Pernille Lotus' brystkasse er fyldt med iskrystaller.
Det føles i hvert fald sådan.
Det er januar 2023, og den succesfulde influencer-agent fra P3-programmet 'Stories for millioner' befinder sig på en gård på Stevns, hvor hun om ganske kort tid skal hoste et meditationsretreat for kvinder sammen med en veninde.
Der er tændt op i saunaen.
Kontoret i København føles tusind kilometer væk.
Om kort tid skal de begynde på åndedræts-øvelserne. Med sig har hun en DR-fotograf, der skal filme hende til den nye sæson af 'Stories for millioner'.
Det var egentlig meningen, at Pernille Lotus skulle virke afslappet...
I virkeligheden er hendes krop alt andet end afslappet. Det er ikke kulden, men en helt særlig opringning, der er skyld i den stikkende fornemmelse i brystet.
Opringningen kommer fra Sverige.
Det børsnoterede moderselskab, der ejer Pernille Lotus' influencerbureau, er i alvorlige økonomiske vanskeligheder.
Aktierne falder, og Pernille Lotus bliver nu bedt om at fordoble salget i sit eget bureau, samtidig med at hun skal få den svenske afdeling med op i højeste gear, inden for de næste ni uger.
Krav, som virker stort set umulige at indfri, men som er altafgørende for Pernille Lotus at leve op til.
- Problemet er, at min personlige formue er på spil.
- Da vi solgte vores virksomhed for et tocifret millionbeløb for snart to år siden, investerede jeg størstedelen af mine penge i aktierne i moderselskabet, der købte os, så hvis de får problemer med deres investorer og går konkurs, så mister jeg min formue, forklarer Pernille Lotus, som stadig er partner og CEO i sit firma WeAreCube.
En opvækst uden penge
Pernille Lotus er det, man vil betegne som velhavende.
Hun træner i d'Angleterres træningscenter, får sine jakkesæt syet hos skrædderen og kører i en elbil, der koster det samme som et hus i provinsen.
Men de dyre vaner ligger ikke i Pernille Lotus' dna.
Hun er nemlig vokset op med en enlig mor i et rækkehus i Greve, hvor der langt fra var råd til luksusgoder som nyt tøj, restaurantbesøg og udlandsrejser.
Da Pernille Lotus var elleve år gammel, blev hendes mor indlagt med svulst i bugspytkirtlen. Dermed måtte Pernille Lotus og hendes storebror stort set klare sig selv i ti måneder og stå for hele husholdningen.
Pernille Lotus' mor endte med at overleve på mirakuløs vis, men i dag sidder frygten for, at der ikke er penge nok til madpakken, dybt i hendes nervesystem.
Det er den frygt, der har været skyld i, hun som voksen har dedikeret de fleste af sine vågne timer til at skabe sig en karriere som influencer-agent og serie-iværksætter – en karriere, som kunne give hende den økonomiske sikkerhed, hun ikke fik i rækkehuset i Greve.
Frygten for at mangle penge har sat sig som et traume
Imens Pernille Lotus står mellem yogamåtter, levende lys og varm te på venindens retreat, mærker hun frygten fra barndommen vende tilbage til sin krop.
- Jeg ved godt, det er lidt urealistisk, for selvom jeg gik konkurs, ville jeg jo godt kunne få mig ni forskellige bestyrelsesposter eller et andet job i branchen med den erfaring, jeg har.
- Men frygten for ikke at have nok penge til at sørge for mine børn, den sidder som et traume i mig.
Selvom der ikke er meget positivt at sige om barndomstraumer, så fungerer Pernille Lotus' som et sprængstof, der antænder hendes handlekraft.
- En mulighed kunne jo være at lægge sig ned i fosterstilling og græde over tingenes tilstand, men for mig virker den slags ikke.
- Det ligger bare helt indbygget i mig, at jeg lukker mine følelser ned og handler mig ud af problemerne, for det har jeg været vant til, lige siden min mor blev indlagt, og jeg blev sendt hjem sammen med min bror, fortæller hun.
'Jeg elsker at jagte kunder'
Ifølge Pernille Lotus er hendes evne til at handle sig ud af rådne situationer altså blevet nøglen til hendes succes.
Hver gang hun er blevet ramt af drama i sine virksomheder eller i livet generelt, har hun rejst sig op igen og arbejdet videre i et endnu hastigere tempo.
Sådan bliver det også denne gang:
Da retreatet er ovre, flyver hun til Stockholm for at hjælpe de svenske kollegaer med at få deres sælgere til at lande flere kunder og sælge mere.
Hjemme i København sætter hun sig også foran computeren og begynder at skrive beskeder på LinkedIn til virksomheder, som kunne blive nye kunder i hendes eget bureau.
- Vi har lavet sådan en leg på kontoret, hvor jeg spørger mine kollegaer: "Hvem skal jeg lande som kunde i dag? Skal det være Ikea? Lego? Søstrene Grene?".
- Og så skal de så vælge én, som jeg skal prøve at få i hus, og det lykkes mig faktisk tit, siger Pernille Lotus.
Når Pernille Lotus skriver ud til vigtige forretningsforbindelser, er hun ikke tilbageholdende.
Hun ved, hvad hun er værd, og hun er grundlæggende ikke bange for at virke for pushy. Og med en direktør-titel oplever hun for det meste, at hun kan få en kaffeaftale i kalenderen.
- Jeg elsker at jagte kunder, og jeg er ikke bange for noget, for i min verden er der ikke noget, der hedder, at det ikke kan lykkes.
Sådan kører hun på i døgndrift i næsten ni uger.
Hun tjekker sin telefon flere gange om natten, rejser til Stockholm hver anden uge og holder så mange kundemøder, at kalenderen ville bløde, hvis den havde et hjerte.
Mere robust, end hun troede
Efter ni uger med cafe latter, intense online-møder og rejser til Sverige, inkasserer Pernille Lotus gevinsten for sit slid.
Det sker på et møde i Stockholm, hvor moderselskabets direktør annoncerer, at salget i virksomheden er blevet mere end fordoblet. En imponerende indsats, som Pernille Lotus og hendes folk i København får stor ros for.
Når Pernille Lotus i dag står og tænker tilbage på den januardag, er hun temmelig bevidst om, at opkaldet fra Sverige kickstartede den hårdeste periode i hendes karriere.
Men undervejs har hun opdaget, at hun selv har været mere robust, end hun troede, hun var.
- I mit parforhold kan jeg faktisk være meget følsom, og rent privat kan jeg bekymre mig meget om mine børn. Men i forhold til min forretning har jeg virkelig opdaget, hvor hardcore jeg kan være, siger Pernille Lotus.
Vil du følge med i Pernille Lotus' vilde kamp for at beholde sin formue? Så se med i sæson to af 'Stories for millioner' på DRTV.