsen er foretaget blandt ’Årgang ultra:bit – nemlig de børn, der har været en del af ultra:bit-indsatsen fra start.

Rapporten er blandt andet en opfølger på en lignende undersøgelse, som blev lavet i efteråret 2018. Begge gange er det sket i form af en spørgeskema-undersøgelse blandt elever og lærere på 6. årgang.

Flere end 100.000 børn på mellemtrinnet deltager i de kommende år i læringsindsatsen. Foto: Bjarne Bergius Hermansen. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Medskabere af teknologi

I samarbejde med en hel række parter i undervisningsverdenen har DR de seneste to år lanceret indsatsen ‘ultra:bit’ i først 4. klasserne, og senest også i 5. og 6. klasser over hele landet. Hele ambitionen med projektet er at inspirere børn til at blive mere end teknologibrugere, nemlig til selv kreativt at kunne skabe med teknologi og tage stilling til den.

DR, ASTRA og Center for Undervisningsmidler Danmark (CFU) er partnere på ultra:bit, og indsatsen er udviklet i samarbejde med store dele af undervisningsverdenen. Ultra:bit-indsatsen består af en hel række TV-programmer og DR-børneindhold på DR Ultra samt undervisningstilbud på DR Skole, uddeling af mikrocomputere, ultra:bit-kurser til lærere og en række involverende aktiviteter. Indsatsen fortsætter til 2023 og er støttet af Industriens Fond.

- Det er glædeligt, at evalueringen er positiv og at eleverne har rykket sig i løbet af de to år, som ultra:bit har eksisteret i. Eleverne fra ’årgang ultra:bit’ har – på en sjov måde – fået nogle grundlæggende kompetencer inden for kodning og teknologi, som de kan bygge videre på i resten af deres uddannelsesforløb. Det er vigtige kompetencer. Både for børn og unge i en digital verden, men også på fremtidens arbejdsmarked, siger Thomas Hofman-Bang, der er administrerende direktør i Industriens Fond.

Flere end 100.000 børn deltager

1.300 skoler har tilmeldt sig ultra:bit siden lanceringen i 2018, og flere end 100.000 børn på mellemtrinnet deltager i de kommende år i læringsindsatsen.

- Vi er utroligt tilfredse med den meget positive udvikling, som viser, at ultra:bit-indsatsen har gjort en forskel. Udviklingen er skabt på baggrund af det stærke samarbejde mellem ultra:bits partnere og ikke mindst de mange engagerede lærere og elever rundt om i landet. Vi er meget glade for, at ultra:bit fortsætter, så vi kan give endnu flere børn mulighed for at skabe kreativt med kodning og teknologi, siger DR’s direktør for Kultur, Børn og Unge, Henrik Bo Nielsen.

Fra næste skoleår bliver 7. og 8. klasser også en del af ultra:bit. På den måde kan årgang ultra:bit løfte deres engagement i kreativitet, teknologi og kodning med videre i udskoling.

LÆS MERE

Facebook
Twitter