Hvor kristen er du?

DR K sætter fokus på religionens betydning igennem historien og i dag. Tre programserier, der hver især undersøger kristendommens spor, betydning og afstikkere i en moderne globaliseret virkelighed.

• Præst Renee McKenzie på gaden i Philadelphia. (Foto: DR Historie og Tro © Type 2)
  • Eva Ogdahl Rodh konfirmeres. (Foto: DR Historie og Tro © Type 2)
  • Budskabet fra Dharma Punx - Meditate and destroy. (Foto: DR Historie og Tro © Type 2)
  • Fattigt kvarter i Philadephia (Foto: DR Historie og Tro © Type 2)
  • Bordbøn hos familien Bradley (Foto: DR Historie og Tro © Type 2)
  • Homosex synd. (Foto: DR Historie og Tro © Type 2)

I programserierne 'I Guds navn – USA versus Danmark', 'Tro, håb og videnskab' og '1000 års tro' bliver der stillet skarpt på religiøse fællesskaber, individer, på kristendommens rolle i danmarkshistorien og på spørgsmålet om, hvorvidt religion overhovedet har sin berettigelse i en tid, hvor vi bygger demokrati på videnskab og oplysning.

I Guds navn – USA versus Danmark

'I Guds navn – USA versus Danmark 'er en serie på tre programmer, der undersøger forskellen mellem Danmark og USA og stiller spørgsmålet: Hvorfor er amerikanerne så skøre med religion, mens vi danskere i deres øjne måske mest af alt minder om gudløse ateister?

I programmerne møder DR-journalist Lasse Bøgeskov Andersson unge troende i Alabama, hipsterkristne i København, en dansk nødhjælpsarbejder, en megakirke i Californien og en menighed for LGBT- jøder.

Hipsterkristne

I Danmark er folkekirken det mest betydningsfulde kristne fællesskab, men der findes forskellige grupper med mere eller mindre ekstreme opfattelser af tro, som for eksempel Hillsong, der er blevet kaldt hipsterkristne. De holder deres gudstjenester på spillestedet Bremen i København. Men selvom de vægter fællesskabet højt, er der klare grænser, dér hvor seksualiteten møder religionens dogmer. Som Thomas Hansen, der er leder af Hillsong udtaler: ”Du kan ikke leve i et aktivt homoseksuelt forhold og være i lederskabet i vores kirke. Det er vores opfattelse af, hvad Bibelen siger”.

En afgørende forskel på Danmark og USA er, at folkekirken som en statskirke ikke er underlagt markedsvilkår. Ifølge religionsforsker Julia Byrne er kristne fællesskaber i USA funderet på nogle af de samme konkurrenceparametre som virksomheder. Det handlede om at udkonkurrere andre fællesskaber: ” Alle fik en idé om, at deres religion havde en chance for at vinde. Ingen statsreligion kunne stoppe dig og stå i vejen. Alle kunne stå på gadehjørnerne og reklamere for deres sag og starte en ny religion.”

I en lille by i Nordjylland finder præsten Christian Roar Pedersen inspiration i den amerikanske tilgang til religion. Han forsøger at fastholde danskerne på kirkebænken ved at bruge tanker fra reklameverdenen. Han laver segmentanalyser og ser på huller i det religiøse marked. For han mener, at Folkekirken stadig har noget at tilbyde danskerne. ”Det er ikke kun markedsanalyse – det er også helligånd. Det er en levende ånd der driver kirken, som taler til alle mennesker til alle tider.”

'I Guds navn – USA versus Danmark' er en programserie i tre dele, der har premiere den 5. oktober klokken 21.45 på DR K.

Tro, håb og videnskab

Det har altid ligget i menneskets natur at søge efter svar på livets helt store spørgsmål. Hvad er vi? Hvor kommer vi fra? Og hvordan hænger det hele sammen?

Videnskaben vil bevise, hvordan verden hænger sammen, mens troen vil forklare, hvorfor verden hænger sammen. I offentlige debatter er der ofte uenighed om, hvorvidt tro og viden kan eksistere sammen uden at forurene hinanden, men i denne serie besøger Gertrud Højlund fire af Danmarks mest prominente videnskabsmænd, som tror på ting, der rækker ud over det, videnskaben kan bevise og forklare. Men hvordan kan man vie sit liv til fakta og viden, og samtidig tro på noget, der ikke kan måles og vejes?

I det første program møder Gertrud Højlund evolutionsbiolog Eske Willerslev, der jagter videnskabelige svar på menneskets udvikling gennem årtusinder. Samtidig tror han på, at der er åndelige kræfter, der ikke kan observeres gennem et mikroskop. I seriens andet program undersøger hjerneforsker Morten Overgaard, der til dagligt er optaget af den menneskelige bevidsthed, om der findes noget så ubegribeligt som en sjæl.

Astrofysiker Johan Fynbo forsker i fjerne galakser for at finde ud af, hvordan de er opstået. I seriens tredje program fortæller han om sin tro på Gud som ophav til alt, og om hvordan det for ham forenes med astrofysikken. I seriens sidste afsnit fortæller Niels Christian Hvidt, cand.theol. og lektor ved Institut for Sundhedstjenesteforskning om troens indvirkning på helbredet. Og hvordan er det at arbejde videnskabeligt med sygdom og død, når man selv tror på det evige liv?

'Tro, håb og videnskab' er en programserie i fire dele, der har premiere den 9.november klokken 22.00 på DR K.

1000 års tro

Historien om kristendom i Danmark er fyldt med brutale magtkampe, folkeoprør og heksebrændinger, Kristendommen har haft en helt afgørende betydning for det Danmark, vi kender. Dannebrog er formet som et kors, Jesus rejser med i vores pas, når vi tager på ferie, og hvert år beder dronningen i sin nytårstale ”Gud bevare Danmark”.

I seks programmer rejser historiker Cecilie Nielsen tilbage i tiden for at fortælle historien om '1000 års tro' i Danmark. Fra dengang danerne blev kristne, til tiden hvor Kong Christian 3. på dramatisk vis tog magten fra kirken og forandrede præstens rolle og danskernes tro. Cecilie Nielsen undersøger de kristne symboler og ritualer, der stadig findes i vores kultur og de afgørende historiske epoker og begivenheders – lige fra middelalderen, enevældet, oplysningstiden til Bodil Kochs kamp for ligestilling i kirken.

’1000 års tro’ er en programserie i seks dele, der har premiere den 9. november klokken 21.30 på DR K.

I forbindelse med DRs religionstema genudsendes ’Jagten på den kristne kulturarv’ den 5. oktober klokken 22.45 på DR K. Kristian Leth undersøger, hvordan 1000 års kristendom har påvirket os danskere og vores måde at tænke og leve på. Måske mere end vi tror.