Populær læringsevent vender tilbage

Vært Sofie Østergaard er klar til at byde elever i 4. – 6. klasse velkommen til en ny sæson af den populære, digitale læringsevent ultra:bit LIVE.

  • Sofie Østergaard er vært for den digitale læringsevent ultra:bit LIVE. (Foto: Michael Ravn)
  • Eleverne skaber deres egne superdyr med kodning og masser af fantasi. (Foto: Louise Stoholm Christensen)
1 / 2

Issommerfugl, flagerhare, svanebjørn.

Det kommer til at vrimle med særlige superdyr som disse, når vært Sofie Østergaard inviterer elever i 4.- 6. klasse med til en underholdende teknologidyst om at skabe superdyr til maj.

- Det er noget af det sjoveste, jeg har været med til at lave, siger Sofie Østergaard, som har stået i spidsen som vært for ultra:bits læringsevents siden 2018.

Før læringseventen skal eleverne samle en masse viden om dyr, så de kan sammensætte forskellige dyrs egenskaber på nye måder. Til sidst bringer de deres helt eget superdyr til live ved hjælp af kodning.

- Jeg glæder mig helt vildt til at se, alle de fantastiske superdyr, som børnene skaber. De har så meget fantasi. Det er så enormt vigtigt, at børnene forstår, at det er dem, der skal styre teknologien, siger Sofie Østergaard.

Digital læringsevent giver nye muligheder

Læringseventen ’ultra:bit LIVE’ bliver streamet på nettet, og klasserne, der deltager hjemme fra klasseværelset, kan være i direkte kontakt med Sofie Østergaard i studiet og dyste mod de andre klasser.

I 2020 deltog 15.000 elever i ultra:bit LIVE, da eventen blev afholdt digitalt for første gang.

Corona gjorde det umuligt at afholde fysiske events, og derfor blev den digitale event ultra:bit LIVE skabt.

- Vores erfaring er, at vi kan nå ud til endnu flere klasser, når vi afholder digitale events, fordi den praktiske barriere ved at mødes fysisk, er helt væk. Vi kan ovenikøbet også have klasser med fra Grønland og Færøerne, og det er vi virkelig glade for, siger Camilla Balslev Nielsen, redaktør og sekretariatsleder for ultra:bit i DR.

Kreativitet og kodning

Læringsindsatsen ultra:bit har siden 2018 haft til formål at inspirere børn til at prøve kræfter med kreativitet og kodning.

- ultra:bit LIVE er ifølge både lærere og elever sjovt, fordi de lærer om og bliver fascineret af dyr igennem leg. Undervisningsforløbet hjælper lærere og elever med en designproces, så eleverne kan bruge deres kreativitet og kodeevner til at skabe et superdyr, som vi så kigger nærmere på i vores læringsevents, siger Camilla Balslev Nielsen, der også fremhæver, at lærere kan få god hjælp til forberedelsen.

Center for Undervisningsmidler (CFU) tilbyder nemlig en gratis, online introduktion til læringseventen. Kurset klæder lærere på til at arbejde med kodning af BBC micro:bits, som bliver brugt til at skabe superdyrene med.

Tilmeldingen til ultra:bit LIVE er netop åbnet, og alle 16 events foregår i perioden d. 2. til 12. maj 2022. Se mere her.

Om ultra:bit

  • ultra:bit-indsatsen består af en kombination af børneprogrammer på DR Ultra, digitale undervisningsforløb på DR Skole og en hel række undervisningsaktiviteter.

  • DR, CFU og Astra står bag læringsindsatsen, som er støttet af Industriens Fond.

  • I 2021 blev læringseventen ultra:bit LIVE nomineret i den internationale konkurrence Japan Prize for årets bedste undervisningsprogram i målgruppen 6-12 år.