Ny tv-serie har tilsyneladende gjort det umulige og bryder årtier lang 'forbandelse'

Historien viser, at det er svært at lave gode film og serier ud fra spil. Men 'The Last of Us' lader til at være lykkedes med det.

Film og serier baseret på spil har ofte ikke været særligt gode, men det er ved at ændre sig, mener spilekspert. Til venstre ses Pedro Pascal og Bella Ramsey i 'The Last of Us' (2023) og til højre Jean-Claude Van Damme i 'Street Fighter' (1994). (© Columbia Tristar / Ritzau Scanpix)

"…det bedste, genren har budt på i mange, mange år."

"… et mesterværk af en historie."

"…én af årets vigtigste serier."

Sådan lyder nogle af de mange femstjernede anmeldelser af tv-serien 'The Last of Us', der netop har haft premiere på HBO Max.

Men hvorfor er de her femstjernede anmeldelser noget særligt? Så sjældne er de da ikke?

Jo, det er de faktisk, når vi taler om film og serier, som er lavet på baggrund af spil! Der er nemlig utallige eksempler på, at virkelig populære spil af høj kvalitet er blevet lavet om til yderst middelmådige film og serier.

Det siger chefredaktør på spilmediet Gamereactor, Magnus Groth-Andersen:

- Der har i årtier hvilet en ond forbandelse over film og serier baseret på spil. De har simpelthen været så ekstremt elendige, at det næsten er komisk.

Den nye tv-serie forgår i USA under en global pandemi, hvor de inficerede bliver ekstremt voldelige. (© HBO)

Men sådan er det ikke gået med tv-serien 'The Last of Us', som Magnus Groth-Andersen sammen med sin redaktion har givet karakteren otte ud af 10.

- De lykkedes virkelig godt med den her historisk svære omstilling fra spil til tv-serie. Det eneste, der er ærgerligt, er, at vi, der har spillet spillet en milliard gange, måske ikke bliver så overraskede over handlingen, som holder sig meget stramt til handlingen i spillet.

- Men det er måske også det, der er med til at gøre den god – for historien er bare enormt velfortalt.

Uduelige filmatiseringer i massevis

Den ret omfattende hype om serien, som man kan se overalt på internettet i disse dage, er ikke så overraskende, når man ser tilbage på tidligere tiders filmatiseringer af spil.

- Prøv bare at se på vores danske 'Hitman'-univers. De fantastiske og supergodt anmeldte spil blev lavet til film, der i dag anses som nogle af de værste actionfilm i nyere tid.

Den danskproducerede spilserie 'Hitman' fra IO Interactive var ekstremt populær. Filmene fik dog knap så meget succes. I et interview med Rolling Stone Magazine kaldte hovedrolleindehaver Timothy Olyphant dem for "en bunke lort". (© EuropaCorp)

Men forbandelsen går langt længere tilbage end 2007, hvor den første 'Hitman'-film kom, pointerer Magnus Groth-Andersen:

- 'Mortal Kombat' fra 1995 er også et godt eksempel. Det bliver en dårlig karikatur af noget, som rigtig mange seriøst synes var fedt. Filmatiseringen var decideret bizar med underlige stramme kostumer og urealistiske replikker.

'Mortal Kombat' fra 1995 fik heller ikke samme succes som spillet, men er i nyere tid blevet lidt en kitsch-klassiker. (© New Line Cinema)

- Der var jo rigtig mange mennesker, som var glade for det her spilunivers og faktisk synes, at det var værd at fortolke filmisk. Men når de så gik ind og så filmen, blev de jo virkelig skuffede, siger Magnus Groth-Andersen og retter sig selv:

- …nej, det passer ikke… De fucking hadede den faktisk.

Og sådan har det været flere gange, når Hollywood har forsøgt at omdanne spil til film.

- Der er virkelig mange spilfans, som i årtier decideret har følt sig gjort grin med. Hverken spillene eller fans er blevet taget seriøst, når de her elendige film er blevet lavet.

Selv ikke Michael Fassbender i hovedrollen kunne redde 2016-filmen 'Assassin's Creed' fra både anmeldere og spilfans' vrede. (© New Regency)

Generationsskifte i Hollywood

Men hvorfor lykkedes det så for den nye tv-serie 'The Last of Us' at bryde den onde forbandelse, der har hvilet over film og serier baseret på spil?

- Tidligere tror jeg sjældent, at Hollywood-folkene, som lavede filmene, havde noget særligt forhold til spillene. De forstod ikke, hvad det var i spillene, der var fedt. Spil blev betragtet som børneunderholdning og blev ikke taget seriøst.

Dårlige anmeldelser og sure spilfans betyder dog ikke, at mange film, som var baseret på spil, ikke har tjent penge. Filmen 'Street Fighter' fra 1994 med Jean Claude Van Damme i hovedrollen indtjente for eksempel omkring 100 millioner dollar. (© Universal Pictures)

Men det har ændret sig nu, siger Magnus Groth-Andersen:

- Der er sket et generationsskifte. Mange af de folk, som laver film i Hollywood nu, har selv gamet og har en anden respekt for det, som spil kan. I 'The Last of Us' har spiludvikleren også selv været tæt inde over udviklingen, og det tror jeg også bare gør en stor forskel.

Samtidigt er der også sket en enorm udvikling i den måde, man laver spil på i dag:

- Selve historien og historiefortællingen fylder bare langt mere i moderne computerspil i dag. Og når man har en fed historie som udgangspunkt, som man jo også har i 'The Last of Us', så er det jo bare nemmere at få en fed serie ud af det.

Og det har der da også været potentiale til i tilfældet 'The Last of Us', som Magnus Groth-Andersen uden at blinke kalder "…ét af de bedste spil, der nogensinde er lavet."

- Det formår bare at ramme nogle toner på følelsesregisteret, som vi ikke troede, var muligt før. Efter min mening var spilmediet forandret for altid fra den dag, det blev udgivet i 2013 – så godt var det, siger Magnus Groth-Andersen og pointerer, at tv-serien derfor virkelig også havde meget at leve op til.

Der er håb for fremtidens filmatiseringer af spil, vurderer chefredaktøren på spilmediet Gamereactor. (© HBO)

Selvom den sidste dårlige film eller tv-serie baseret på et spil nok ikke set endnu, ser fremtiden lysere ud, mener Magnus Groth-Andersen:

- Jeg fornemmer, at kvaliteten er opadgående, og det er virkelig godt. Vi vil jo frem for alt gerne have, at der bliver taget lækkert vare på de mange spil-fortællinger, som vi har oplevet og elsker.