DR lancerer ny app og nyt webunivers til børn

DR er netop gået i luften med et nyt digitalt univers for de 7-12-årige børn. DR Ultras tv-område på dr.dk/ultra relanceres, og der lanceres en ny app til smartphone og tablet.

  • DR er netop gået i luften med et nyt digitalt univers for de 7-12-årige børn. (Foto: screenshot © Type 1)
  • DR er netop gået i luften med et nyt digitalt univers for de 7-12-årige børn. (Foto: Screenshot © Type 1)
  • DR er netop gået i luften med et nyt digitalt univers for de 7-12-årige børn. (Foto: Screenshot © Type 1)
  • DR er netop gået i luften med et nyt digitalt univers for de 7-12-årige børn. (Foto: Screenshot © Type 1)
  • DR er netop gået i luften med et nyt digitalt univers for de 7-12-årige børn. (Foto: Screenshot © Type 1)
  • Morten Skov Hansen er kanalredaktør for DR Ultra (Foto: Bjarne Bergius Hermansen © Type 1)
1 / 6

DR er netop gået i luften med et nyt digitalt univers for de 7-12-årige børn. DR Ultras tv-område på dr.dk/ultra relanceres, og der lanceres en ny app til smartphone og tablet. Det indhold, som brugerne møder på tv-området på dr.dk/ultra og i app’en, er det samme 1:1.

Med den nye indgang til Ultras tv-indhold får Ultra-målgruppen deres helt egen digitale indgang til indhold, som er tilpasset netop de platforme, som de bruger. Det digitale Ultra-univers skal give de store børn en sikker legeplads, inden de skal rigtig i gang på de sociale medier. Børnene kan i højere grad være medskabere af indhold i Ultra-universet.

Sådan bliver det nye Ultra-univers

Ambitionen med den nye digitale satsning er at flytte helt tæt på børnenes virkelighed og hverdag. Det er som udgangspunkt en tv-app, der samler alt det gode indhold fra Ultra hurtigt og nemt, men derudover er det ambitionen, at børnene skal få en mere personlig og legende oplevelse i Ultra. Via app’en kan børnene se deres Ultra-favoritprogrammer og finde deres venner i et lukket chatroom. Et chat-room, hvor man kan finde hinanden ud fra, hvilken skole og klasse man er logget ind som. Det er et fællesskab, hvor børn kan dele deres tanker og oplevelser med hinanden, og de kan bygge nye, sjove figurer og lege med og skabe indhold sammen. App’en sender dem personlige fødselsdagshilsener og inviterer til at deltage i forskellige begivenheder i universet. De kan få overraskelser som forpremierer, klip, quiz og battles via Skattekisten.

I forbindelse med lanceringen starter en ny fiktionsserie på Ultra skærtorsdag om det at være delebarn. Den hedder ’Mit 50/50 liv’, og her har børnene allerede fra torsdag morgen via app’en mulighed for at se programmerne og chatte om det at være delebarn.

”Helt overordnet ønsker vi at styrke fællesskabet mellem børn og give dem mulighed for at dele deres tanker med os og hinanden i et trygt og sikkert univers. Vi ønsker at danne børn digitalt og hjælpe dem med at begå sig sikkert og trygt i DRs børneuniverser. Vi har derfor udviklet en række beskyttelseshensyn, der skal hjælpe børn med at få en god og tryg start på de sociale medier. Vi opfordrer for eksempel altid børn til at skrive i en positiv ånd, men også til at tænke sig godt om, før de deler indhold med hinanden. Børn er dog generelt langt sødere mod hinanden, end de voksne er på eksempelvis Facebook,” siger digitalredaktør for børn og unge i DR, Dorte Høeg Brask.

Digital legeplads for børn

For at få adgang til universet skal børn downloade Ultra-app’en og lave et log-in. App og chat-room bliver modereret konstant i de vågne timer, hvor børnene er på, og der vil være gode råd til børnene om, hvordan man gebærder sig og holder en god tone.

DR ønsker at beskytte børnene, så de kan færdes trygt online, og derfor modereres alt indhold løbende. Et af formålene med dette er at give børnene et sted, hvor de kan øve sig, inden de bliver sluppet løs på Facebook og andre sociale medier.

Drastiske ændringer i medieforbrug

På ganske få år har de store børns medieforbrug ændret sig drastisk. Op mod 90 procent af de danske børn har adgang til en tablet i hjemmet, og 77 procent af de 10-12-årige har en smartphone. En stor del af de 7-12-årige har skiftet deres flowsening af Ultra ud med at se Ultra-programmer ”on demand” på DR TV, hvor programmerne i nogle tilfælde har flere seere end på flow.

Om den nye digitale satsning siger kanalredaktøren på DR Ultra, Morten Skov Hansen:

”En solid digital tilstedeværelse ligger i naturlig forlængelse af både Ultras DNA og målgruppens medieadfærd. Ambitionen er at skabe Danmarks bedste fællesskab for børn i alderen 7-12 år, hvor de inspireres, udfordres og underholdes. Dette er ikke et farvel og tobak til Ultra på flow, men en erkendelse af, at DR Ultra er bedst, når børneuniverset udnytter platformenes potentialer på tværs. Vi glæder os vanvittigt til en øget inddragelse af de danske børn, så de kan være med til at forme DR Ultra.”

Hvis man ikke har en mobiltelefon, kan man besøge Ultra-universet på dr.dk/ultra. Ultra-app’en og det nye Ultra-univers er i luften nu på dr.dk/ultra og via app’en, som kan downloades fra nu.