8 ud af 10 skoler er med i ultra:bit ved skolestart

ultra:bit oplever overvældende tilslutning. 1300 skoler har ved skolestart tilmeldt deres elever i 4., 5. og 6. klasse læringsindsatsen for børns digitale dannelse.

1300 skoler har ved skolestart tilmeldt deres elever i 4., 5. og 6. klasse læringsindsatsen for børns digitale dannelse. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Både lærere, forældre, men frem for alt børnene har taget så godt i mod DR's læringsindsats om digital dannelse, ultra:bit, at indsatsen nu bliver udvidet, så børn i både 4., 5. og 6. klasse kan deltage.

ultra:bit, der blev lanceret sidste år til 4. klasserne, har til formål med programmer på DR Ultra og læringsaktiviteter at inspirere børn til at udvikle digitale færdigheder gennem leg og undervisning.

Som del af indsatsen kan børn prøve at få en mikrocomputer på størrelse med en tændstikæske mellem fingrene og skabe alt fra fugtighedsmålere og mini-vindmøller til skridttællere eller slik-alarmer ved brug af kodning og kreativitet.

Det tilbud har flere end 8 ud af 10 grundskoler valgt at gøre brug af her ved skolestart. 1300 skoler har således tilmeldt deres 4., 5. og 6. klasser ultra:bit og modtager netop nu fra CFU – Center for Undervisningsmidler ved professionshøjskolerne (CFU) ultra:bit-sæt med ’BBC micro:bits’, finansieret af Industriens Fond, som skolerne beholder og frit kan bruge til undervisning fremadrettet. Det er forventningen at 100.000 børn bliver en del af ultra:bit

ultra:bit er udviklet af DR, Industriens Fond og CFU sammen med store dele af undervisningsverdenen. Den tre-årige indsats består af en hel række børneprogrammer på DR Ultra om digital dannelse, undervisningsmaterialer på DR Skole samt en hel række forskellige læringstilbud, som skal inspirere børn til at gå fra at være storforbrugere af teknologi til også at være skabere med teknologi og samtidig tage kritisk stilling til den teknologi, vi omgiver os med.

Knæk Klimakoden

Børnenes egen kanal DR Ultra sætter fokus på digital dannelse i løbet af efteråret. Børnene vil opleve, at nogle af deres yndlingsprogrammer kommer til at handle om teknologi og digital dannelse i børnehøjde.

Et af de nye tiltag i ultra:bit, er den store innovationskonkurrence 'Knæk Klimakoden', som bliver lanceret torsdag den 29. august 2019 i samarbejde med blandt andre FN's børnefond UNICEF og ASTRA – det nationale naturfagscenter. Konkurrencen sætter fokus på FN’s Verdensmål og opfordrer børn, der går i 4., 5. og 6. klasse, til at bruge kreativitet og teknologi til at finde på de mest fantastiske, anderledes og sjove teknologi-ideer, der kan gøre forældre mere klimavenlige.

Stor opbakning over hele landet

Sidste år tilmeldte skolerne 60.000 børn i 4. klasse til ultra:bit, og allerede efter mindre end ét år har børn og lærere haft udbytte af indsatsen. 9 ud af 10 børn, der deltager i ultra:bit, synes, det er lettere at kode, end de troede. Og 8 ud af 10 lærere oplever, at ultra:bit har klædt dem på til at undervise i at bruge teknologi til kreative løsninger. Det viser en evaluering fra Naturfagenes Evaluerings- og Udviklingscenter (NEUC).

På den baggrund bliver ultra:bit nu udvidet til både 4., 5. og 6. klasser fremover.

”Vi har oplevet en overvældende opbakning til ultra:bit, og er glade for at endnu flere børn nu får mulighed for selv at bruge skaberkraft og kritisk sans, når de prøver kræfter med teknologi og programmering gennem leg og undervisning i skolen. Digital dannelse og gode digitale kompetencer vil være værdifulde for både børnene selv, men også for det danske samfund og den danske konkurrenceevne i mange år frem,” siger administrerende direktør i Industriens Fond Thomas Hofman-Bang.

CFU – Center for Undervisningsmidler ved professionshøjskolerne tilbyder ultra:bit-kurser for undervisere og har lige nu travlt med at levere ultra:bit-sæt til de mange tilmeldte skoler. Peter Bak-Jensen fra VIA CFU i Midtjylland glæder sig over tilslutningen:

- Det er jo helt fantastisk med det store engagement i ultra:bit over hele landet. Vi har flere kommuner, hvor samtlige skoler er tilmeldt, og det vidner om, at ultra:bit har ramt plet både hos børnene og lærerne, siger Peter Bak-Jensen, der er CFU's tværgående projektleder for ultra:bit.

Både i skolen og i fritiden er ambitionen, at ultra:bit-indsatsen kan bidrage til, at børnene både prøver at kode og ikke mindst afkode teknologien, de omgiver sig med i hverdagen.

Facebook
Twitter