Bevilling sikrer ultra:bit til 100.000 børn

En millionbevilling fra Industriens Fond gør det muligt, at op mod 100.000 børn i 4., 5. og 6. klasse kan deltage i det storstilede læringsprojekt, ’ultra:bit’ om kodning, teknologi og digital dannelse.

Ultra:bit skal sikre hvert barn på en hel årgang af skole-elever en unik mulighed for at lære kodning, teknologi og digital dannelse. Dertil kommer masser af programmer og initiativer på DR Ultra. (Foto: Bjarne Bergius Hermansen)

Ultra:bit er udviklet af DR sammen med store dele af undervisningsverdenen, i tæt partnerskab med Centre for Undervisningsmidler (CFU) og er støttet af Industriens Fond. Den tre-årige indsats består af børneprogrammer på DR Ultra, undervisningsmaterialer på DR Skole samt en hel række forskellige læringstilbud. ultra:bit har til formål at inspirere børn til at udvikle digitale færdigheder gennem leg og undervisning, så de går fra at være storforbrugere af teknologi til også at være skabere med teknologi.

ultra:bit er en enestående mulighed for at inspirere børn til at skabe løsninger med kodning. Børnene lærer et helt nyt sprog, og de lærer at tage stilling til den teknologi, de omgiver sig med.

Bestyrelsesformand i Industriens Fond Sten Scheibye

Overvældende tilslutning bliver nu imødekommet

ultra:bit har oplevet en overvældende tilslutning siden lanceringen efter sommerferien i 2018. 1450 skoler ud af 1600 tilmeldte sig ultra:bit i løbet af bare et halvt år, og 60.000 børn i 4. klasse har allerede haft fingrene i en mikrocomputer på størrelse med en tændstikæske. Nu gør en millionbevilling på 12,6 millioner kroner fra Industriens Fond det muligt, at op mod 100.000 børn i 4., 5. og 6. klasse over de næste år får mulighed for at kode – og afkode – den teknologi, som de omgiver sig med.

- Vi vil gerne kvittere for det store engagement i ultra:bit blandt både børn, forældre og lærere ved at udvide ambitionerne. ultra:bit er en enestående mulighed for at inspirere børn til at skabe løsninger med kodning. Børnene lærer et helt nyt sprog, og de lærer at tage stilling til den teknologi, de omgiver sig med. Det er kompetencer, der relevante i dag, men bliver endnu mere nødvendige på fremtidens arbejdsmarked. Jo flere børn vi kan inspirere til at være kreative med kodning desto bedre”, siger bestyrelsesformand i Industriens Fond Sten Scheibye.

Klassesæt, kurser og KreaKodeCamps

I 2019-2020 bliver skoler nu tilbudt at modtage ultra:bit-klassesæt med BBC-micro:bits, som skolerne kan beholde og anvende til undervisning af børn på hele mellemtrinnet (4., 5. og 6. klasser) sammen med undervisningsmaterialer fra DR Skole. CFU tilbyder undervisere på mellemtrinnet kompetenceudvikling, og op mod 10.000 børn får tilbud om at deltage i KreaKodeCamps, ligesom landets biblioteker og en hel række samarbejdspartnere laver arrangementer om digital dannelse.

ultra:bit i Grønland og på Færøerne

Grønland og Færøerne deltager også i ultra:bit fra 2019. Styrelseschef i Uddannelsesstyrelsen i Grønland, Simon Lennert siger:

”Vi er meget glade for at kunne deltage i ultra:bit. Dette projekt giver eleverne og lærerne mulighed for at udforske og arbejde med de kompetencer, de har brug for i det 21. århundrede. Der er ingen tvivl om at digitaliseringen er kommet for at blive, også i Grønland”.

Børn både koder og afkoder teknologi

DR Ultra vil fortsætte de næste år med en stribe fakta- og fiktionsprogrammer og initiativer, der skal inspirere børn til at udnytte deres veludviklede fantasi, nysgerrighed og kreativitet til at bygge fremtiden med teknologi – og samtidig tage aktivt stilling til den. Både i skolen og i fritiden er ambitionen, at indsatsen kan bidrage til at de både prøver at kode og ikke mindst afkode teknologien, de omgiver sig med i hverdagen.

”Det er en fornøjelse at se, hvor hurtigt og engageret børn, forældre og lærere over hele landet har taget ultra:bit til sig. Derfor er vi glade for, at vi sammen med alle vores mange samarbejdspartnere nu kan imødekomme den kæmpestore efterspørgsel efter mere ultra:bit til endnu flere børn,” siger DR’s mediedirektør Henriette Marienlund.

Kombination af DRs brede formidling om digital dannelse til børn – uanset køn, baggrund og teknologiske kompetencer – samt muligheden for at børnene selv har teknologien mellem hænderne, er inspireret af lignende og velafprøvede initiativer i blandt andet England og Island.

Læs mere om ultra:bit her