’Aftenshowet’ fejrer et år som udeboende med fornyelse og fremgang

I dag for et år siden blev ’Aftenshowet’ produceret for første gang af STV og Bermuda for DR. På det år har programmet udviklet sig gennem større aktualitet og dialog med seerne. Værterne er begejstrede for de nye tiltag og der er i dag også flere danskere, som ser med.

I dag for et år siden holdt ’Aftenshowet’ flyttedag. Fra at DR selv producerede det populære program, tog produktionsselskaberne STV og Bermuda over. Der er tale om en af de største udlægninger af tv-produktion fra DR.

Og det første år som udeboende har budt på både fornyelse og fremgang for ’Aftenshowet’.

Når de fem populære værter Lise Rønne, Mikkel Fønsskov, Mette Bluhme Rieck, Mark Stokholm og Ulla Essendrop nu byder velkommen fra Rådhuspladsen i København, er det til et aftenshow med flere aktuelle gæster, emner og debatter i studiet.

Vi ønsker at give danskerne en underholdende og begavet start på aftenen, hvor de samtidig bliver opdateret på dagens vigtigste nyheder og samtaleemner.

Line Gamborg, producent hos Bermuda

Med et panel – ’Aftenholdet’ - omkring bordet samles de mest interessante aktuelle gæster til debat om både deres egne og dagens store historier.

Seerne har taget godt imod fornyelsen. Seertallet er det forgange år gået fra 272.000 til 288.000, hvilket svarer til en stigning på seks procent - en markant fremgang, når det generelt faldende forbrug af flow-tv medtages:

- Vi ønsker at give danskerne en underholdende og begavet start på aftenen, hvor de samtidig bliver opdateret på dagens vigtigste nyheder og samtaleemner - og det synes vi og seerne altså det nye format med Aftenholdet gør, siger Line Gamborg fra Bermuda, der er producent på ’Aftenshowet’.

Mere dialog med seerne er populært

En anden stor fornyelse er en øget Inddragelse af seerne og deres holdninger og erfaringer via SMS, videoer og sociale medier. ’Aftenshowet’ er således nu i højere grad et program i debat med seerne, som giver stof til holdninger og samtale om aktuelle emner.

Alt i alt er dialog således overskriften på det nye ’Aftenshowet’. En større dialog gæsterne imellem og dialog med brugerne. Og det er blevet godt modtaget.

Tal fra DR’s medieforskning viser, at samtidig med at seertallene er steget, er seernes kvalitetsvurdering af programmet også steget. På en skala fra et til fem, hvor fem er det bedste, fik den ’gamle’ udgave af Aftenshowet en kvalitetsvurdering på 3,6, som nu er steget til 3,8, hvilket er på niveau med TV-Avisen.

- Før i tiden var ’Aftenshowet’ et program, hvor hver gæst mest talte med om deres egen historie, og hvor kommunikationen ofte var envejs: fra ’Aftenshowet’ til seerne. Nu sidder gæsterne sammen i ’Aftenholdet’ og kommenterer hinandens historier og de aktuelle emner, som er det, danskerne taler om. Og seerne inviteres med i dialogen, siger Maria Thastum, som er programdirektør hos STV, der sammen med Bermuda producerer ’Aftenshowet’.

Lykkedes på kort tid

Anders Thomsen, der er redaktør på ’Aftenshowet’ i DR, tilføjer:

- Vi ser med stigningen i seertal og engagementet hos seerne, at tankerne om ændringen i indholdet er blevet taget fuldstændig unikt positivt imod. Det er en utrolig vanskelig øvelse med et dagsaktuelt format, der er lykkedes på meget kort tid.

Også værterne på ’Aftenshowet’ er begejstrede for det nye format:

”Det nye ’Aftenshowet’ er den største gave at få lov at være med til at lave. Fordi det er drevet af virkelig godt selskab - og med dét også en rigtig samtale og en rigtig nysgerrighed på dagens allermest aktuelle emner og gæster. Jeg plejer at sige, at det er som at være med til et vildt hyggeligt middagsselskab, og min oplevelse er, at både gæster og seere også synes, det er sjovt og givende at være med, siger Lise Rønne.