Som influencer kan du tjene 200.000 om måneden, men: 'Det er psykisk hårdt'

Hvad skal der til for at blive en succesfuld influencer? Vi har stillet otte spørgsmål om den glamourøse branche til agent Nina Shini.

200.000 kroner i løn om måneden? Livet som influencer kan lyde yderst tillokkende. Men i virkeligheden er det benhårdt arbejde, lyder det agent Nina Shini, som har arbejdet med influencermarketing i ti år. (© DR / Grafik: Oliver Seppo)

Du behøver ingen uddannelse.

Til gengæld kan du tjene 200.000 kroner om måneden, hvis det kører for dig.

Det eneste, du behøver, er en mobil, og så er du klar til at blive succesfuld influencer... Eller er du?

Selvom influencerlivet kan virke som en hurtig måde at blive et navn og tjene mange penge, så er det et job for de få, lyder det fra influencer-agent Nina Shini, som du kan møde i sæson to af 'Stories for millioner', der lige nu kører på DRTV.

Stories for millioner

Her kan du læse Ninas Shinis otte råd til dig, der overvejer at blive en del af den glamourøse branche, der i disse år eksploderer:

Hej Nina. Kan man bare bestemme sig for, at nu vil man være influencer?

- Nej, jeg tror i hvert fald, det bliver svært at bygge en god forretning på sådan en beslutning.

- Hvis du vil være influencer, så opstår det, fordi du kan ikke lade være med at dele din passion eller dit talent.

- Jeg tror ikke på, at du kan beslutte dig for overnight, at nu vil du være interessant på de sociale medier.

Når du som agent kigger på potentielle influencere, hvad kigger du så efter?

- Jeg kigger på, om man har karisma, og om man kan brænde igennem digitalt.

- Hvis du vil brænde igennem digitalt, så kræver det, at du er en god storyteller, der forstår at opbygge en historie, som er interessant for andre mennesker at følge med i.

- I nogle tilfælde er det også vigtigt, at man har æstetisk sans, og så skal man være er god til at opbygge relationer.

Det lyder som ret mange ting?

- Ja, man kan måske sammenligne influencerlivet med, at man skal være som en hel tv-produktion.

- Man skal kunne finde på en idé, filme, skrive manus, redigere og være ansigtet udadtil.

- Det er med andre ord mange talenter, der er i spil og det er langt fra alle, der mestrer de talenter.

Hvor mange følgere skal man egentlig have for at have få sig en agent?

- Det er der faktisk mange, der spørger mig om, og der er ikke noget fast svar.

- Du kan godt have 10.000 følgere og have brug for en agent, fordi du har meget forretningspotentiale. Og så er der måske andre, der først får en agent, når de rammer 100.000 følgere.

Nina Shini har været partner i Social Works sammen med Mathilde Gøhler i lidt over ti år. (Foto: © Nelle Renberg Andersen, DR)

Hvis man skal have succes som influencer, skal man så dele ud af sit privatliv?

- Ikke nødvendigvis. Men der skal være en grund til, at folk skal følge med.

- Måske er du skuespiller, sanger eller har en anden fascinerende karriere, eller måske har du et helt særligt talent, som gør, at du ikke behøver at dele en masse personlige historier, for at folk synes, du er spændende.

- Men hvis ikke du deler ud af dig selv, eller hvis ikke du har en spændende historie at komme med, så bliver det svært.

Er der områder I branchen, hvor der stadig er plads til flere influencere?

- Hvis vi ser på Norge, så er der mange flere influencere, som arbejder med natur og bæredygtighed.

- Det er der lidt mindre af i Danmark, så måske kunne der være potentiale her. Men det er måske også, fordi efterspørgslen ikke er så stor.

- Når det kommer til mode, så er der heller ikke mange mandlige fashion-influencere i vores land i forhold til Sverige, men det er ikke, fordi folk ikke er prøvet. Det er bare svært at få danske mænd til at følge mode.

- Men hvis publikummet opstod, så kunne det være et område, der blev større.

Hvordan booster man bedst sit antal af følgere?

- Man skal spørge sig selv: Hvad er det, der gør, at det er interessant at følge med hos mig? Det skal helst kunne siges i én sætning. Så skal man holde fast i den kerneværdi og arbejde med det.

- Det er også godt at være skarp på de nyeste trends, for så er der større chance for, at algoritmen prioriterer dig, og det øger chancen for at gå viralt.

- Generelt kan man sige, at du skal have flere visninger end følgere. Når du så begynder at samarbejde med brands, begynder det at gå stærkt, når de deler dig via deres platforme, men begyndelsen kan være svær.

I 'Stories for millioner' følger vi med Nina Shini til en Lancome-middag, som Ninas Shinis virksomhed Social Works har arrangeret. En af gæsterne er skuespiller Molly Egelind. (Foto: © Nelle Renberg Andersen, DR)

Hvis nu man er god til at booste sine følgere og gøre alt det rigtige – hvor mange penge kan man så tjene?

- Jeg vil bare sige, at only the sky is the limit! Altså du kan jo blive som Kardashian-søstrene, hvis du gør det helt rigtige.

- Lige nu står vi i en branche, der bare vokser, og når man kigger på prognoser, så forventer man, det vil fordobles. TikTok er kun lige begyndt, så der er meget potentiale.

- Vi har flere profiler hos os, der tjener 200.000 kroner om måneden, men igen vil jeg sige, det er hårdt arbejde, og det er ikke for alle.

Det lyder rimelig sweet, men er der også en bagside?

- Det er der bestemt. Der er ingen tvivl om, at det er psykisk hårdt.

- Som regel ser vi, at folk bliver ramt to år efter, de er gået professionelt. Det er jo et job, der er meget personligt: Man skal forholde sig mange sure beskeder i indbakken, og folk der kræver mere og mere af én.

- Det kan give angst, triggertanker, øget stress, og man kan udvikle alle mulige usikkerheder. Som agent har jeg set det ske hos flere, og det er noget, som vi i mit bureau er meget opmærksomme på.

- Vi har også oplevet, at vi har måttet stoppe folks karriere, fordi vi kunne se, de havde brug for en pause.

Vil du være med på sidelinjen, når Nina Shina er på arbejde som influencer-agent? Så se lige nu med i sæson to af 'Stories for millioner' på DRTV.