TikTok-ansatte har en særlig knap, der kan få ting til at gå viralt: 'Det er super problematisk’

TikTok har kunstigt fremhævet indhold i dit feed, uden at fortælle dig om det.

TikTok er berømt og berygtet for deres evne til at holde os klistret til telefonen i timevis, men det er ikke kun dine egne personlige interesser, der afgør, hvad du ser. (© DR)

Det indhold, som præsenteres for os på TikTok, er udvalgt af en algoritme, som skræddersyr udvalget af videoer til netop dig.

Det har TikTok i hvert fald sagt i årevis.

Men det er ikke hele sandheden.

Efter en række kritiske artikler i magasinet Forbes har Tiktoks ledelse for nylig bekræftet, at deres ansatte har adgang til en knap, som kan omgå algoritmen og kunstigt booste særligt udvalgt indhold, så det får flere views.

Den kunstige boosting er foregået helt uden at oplyse brugerne om det, fortæller mediet.

TikToks popularitet er eksploderet i de seneste år. (Foto: © Dado Ruvic, Reuters)

- Det er jo skjult reklame, siger Sofie Swienty Andresen, der i virksomheden TEN-4 til daglig rådgiver firmaer og organisationer i brugen af TikTok.

- Når du er på TikTok har du en forventning om, at det, du får serveret, er baseret på det, som algoritmen kan se, du interagerer med og synes er interessant. Men det er der jo slet ikke tale om her, og derfor er det super problematisk.

- Jeg elsker jo TikTok - både som en der bruger det privat og i mit arbejde. Men det her er virkelig skuffende.

Den svenske sangerinde Zara Larsson var hurtig til at reagere på nyheden på Twitter. (© twitter)

TikTok: Vi vil gøre indholdsoplevelsen mere forskelligartet

I en kommentar til Forbes Magazine bekræfter en talsperson fra TikTok, at man booster indhold.

Men talspersonen siger, at man gør det for at ”...gøre indholdsoplevelsen mere forskelligartet, og for at introducere kendte mennesker og nye indholdsskabere til TikTok-fællesskabet. ”

Desuden siger han, at "...kun få personer, der er baseret i USA, har mulighed for at godkende indhold til promovering i USA, og det indhold udgør cirka 0,002 procent af videoerne i For You-feeds."

Ifølge Forbes’ kilder er dette dog langtfra det eneste, knappen er blevet brugt til.

Medie: Skjult promovering af firmaer og private brugere

Forbes Magazine har talt med seks forskellige nuværende og tidligere ansatte, og har også gennemgået en række interne dokumenter fra TikTok.

Ifølge mediets kilder kalder TikTok det selv for 'heating', når udvalgt indhold bliver kunstigt boostet for at øge antallet af views.

'Heating' skulle blandt andet være brugt til at øge udvalgte virksomheders eller influenceres views, så TikTok på den måde også øgede chancen for at lave partnerskaber med dem.

Forbes' kilder siger endda, at ansatte har brugt den særlige knap til at booste deres egne videoer – eller videoer fra venner og familie.

Sofie Swienty Andresen håber ikke, at der vil sprede sig en frygt for at bruge en app som TikTok, når sådan nogle historier dukker op, for så bliver det først problematisk, mener hun: - En meget stor del af den unge målgruppe kan jo faktisk kun nås via TikTok, da det er her de bruger langt det meste af deres tid. Derfor er det super vigtigt, at for eksempel public service-stationer, offentlige myndigheder og mange andre tør være tilstede og levere relevant og informerende indhold. (Foto: © RITCHIE B. TONGO, EPA / Scanpix)

En stor fristelse

I et af de interne dokumenter fra TikTok, som Forbes har set, beskriver virksomheden selv, hvordan views fra ’heatede’ videoer kan stå for omkring 1-2 procent af TikToks totale views på en dag.

Det lyder måske ikke af så meget, men TikTok har over én milliard aktive brugere, og de er i snit over halvanden time på appen hver dag.

Derfor kan man virkelig opnå meget, ved at have sådan en knap, hvor man har fuld manuel kontrol over 1-2 procent af views, fortæller Sofie Swienty Andresen:

- Alle kæmper jo i dag om folks opmærksomhed. Opmærksomhed har værdi, og derfor er der sindssygt mange penge i det her. Det giver jo magt at have kontrol over folks opmærksomhed på den her måde.

For de enkelte medarbejdere der angiveligt har boostet deres private indhold, har fristelsen simpelthen bare været for stor, vurderer, vurderer Sofie Swienty Andresen:

- Dit liv kan jo ændre sig overnight, hvis du bliver stor på TikTok. Det har man set enormt mange gange. Så skulle man liiige, pushe sig selv? Jeg tror simpelthen bare, at det har været for fristende, når det er så nemt.

’En dårlig forretningsmodel’

Udover, at den kunstige promovering er problematisk i forhold til TikToks troværdighed, er det generelt også bare en "sindssygt dårlig" forretningsmodel, mener Sofie Swienty Andresen:

- Når du er på TikTok, forventer du at blive præsenteret for indhold, som er baseret på dine specifikke interesser. Derfor vil brugerne hurtigt blive trætte af appen, hvis de for ofte bliver mødt af det her indhold, som er blevet pushet foran i køen, siger hun for tilføjer:

- Det håber jeg, at de for deres egen skyld godt kan se.

TikToks grundlægger er den 39-årige kineser Zhang Yiming. (Foto: © SHANNON STAPLETON, SCANPiX)

God anledning til at tænke sig om

Selvom Sofie Swienty Andresen er kritisk overfor TikToks kunstige oppustning af særligt indhold, og opfordrer dem til at droppe det, er hun ikke på det hold der mener, at TikTok skal boykottes totalt:

- Samtalen om for og imod er ikke relevant mere. De her kæmpestore medier er her, og de går ikke nogen steder foreløbigt. Så jeg synes hellere, at vi skal snakke om, hvordan vi bruger medierne fornuftigt – og ikke mindst hvilke krav, vi skal stille til dem.

Og det er denne sag en god anledning til at gøre, mener hun:

- Alle store sociale medier fra Facebook til Instagram osv bevæger sig jo i øjeblikket i retning af at prioritere indholdet ligesom TikTok, hvor alt er styret af, hvad du ser på.

- Derfor er vi nødt til at tale sammen om, hvordan vi håndterer de her problemer i fremtiden. For det er altså utroligt meget magt på meget få hænder.

DR har i forbindelse med denne artikel været i kontakt med TikTok, der ikke ønsker at udtale sig yderligere i sagen. De oplyser dog, at de løbende arbejder på at gøre det mere gennemsigtigt for brugerne, hvorfor specifikke videoer bliver anbefalet.