Da Ed Sheeran i sidste uge gav en live-version af sin berømte sang 'Thinking Out Loud', var det foran et noget anderledes publikum, end han er vant til.
Verdensstjernen spillede nemlig hittet i en retssal på Manhattan i New York foran dommer, anklager og nævninge. Her skulle han bagefter forklare ned til mindste detalje, hvordan nummeret blev til.
Ed Sheeran er nemlig under anklage for at have plagieret soulsanger Marvin Gayes klassiker 'Let's Get It On' til sin sang 'Thinking Out Loud'. Anklagerne kommer fra efterkommerne til sangskriver Ed Townsend, som var med til at skrive 1973-hittet med Marvin Gaye.
Ifølge Ed Townsends datter Kathryn Townsend Griffin har Sheeran plagieret farens og Gayes nummer og skal derfor hoste op "for at forsvare min fars arv", som hun har forklaret til det store opbud af presse.
Sagen forventes at tage omkring en uge.
Martin Gaye-plagiat kostede 37,5 millioner
Retssagen kommer få år efter, at Marvin Gayes efterkommere fik rettens ord for, at Pharrel Williams og Robin Thicke havde ladet sig inspirere lidt for meget af Gaye-hittet 'Got to Give It Up' fra 1977, da de skrev deres hit 'Blurred Lines'.
Først blev de dømt til at betale 51 millioner kroner til Marvin Gayes arvinger, som dog sernere blev reduceret til 37,5 millioner kroner i 2018.
Så der er potentielt mange millioner dollar på spil i den nye retssag mod Ed Sheeran.
Selv nægter den britiske sanger sig skyldig i plagiat.
- De fleste popsange kan synges over de fleste popsange. Du kan gå fra 'Let It Be' til 'No Woman' og tilbage, sagde han i retten.
Han har under en af sine koncerter sunget en medley med sit eget nummer og det Marvin Gaye-nummer, han er anklaget for at låne lidt for meget fra, hvilket ifølge anklageren er "en smoking gun".
Hovedpersonen Ed Sheeran var i retten, ifølge flere medier, derimod tydeligt irriteret over, at medleyen skulle være bevis på plagiat. Tværtimod.
- Hvis jeg havde gjort, hvad I beskylder mig for, ville jeg være en ret stor idiot at stå på en scene foran 20.000 mennesker og gøre netop det, sagde han.
Ekspert: Ingen regler for plagiat
Det er anden gang, Ed Sheeran bliver trukket i retten for plagiat-beskyldninger. I 2022 endte han med at få rettens ord for, at han selv har skrevet sit hit 'Shape of You'.
Men hvad er reglerne egentlig for plagiering af andres musik?
Svaret er: Der er ingen.
Det siger musikfaglig rådgiver for musikrettighedsorganisationen Koda, Jens Bruno Hansen, der forvalter rettigheder for komponister og tekstforfattere.
- Det korte af det lange er, at der ikke er nogen regler. Plagiat er altid en vurdering fra sag til sag. Jeg kender ikke substansen af den her sag med Ed Sheeran, men dét, jeg bider mærke i, er, at hans forsvarer siger, at man ikke kan tage patent på elementære, musikalske byggeklodser. Og det er jeg helt enig i, siger han.
Jens Bruno Hansen forklarer, at det derfor kan svært at få ret, hvis man mener, ens musik er blevet tyvstjålet.
- Uden at gå yderligere ind i de sager, vi har i Koda, kan jeg sige, at der er mange sager, der falder væk af sig selv, netop fordi der er tale om samme brug af helt elementære musikalske byggeklodser.
Hvad betyder "elementære, musikalske byggeklodser”?
- Det kan være en ganske kort melodisk vending på måske tre-fire toner, som man gentager i sin melodi. Man kan heller ikke tage patent på rytmiske grundstrukturer. Vi har noget, der hedder "tilfældig dobbeltfrembringelse", det vil sige to sange, der minder om hinanden, selvom sangskriverne aldrig har hørt hinandens sang.
- Summa summarum er det et vurderingsspørgsmål fra sag til sag, men generelt kan man sige, at jo mere uoriginalt et værk er, jo højere er risikoen for, at andre kommer til at lave det samme.
Musikfaglig rådgiver Jens Bruno Hansen forklarer, at de plagiat-sager, de oftest ser i Koda, drejer sig om reklamemusik og "soundalikes". Det vil sige, et reklamebureau vil bruge en bestemt sang, men musikeren ikke vil give tilladelse, hvorefter reklamebureauet skriver en "ny" sang, der minder meget om den sang, de ikke må bruge for kunstneren.
Her er der ifølge Jens Bruno Hansen ofte tale om både krænkelse efter markedsføringsloven og ophavsretsloven, da det er en "snyltning" på musikerens image, at sangen bliver brugt til at sælge et produkt – uden tilladelse.
Generelt opfordrer Jens Bruno Hansen artister, der føler sig kopieret, til at gå til en ophavsretsjurist, hvor det er op til retten at vurdere, om der er tale om plagiat - ligesom i Ed Sheeran-sagen.
Hvad tror du, sagen mod Ed Sheeran ender med?
- Jeg vil ikke give et bud på den konkrete sag, men jeg står fast på det, jeg startede med at sige: Man kan ikke tage patent på elementære musikalske byggeklodser.
Tjente aldrig en krone
Det er langtfra første gang, et megahit er blevet hevet i retten.
Den Gale Poses største hit 'Spændt op til lir' havde samplet fra gruppen Imaginations sang 'Music & Lights' - uden at få rettighederne clearet først. Det kom til at koste Jokeren og Co. dyrt, da de måtte overgive 100 procent af rettighederne til sangen - og dermed aldrig tjente en krone.
En del andre kunstnere som Madonna, George Harrison og Sam Smith er gennem tiden blevet beskyldt for at plagiere andres sange.
Sam Smith fik sit store gennembrud med sangen 'Stay with Me', men sanger Tom Petty mente, at den var alt for tæt på hans sang 'I Won't Back Down'. Tom Petty udtalte dog, at han ikke beskyldte Sam Smith for at kopiere med fuldt overlæg, men at han mente, der var tale om "ubevidst" plagiat. De endte med et forlig, hvor Sam Smith gav Tom Petty og hans medsangskriver 12,5 sangskriver-procenter.
I skrivende stund har 'Stay With Me' over 1,7 milliarder streams på Spotify og er stadig den britiske artists største hit - snart overgået af det Grammy-vindende hit 'Unholy'.