Brobyværk Kro: Hvor godtfolk mødes

Brobyværk Kro ligger midt i det idylliske Sydfyn. Kroen er rammen om den tredje temalørdag om livet på de danske kroer, og denne gang besøger Nis Boesdal en traditionel dansk landevejskro, når den er bedst.

Brobyværk Kro ligger midt i det idylliske Sydfyn. Kroen errammen om den tredje temalørdag om livet på de danske kroer, ogdenne gang besøger Nis Boesdal en traditionel dansk landevejskro,når den er bedst.

For værtsparret på kroen, Anne Lise og IbJørgensen, er det en livsstil at drive kro. Arbejdsdagen begynderfør solen står op, og ofte ligger fyraften på den anden side afmidnat. Men Anne Lise og Ib Jørgensen kan lide det. Vi følger dempå en lang arbejdsdag, hvor både lokale gæster, turister oghandelsrejsende bliver mødt med smil, god mad og en lunbemærkning.

Blandt stamgæsterne er brødrene JohannesThomsen og Verner Hansen, der er født og opvokset i Brobyværk. Detmeste af deres voksenliv har de boet i hver sin ende af landet, meni dag er de naboer i hver sin pensionistlejlighed i Brobyværk. Overden daglige frokost på kroen fortæller de om deres liv, der mildesttalt har været vidt forskellige. Vi møder også sælgerne fraundertøjsfirmaet Triumph, der holder kursus på kroen i den sal,hvor 80 præster og menighedsrådsmedlemmer samme aften mødes tilguleærte-konvent.

Og så skal vi møde den tidligerelandsholdstræner i fodbold Richard Møller Nielsen. Alle kenderhøjdepunktet i hans karriere med Europamesterskabet i 1992, men defærreste ved, at han begyndte sin karriere i Brobyværk i 1963. Detvar længe før Peter Schmeichel kom ind i billedet, i stedet var detkromanden Ib Jørgensen, der vogtede målet.

I kroens baghave løber Odense Å. Fyns Amt harfor nylig investeret flere millioner i en såkaldt faunapassage pååen. Tidligere var vandet stemmet op, så fiskene ikke kunne kommelængere op ad åen for at gyde. Med den nye fiskepassage er der igenkommet havørreder i den øverste del af åen, og investeringen hardesuden vist sig at være en rigtig god forretning. Åen spilledeogså en væsentlig rolle, da rigsmarsk Anders Bille midt i1600-tallet besluttede at placere en våbenfabrik i Brobyværk.Fabrikken var et af datidens største industrianlæg i Danmark, menda svenskerne drog hærgende gennem Danmark, blev det fuldstændigjævnet med jorden. Værket lever i dag videre i byens navn.

Lidt uden for Brobyværk bor kunstneren SonjaBrandes, der er papirklipper. Hun begyndte med gækkebreve, men idag klipper hun blandt andet store smukke altertavler.

Et par kilometer fra kroen ligger også SinaiMejeri. Her bliver der lavet ost efter gode gamle håndværksmæssigetraditioner. Og selvfølgelig er den fynske specialitet rygeost medi sortimentet.

Mød Brobyværks beboere og følg livet på kroeni denne temalørdag.