TikTok-hit skriver historie og banker verdensstjerner ved Golden Globes

Den prisvindende sang 'Naatu Naatu' har blandt andet været et stort hit på TikTok.

M. M. Keeravani, som har skrevet og komponeret 'Naatu Naatu', viser sin gyldne statuette. (Foto: © Frederic J. BROWN, Ritzau Scanpix)

Du kender højst sandsynligt 'Shallow', 'My Heart Will Go On' og 'Can You Feel the Love Tonight'.

Lady Gaga, Céline Dion og Eltons Johns kæmpehits er blandt dem, der tidligere har sikret sig Golden Globe-statuetten for 'Bedste originale sang'.

Men kender du 'Naatu Naatu'?

Formodentlig ikke. Men det var altså den sang, der i nat dansk tid høstede trofæet for 'Bedste originale sang' ved dette års Golden Globe-uddeling.

Og dermed slog de superstjerner som Taylor Swift, Lady Gaga og Rihanna, der alle var nomineret i samme kategori for 'Bedste Originale Sang'.

Det er filmkomponist M. M. Keeravani, der står bag den festlige og energiske sang, som tekstforfatteren Chandrabose har skrevet, og som de to indiske sangere, Kaala Bhairava og Rahul Sipligunj, leverer.

Nummeret stammer fra det indiske actiondrama 'RRR', der er en af Indiens dyreste film nogensinde, og som har været et hit både i hjemlandet og i USA.

Den store, internationale succes kan til dels tilskrives TikTok, hvor videoer af folk, der danser til 'Naatu Naatu' har været en global trend. Det skriver Variety.

'Befriende, at et Bollywood-nummer vinder'

Det er ifølge BBC første gang nogensinde, at Indien vinder en Golden Globe, hvilket blandt andet har fået landets præsident, Narendra Modi, til at hylde holdet bag sangen på Twitter.

- Denne prestigefyldte ære har gjort enhver inder meget stolt, skriver Modi.

Den festlige musikvideo til nummeret er spækket med vilde danse-moves og er i øvrigt skudt foran den ukrainske præsident Volodymyr Zelenskyjs præsidentpalads i Kyiv i 2021, året inden krigen mod Rusland brød ud.

Peter Albrechtsen ved Robert Prisen i 2020, hvor 'The Cave', som han lavede lyd til, vandt prisen for 'Årets dokumentar'. I år er han også Robert-nomineret som 'Årets sounddesigner' for filmene 'Du som i himlen' og 'Et hus af splinter'. (Foto: © Niels Christian Vilmann, Ritzau Scanpix)

Den prisvindende lyddesigner Peter Albrechtsen kalder 'Naatu Naatu's sejr for overraskende og befriende. Han har blandt andet lavet lyd til film som 'Vores mand i Amerika', 'Underverden' og 'The Cave' og er vild med det indiske hit:

- Det er et totalt underholdende og medrivende nummer, som samtidig er melodisk. Det er meget energisk og kraftfuldt.

- Og så er det befriende, at det ikke er en stor popstjerne, men nærmere et Bollywood-nummer, der vinder prisen, siger han.

Filmen 'RRR' kan i øvrigt ses på Netflix - hvis man altså har sat sin profil op på engelsk.

Unikt samarbejde med stjerneinstruktør

Den anden musikpris, der blev uddelt ved Golden Globes, var for 'Bedste originale musik' og gik til den amerikanske filmkomponist Justin Hurwitz. Han har lavet musikken til storfilmen og komediedramaet 'Babylon', hvor blandt andet Brad Pitt og Margot Robbie medvirker.

Og Justin Hurwitz er en temmelig erfaren Golden Globe-vinder. Han har nemlig vundet prisen for 'Bedste originale musik' både i 2018 og i 2016 for musikken til henholdsvis 'First Man' og 'La La Land'.

Alle tre statuetter har han modtaget for sit arbejde med musikken til film lavet af instruktøren Damien Chazelle.

I nat modtog Justin Hurwitz for tredje gang en Golden Globe-pris for 'Bedste originale musik' for sit arbejde med storfilmen 'Babylon'. (Foto: © Earl Gibson for the HFPA, Ritzau Scanpix)

Men hvad er det, Hurwitz kan, når det gælder filmmusik?

- Justin Hurwitz og Damien Chazelle har et helt specielt samarbejde. Hurwitz er med Chazelle i hele processen, fra manuskriptet gøres klar og de første storyboards. Hans musik er derfor integreret fra starten, og musikken er filmens puls, siger Peter Albrechtsen.

Han påpeger, at filmmusik ofte bliver lavet på en helt anden måde. Det betyder, at komponisterne først bliver hyret ind, efter alle optagelser er i kassen, og først der skal til at fortolke på materialet.

- Musikken er derfor ikke skrevet ind i filmen, men bliver lagt på efterfølgende, siger Albrechtsen.

Det bedste filmmusik opstår ifølge Albrechtsen, når musikken har en særlig stemme i en film:

- Jo stærkere musikken er repræsenteret, des mere bliver det til en karakter i filmen. Og på den måde skaber den en helt særlig følelse.