Barda rykker fra skærmen ud i skoven

Fjernbetjeningen udskiftes med et sværd og sofaen med en skovbund, når DR for en dag åbner dørene op for Barda Rollespilstræf. Dagen er præget af magi og eventyr, og er ét af DRs mange tiltag for at møde sine brugere i virkeligheden, såvel som på skærmen.

Fjernbetjeningen udskiftes med et sværd og sofaen med enskovbund, når DR for en dag åbner dørene op for BardaRollespilstræf. Dagen er præget af magi og eventyr, og er ét af DRsmange tiltag for at møde sine brugere i virkeligheden, såvel som påskærmen.

Der venter en oplevelse af en anden verden,når DR hidkalder orker, rollespilsforeninger, godtfolk, børn ogB&U-værter til rollespilstræf i skovene ved Sorø d. 6 september2009. De svedige sværdkampe og stævnemøder med mosekoner er såpopulære at billetterne bliver revet væk.

- Barda Rollespilstræf demonstrerer to vigtigenøgleord, som er et fælles grundlag for DRs tilbud til børnene dekommende år: involvering og universer. Vi tilbyderbørnene universer på tværs af programmer, platforme og giver demmulighed for at lege med. Det betyder, at vi vil involvere os ibørnenes virkelighed - og involvere deres virkelighed i voresindhold. Kort sagt vil vi møde fremtidens børn dér, hvor de er.”siger Birgitte Fredsby, chefredaktør på Børne- og Ungeområdet iDR.

DR har tidligere haft lignende tilbud - fx.sommerprogrammet SommerSummarum, Sigurd Barrets koncerter, CirkusSommerSummarum og ikke mindst sidste års Barda Rollespilstræf, hvormere end 5000 forlod stuen og trådte ud i skoven. DR forventer atligeså mange rollespillere og nysgerrige vil komme til Sorø i år,for at lege med.

Deltagerne kan eksempelvis personligt reddeeventyrlandet Barda fra en truende fare, og DR forvandler sløvezappere til stolte sværdsvingere i kamptræningslejren. Der er ogsåmulighed for at blive sminket, skyde med bue, kaste med økse,overvære drabelige kampshows, ridderturninger og ildshows og ikkemindst løbe ind i alskens væsner og uvæsner på den eventyrligemarkedsplads.

Skærmtrolde på visit i Barda

Spilmester Martin, højmagiker Harrud Dim ogandre mystiske eller væmmelige væsner fra eventyrlandet Barda vilselvfølgelig være til stede ved træffet. Men i dagens anledning harde fået selskab, af de populære værter Mikkel og Sofie fraSommerSummarum og lillenørderne Johan og Rosa. Derudover slår Shanelejr og åbner teltdøren til sit magiske værksted for dem, der kunnehave lyst til at lære lidt af hans kreative håndværk. Selvomhøjmagiker Harrud Dim normalvis ikke giver en magisk hånd med iShanes tv-programmer og lillenørderne hverken har busket hale ellerspidse ører kan de sagtens mødes i et nyt univers.

”Børns fantasi er ikke bundet til en skærm ogde bekymrer sig ikke om sendetidspunkter, i stedet blander de heltnaturligt deres yndlingsfigurer i legen. Det er det vi prøver atimødekomme når vi gerne vil involvere børnene i universerne.” SigerBirgitte Fredsby.

Ved at kombinere oplevelser i skoven medoplevelser på skærmen skaber DR et univers hvor 1 times tv kanblive til 100 timers leg.

- Det er en kæmpestor glæde for DR atsamarbejde med Sorø Erhvers-og Turistråd, der for tredje år i trækformår at løfte opgaven med stort engagement og professionalisme.Samarbejdet er et glimrende eksempel på, at DRs særligebørneunivers kan udvides, når mixet af partnere og kompetencer erde rigtige. For nylig har DR med succes gennemført lignendepartnerskaber med fx Muskelsvindfonden i forbindelse med CirkusSummarum, siger Merethe Eckhardt, underdirektør i DR Medier,Strategi og Projekt.

Bardauniverset vender tilbage til skærmen i2010, hvor sæson nummer 4 kommer på tv-programmet.

Billetter til Barda Rollespilstræf kan købespå www.dr.dk/barda

Fakta

Barda Rollespilstræf afholdes på Parnasvej 19i Sorø d. 6 september. Dørene åbnes kl. 10.00 og pladsen lukker18.00. Træffet arrangeres i samarbejde med Sorø Erhvervs- ogTuristråd v/ erhvervs- og turistchef Annelise Birkholm.

Det er danske rollespilsforeninger, der stårfor mange aktiviteter og evt. overskud vil gå ubeskåret tilarbejdet med børn og unge i rollespilsmiljøet.

Der er stadig billetter til den magiskemarkedsplads, hvor der er rollespilsoplevelser for helefamilien.

Markedsplads pr. person: 50 kr.
Der er fri entré til markedspladsen for børn under 3 år

På pladsen kan du prøve og/eller overvære:kamptræningslejr, kampshow, middelaldermusik, ildshow,ridderturnering, blive sminket, lave et sværd, skyde med bue ogkaste med økser.

Til Barda Rollespilstræf kommer:

- Spilmester Martin, Bardas gamemaster. Hanhar missionerne til eventyrerne og han kæmper for godhed og fred ieventyrlandet.

-Harrud Dim, Bardas mørke men gode højmagiker,med sit magiske øje kan han se ting der er skjult for alleandre.

- Shane Bronx fra Tv-programmet Shanes MagiskeVerden.

- Lillenørderne Johan og Rosa

- SommerSummarum værterne Sofie og Mikkel.

Det er sjovest at komme udklædt til Barda, mendet er ikke et krav.