Nye initiativer for musikken

Større synlighed for dansk musik og bedre digital musikformidling til danskerne. Det er hovedambitionerne for DRs nye musikhandlingsplan ’Nye veje for musikken’.

Danskerne finder og bruger musik på helt andre måder i dag end for blot få år siden. Musikforbrug og musikformidling er på vej ind i en ny tidsalder, hvor brugerne i stigende grad rykker over på internationale, kommercielle streamingtjenester. Det skaber muligheder og udfordringer, som DR sammen med musiklivet i Danmark har haft frugtbare drøftelser om.

På den baggrund styrker DR nu musiktilbuddet til danskerne ved at udvikle DRs musikformidling på digitale platforme, så det modsvarer danskernes nye måder at tilgå musik på. Samtidig styrker DR sin indsats for at sikre større synlighed for dansk musik. Dét er hovedambitionerne i DRs nye handlingsplan ’Nye veje for musikken’, som i dag bliver præsenteret for det danske musikliv, hvis repræsentanter forud har deltaget i en lang række drøftelser om fremtidens musikformidling.

Vi er en lille nation, og i DR tager vi det meget alvorligt at forsøge at styrke den særlige danske lyd og musikscene – uden at være drevet af kommercielle interesser.

Gustav Lützhøft, RADIOCHEF

10 initiativer

10 initiativer bliver søsat for at sætte skub i omstillingen, blandt andet et nyt digitalt musikunivers på dr.dk, hvor brugerne kan udforske formidlede musikoplevelser i lyd og video med særligt fokus på dansk musik. Et andet initiativ er udvikling af et nyt digitalt format, der præsenterer unikke optagelser med levende dansk musik på dr.dk, P3 og DR3, mens børnene kan glæde sig til mere musik og rytmik i de digitale lytteuniverser blandt andet i Ramasjang-app’en. Initiativerne er supplement til den aktuelle og fortsatte musikindsats, som er et kerneområde i DR både hvad angår den klassiske, den rytmiske og ikke mindst den levende musik.

Vigtig omstilling

Radiochef Gustav Lützhøft fortæller om tankerne bag handlingsplanen:

”Udfordringen er at modstå, at det danske drukner i den store, internationale YouTube-suppe. Vi er en lille nation, og i DR tager vi det meget alvorligt at forsøge at styrke den særlige danske lyd og musikscene – uden at være drevet af kommercielle interesser. Ligesom vi gør med eksempelvis dansk drama,” siger han og understreger, at balancen mellem dansk og international musik forskydes mere og mere i takt med at internationale streamingtjenester indtager en stadig mere dominerende position på musikmarkedet.

”Det er selvfølgelig skønt med udenlandsk musik, men dansk musikformidling er helt essentiel. Derfor sætter vi nu i DR tryk på at udvikle nye redaktionelle tilbud, der sætter fokus på dansk musik og sikrer, at brugerne opdager, udforsker og oplever dansk musik. Både dansk musik inden for forskellige genrer, dansk musik fra vækstlaget og dansk musik fra den etablerede scene,” siger radiochef Gustav Lützhøft.

Musikken er en del af DRs DNA, og derfor er det også så vigtigt for os at være i dialog med musiklivet om vores fælles muligheder og udfordringer med at sikre synlighed for dansk musik – og om nødvendigheden af at tænke nyt.

Tine Smedegaard Andersen, kulturdirektør

Blandt initiativerne er, at P3 i 2017 sætter fokus på og hylder den danske popmusik og præsenterer, perspektiverer og udfolder den stærke musiktradition. På P4 vil dækningen af dansk musik skærpes gennem et øget fokus på danske udgivelser i de landsdækkende programmer. Ambitionen er, at P4 er med til både at opdage og ’breake’ nye danske navne og samtidig bakke op om allerede etablerede kunstnere.

Dialog med musiklivet

Kulturdirektør Tine Smedegaard Andersen glæder sig over, at musiklivet har taget så godt i mod invitationen til dialog om musikkens rolle i DR fremover:

”Musikken er en del af DRs DNA, og derfor er det også så vigtigt for os at være i dialog med musiklivet om vores fælles muligheder og udfordringer med at sikre synlighed for dansk musik – og om nødvendigheden af at tænke nyt,” siger Tine Smedegaard Andersen og fremhæver ét af initiativerne, som er at skabe unik musikformidling, som brugerne ikke finder andre steder.

Tine Smedegaard Andersen understreger samtidig, at DR er tæt forbundet med kulturlivet, kunstnerne og det kreative produktionsmiljø i Danmark, også konkret og økonomisk.

”Samlet lægger DR årligt omkring 1 mia. kr. i produktionsbranchen og i investeringer i kreative og kunstneriske miljøer i Danmark, blandt andet ved køb af rettigheder fra danske komponister, musikere og instruktører,” siger hun.

De nye 10 initiativer er supplement til den aktuelle og fortsatte musikindsats, som er et kerneområde i DR både hvad angår den klassiske, den rytmiske og ikke mindst den levende musik. DRs musiktilbud består i dag blandt andet af 400 live-koncerter årligt i DR Koncerthuset og rundt om i landet, 750 timers musik-tv og 54.000 timers musikradio årligt, hvor eksempelvis 7 ud af de 10 mest spillede sange på P3 og P4 er danske. Derudover leveres musiknyheder på alle platforme, koncerttransmissioner og musikformidling på dr.dk.

Indsatsområderne i ’Nye Veje for Musikken’

DR vil styrke musiktilbuddet på digitale platforme
DR vil udvikle musikformidling med nye originale greb
DR vil skabe større synlighed for dansk musik

De 10 initiativer

  1. Digitalt musikunivers på dr.dk med formidling af musikoplevelser i lyd og video med særligt fokus på dansk musik.
  2. Øget fokus på dansk musik. P3 vil sætte fokus på den danske populærmusik og udfolde den stærke musiktradition. På P4 vil dækningen af dansk musik skærpes. P4 skal opdage nye danske navne og samtidig bakke op om allerede etablerede kunstnere.
  3. Nyt digitalt format til unikke optagelser med levende dansk musik. Udvikles på baggrund af erfaringerne med DR Output.
  4. Styrket musiktilbud med originale greb på P3 og DR3 til yngre brugere. Nyt musikformat på P3 i 2017. DR3 vil eksperimentere med attraktiv dækning målrettet yngre målgrupper med fokus på historier om musikerne på den danske musikscene.
  5. Sikre mangfoldigt musikvalg og bedre koordinering af musikken på tværs af radiokanaler – med henblik på bedst muligt at dække rytmisk musik bredt og med gennemslagskraft.
  6. Formidling af originalt musikindhold på alle platforme, som brugerne ikke finder andre steder med fokus på at sikre synligheden for dansk musik.
  7. Nyt podcasttilbud til musikinteresserede.
  8. Stærkere dialog med dansk musikliv og afsøgning af nye samarbejdsmuligheder.
  9. Flere musikoplevelser til børn i de digitale lytteuniverser fx på Ramasjang-app’en. Så børn både kan skabe, lytte og være formidlere af musik.
  10. Dirigentskole. I 2017 suppleres DR Korskolen med en ny dirigentskole. ”Malko Dirigentskolen” er udformet som en to-årig talentlinje plus en række juniorworkshops, der vil give unge talenter chancen for at stifte bekendtskab med direktion under kyndig vejledning.

Download